2748
Sök

Vit tjock smörja och kletigt snor under kylarlocket

52 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
Tänkte köpa en Peugeot 406 2.0 -02 -  idag. Men kollade lite runt på motorn och fann när jag vred av kylarlocket att under locket så var det tjockt vitt klet som snor och kråkor? Motorn var ltie sådär svårstartad, höll i nyckeln ca 2-4 sek innan bilen startade. Bilen lät fint, men vid gaspådrag så var den lite efter.

Frågade om service. Den hade inte gjorts på över 1 år! .. Oljan såg svart/småbränd ut och vattnigare än vanligt. Annars så var bilen bra!

Vad kan det var aför fel?

Kan det hjälpa med någon storservice!!?? UPPSKATTAR SVAR
Senast redigerat av Demha-Jap (2 mars 2009)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
1 418 Inlägg
2 mars 2009
#3
kass topp packning?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

52 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#4
Adde666 skrev:
olja i vattnet?

Jo, det var bland det första jag tänkte på!
Trots att bilen knappt gått 16 000 mil så kan den ju nått sin milstolpe! Men har fortfarande dilemmat att vilja veta vad det kan var aför fel på bilen.

Kylarlocket speciellt, den bör vara helt torr under den, och på locket.. Men den var helt snorigt vit, bokstavligt talat..

52 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#5
Lindberg88 skrev:
kass topp packning?

Haha.. Det lutar sig mot att neka det här bilköpet då rå!
Låter inte som bra symptomer alls.. Men vill ändå veta vad det innenbär för fel på bilen

1 418 Inlägg
2 mars 2009
#6
jag skulle inte köpt den, kan bli en dyr historia. leta vidare!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 mars 2009
#7
Eller bara kondens som samlar under locket, det händer på många bilar som kör ofta men inte kör så lång sträckor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
2 mars 2009
#8
Peugeot är kända för att ha klegg i oljan. Det är ofta kondens, men är det riktigt illa kan det vara topplockspackningen som är paj.
//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

52 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#9
alain skrev:
Eller bara kondens som samlar under locket, det händer på många bilar som kör ofta men inte kör så lång sträckor.

Så långt min erfarenhet når angående kondens i samband med bilar så känner jag inte till att kondensen som kan uppstå bli till "fast, kletig och mjuk" form. Det måste ju vara något helt annat som har gått på tok.

I mitt fall så ska jag nog inte ta för givet att bilen inte har blivit servad på 1 år. Dan göra rätt stor skada på bilen. Det är ju en kvinna som kör den också, vilket inte utesluter höga varv, omedvetet nedpressad koppling och växelskrap. Man vet aldrig, men man vill ju inte bli offret så får stå för skadorna den gamla föraren har byggt på!

196 Inlägg
2 mars 2009
#10
Så är det konstant på kojan , tror mest på uppvispad olja (kojan har växellåda som delar vevhus med motorn)
för mycket olja möjligt  i spisen ?


52 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#11
Tysken|GBG skrev:
Så är det konstant på kojan , tror mest på uppvispad olja (kojan har växellåda som delar vevhus med motorn)
för mycket olja möjligt  i spisen ?

Fullt möjligt, jag avstod dock från köpet. Man bör hålla sig till sitt sunda förnuft, finner man någon misstänksam symptom med bilen som har med motorn att göra som en service kanske inte avhjälper så leta vidare... Fann en annan pegga då! Ut och prova igen


Sök