3244
Sök

Onödigaste grejen till bilar!?

Evildan
7 oktober 2012
trippelturbo skrev:
MrTurbo skrev:
trippelturbo skrev:

Känner MÅÅÅNGA saabägare o vet ingen som använt den hittills. Däremot tycker jag det är dåligt att 9-3an inte fick två zons klimatanläggning. Eller att Saab ej la ner mer tid på SIDen o ACC-displayen..

Jag använder night-panel regelbundet, tycker det är mycket smidigt.
Har dessutom två zons ACC i min 9-3. Något de kostsavea bort senare?

Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.

Dimljuset tänds väl i alla nyare bilar o ej bara VAG

Inte i alla, men ett flertal har det otyget.

2 271 Inlägg
7 oktober 2012
MrTurbo skrev:
trippelturbo skrev:
Ksj skrev:

Den är till för mörkerkörning och släcker ner det som är "onödigt" när du bara ligger och sträck-kör och tanken med det är att ditt mörkerseende ska påverkas till det positiva med tack vare minimalt antal lysande instrument mm.

Tanken var och är god, även om skillnaden kanske är liten i verkliga livet.

Känner MÅÅÅNGA saabägare o vet ingen som använt den hittills. Däremot tycker jag det är dåligt att 9-3an inte fick två zons klimatanläggning. Eller att Saab ej la ner mer tid på SIDen o ACC-displayen..

Jag använder night-panel regelbundet, tycker det är mycket smidigt.
Har dessutom två zons ACC i min 9-3. Något de kostsavea bort senare?

Onödigt: VAG-bilar som tänder ena dimljuset när de svänger.

Han måste mena og-9-3, min -03 ss har också tvåzons.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2012
cpu1337 skrev:
it_mutt skrev:
Passagerare

säger du bara för du inte har några kompisar:D

Blir så när dom aldrig får åka med tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 oktober 2012
it_mutt skrev:
cpu1337 skrev:
it_mutt skrev:
Passagerare

säger du bara för du inte har några kompisar:D

Blir så när dom aldrig får åka med tongue

stackars vänner

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

272 Inlägg
7 oktober 2012
Flaffy211 skrev:
Förvisso, men om man nu är så mån om mörkerseendet så borde man ju inte använda grönt ljus som är riktigt dåligt för mörkerseendet.

Tycker fortf. att det är en gimmick faktiskt smile

Där har du fel. Grönt är den våglängd ögat är känsligast för och därför behövs det betydligt mindre grönt ljus än andra färger för att kunna se. Likaså fokuseras grönt skarpast på näthinnan så siffror och annat blir lättare att läsa.

Gimmick eller inte så tycker jag att det är en mycket trevlig finess vid långkörning i mörker.

Men för att hålla sig on topic så tycker jag att touch-skärmar är en jättedum nymodighet i bilar. Helt omöjligt att använda utan att titta. En knapp eller ratt kan man använda utan att ta ögonen från vägen om man vet ungefär var den är.

202 Inlägg
7 oktober 2012
Körde mycket långsträck kvällstid tidigare. Använde alltid night panel samt dämpade övrig belysning så man precis såg hastighetsmätaren.
Gjorde under för synen.

Mercedes C 350 AMG

BMW Fanatiker
191 Inlägg
7 oktober 2012
Trekmeister skrev:
Flaffy211 skrev:
Förvisso, men om man nu är så mån om mörkerseendet så borde man ju inte använda grönt ljus som är riktigt dåligt för mörkerseendet.

Tycker fortf. att det är en gimmick faktiskt smile

Där har du fel. Grönt är den våglängd ögat är känsligast för och därför behövs det betydligt mindre grönt ljus än andra färger för att kunna se. Likaså fokuseras grönt skarpast på näthinnan så siffror och annat blir lättare att läsa.

Skulle ju dock. gärna vilja veta varför militären, marinen, fritidsseglare, flygare osv. använder just Rött ljus och inte Grönt om det nu är så mycket bättre med grönt?
Visst att grönt syns bättre kan jag hålla med om men grund tesen här var ju att man använde "night panel" för att skona mörkerseendet, helt onödig funktion då man helt enkelt skulle valt en annan färg.

404 Inlägg
8 oktober 2012
En lite snabb förklaring.
Det är en myt att röd skulle vara bättre på att bevara mörkersende. Rhodopsin bryts snabbt ner av vilket ljus som hellst. Enda skillnanden är att vissa färger kräver mindre ljus för att man ska kunna se det, vilket resulterar i att mörkersendet inte "förstörs" lika snabbt. Ögat är mest kännslig för ett grönblått ljus, detta betyder att du inte behöver lika starkt ljus för att se detta. Därimot om man ska fokusera på en punkt är rött ljus bättre då mitten av ögat(fovea) fångar rött bäst. Dvs om man ska ha något i perferin är blå/grön att föredra annars rött. Men båda förstör mörkersendet lika mycket, allt handlar bara om vilken ljusstyrka man tittar på.
Senast redigerat av Decerto (8 oktober 2012)

272 Inlägg
8 oktober 2012
Tack Decerto, då slapp jag dra teorin en gång till. smile

Vad gäller militären har jag personlig erfarenhet av helikoptrarna (framförallt HKP3) för sådär 15 år sedan. Där använde man grön-blått dels för att det är NVG-kompatibelt (syns lagom i ljusförstärkare) och dels för att det är bra för mörkerseendet. Andra vapenslag kan jag inte säga något om baserat på personlig erfarenhet.

Visst, vill man att instrumentpanelen skall lysa som en julgran är antagligen rött mindre dåligt. Är man å andra sidan smart och använder minsta möjliga ljus är grönt/grön-blått bättre eftersom det behövs mindre.

248 Inlägg
8 oktober 2012
BJonsson skrev:
ja som det står,vad är det onödigaste du sett hört på en bil!?

mitt förslag: Dump som går på 12volt för bilar som ej har turbo.
ljud finns ochså på sidan: http://www.sunamiturbo.com/
Skit onödigt!

+1 på den! Men man har ju funderat någongång på att köpa en riktigt skruttig vinterbil och montera den sådan, ENBART för att det sticker ju så otroligt i ögonen och öronen på folk smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
8 oktober 2012
cpu1337 skrev:

haha vad är det de där för skit? inga riktiga granar:S

sant men fick ett parti av dessa "luktegottlöv" lukta mest pissoartvål blandat med liniment ! wink
Men de åkte ut efter ett par dagar. Nu har jag bara 5 new car wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

404 Inlägg
8 oktober 2012
Ganska många i stockholm verkar iaf tycka att blinkers är jävligt onödigt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 oktober 2012
Decerto skrev:

Du har helt fel!!! Det är nog likadant i hela landet att de flesta tyckte att blinkersspek var nåt man kunde spara in på när man beställde sin nya bil!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 oktober 2012
Vettemannen skrev:
Decerto skrev:

Du har helt fel!!! Det är nog likadant i hela landet att de flesta tyckte att blinkersspek var nåt man kunde spara in på när man beställde sin nya bil!!

/Benny

Gäller även i denna änden av landet. Folk blinkar gärna vänster i rondeller men det är tydligen inte så noga att blinka ut..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 oktober 2012
någe som är jävligt onödigt är väll ändå att man ska ha halvljusen på mitt på dagen

2 271 Inlägg
8 oktober 2012
ironhead skrev:
någe som är jävligt onödigt är väll ändå att man ska ha halvljusen på mitt på dagen

Både ja och nej, motvorväg? visst!
Men i stadstrafik kan det va avgörande att upptäcka en bil eller ej, ta för parkerad osv.

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 oktober 2012
lingua skrev:
ironhead skrev:

Men i stadstrafik kan det va avgörande att upptäcka en bil eller ej, ta för parkerad osv.

inne i stan kan det ju vara bra men på motorvägen känns det en aning fånigt och nu har ju nyare bilar inte baklysena på alls

1 534 Inlägg
8 oktober 2012
ironhead skrev:
lingua skrev:
ironhead skrev:

inne i stan kan det ju vara bra men på motorvägen känns det en aning fånigt och nu har ju nyare bilar inte baklysena på alls

Jag har funderat på samma sak, det är ett steg i rätt riktning, men hur går det på besiktningen?

Om man skulle få för sig att bygga om sin gamla häck så den också känner av när det blir mörkt och slår på lysena och stänger av dem när det är ljust...

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
8 oktober 2012
jetta16v skrev:
ironhead skrev:
lingua skrev:

Jag har funderat på samma sak, det är ett steg i rätt riktning, men hur går det på besiktningen?

Om man skulle få för sig att bygga om sin gamla häck så den också känner av när det blir mörkt och slår på lysena och stänger av dem när det är ljust...

DRL-belysning utan bakljus får finnas endast på fordon som typats med detta = omöjligt att bygga om lagligt på äldre bilar. Där gäller som vanligt halvljus/dimljus/varselljus.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Dave_C70 skrev:
jetta16v skrev:
ironhead skrev:

DRL-belysning utan bakljus får finnas endast på fordon som typats med detta = omöjligt att bygga om lagligt på äldre bilar. Där gäller som vanligt halvljus/dimljus/varselljus.

http://www.gundesvan.se/images/gunde_utb.gif
Ingenting är omöjligt!

tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök