3410
Sök

Behöver lite hjälp med min stackars bil

17 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Jag var på väg hem ifrån jobbet nu på nattkvisten och startar bilen och kör ut från jobbområdet. helt plötsligt märker jag hur jävla svårt det blir att få i växlarna. trögt och "hackigt" som fan och sen efter en liten stund så börjar det tjuta så in i helvette när jag motorbromsar. jag har 5mil hem iaf och när jag börjar närma mig hem så tjuter biljäveln helatiden, vare sig jag motorbromsar eller ej och växlarna blir ännu trögare att få i.   nu till den stora frågan! vad har hänt med min bil? jag kan inte så mkt om vxl-lådor och kopplingar eller vad det nu kan ha att göra med smile tack på förhand!

bilen är en seat ibiza 1.4 -00 14000mil

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
11 mars 2009
låter ju som att det är kopplingen, men tycker att den borde hålla mera än 14k mil.

kolla oljan i lådan kanske å kolla så att de inte är nå problem men växel länkaget

Majestas
1 319 Inlägg
11 mars 2009
Om kopplingen inte slirar, och om du klarar dragläge är det väl okej med den ? Kan det inte vara så att växellådan tömts på olja och gått torr ?

du har inte kört på nått senaste tiden ?

Team VeboTrim

3 235 Inlägg
11 mars 2009
Jag tror din låta är tom för olja.
Kolla oljenivån, och se om det droppar där under.
Dålig koppling låter som regel inte, bara luktar illa:)

Det var osmart av dig att fortsätta köra med bilen. Visar det sig att lådan är tom måste du säkert byta...hmm

17 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
osmart och osmart. kände inte för att bli stående mitt ute i nowhere i snöstormen.

Sök