Update 2090329
Jahapp då har man varit till föräldrarna och pysslat lite. Dagordningen såg ut som följande:
1. Montering av kamremskåpa
2. Byte av termostat
3. Få fast läppen framtill
Hade även planer på att få dit detaljerna till extraljusen (kabelsatsen och fästena vid regplåten)
men detta övergavs allt eftersom timmarna gick, och snön började falla från himlen.
Kamremskåpan var ett jäkla bökande att få dit. Mindes på ett ungefär hur jag fick lös den från bilen på skroten i och för sig, men att få dit den på egen motor - det var en annan historia. Är man så dum så man inte vill plocka lös remmarna, fläkten med hjul med mera så får man lida lite. Tror inte kåpan led så mycket egentligen. Lite skrubbsår.
Efter cirkus en tjugo minuter eller liknande...tada
[Taget 090329]*Kamremskåpan på plats. Lappen borttagen då den egentligen satt på en B230F..ser ju dessutom lite cleanare ut utan lapp, eller hur?*Nästa sak på schemat var nu bytet av termostaten. Var nervös som sjutton av nån underlig anledning. Folk har sagt att det är tokenkelt att byta termostat...men som att jag lyssnar på sånt?
"Man ser den ju inte ens när man tittar på motorn.."
Men av med slangen där kylarvattnet mer eller mindre rann ur både motor och slang, där man någorlunda fångade upp det underifrån med en gammal balja, och sen lös med termostathuset. En skruv och två muttrar allt som allt..var det inte mer?
[Taget 090329]*Gamla termostaten, fortfarande i sitt hus ovetandes om sitt öde..*Bytet var gjort på mindre än en kvart tror jag. Rengjorde noga överallt innan man monterade den nya. Både i och utvändigt rengjorde jag termostathuset och sen runt på motorn för att vara säker på att det blir riktigt gjort.
[Taget 090329]*Nya termostaten, med ny packning. Nice.*Dit med huset och på med slangen. Sen var det dags att fylla på med nytt kylarvatten.
[Taget 090329]*Ny glykolblandning. Ser ut som saft..smakar nog inte riktigt som saft dock..*Rätt sjukt egentligen hur gott det ser ut, glykol och vatten. Ja. Vatten vet man ju att det är gott men vete sjutton om glykol är det..fast..det finns väl alkisar som dricker det..? Äsch. Skitsamma..nu vandrar man iväg igen. Tillbaka till bilen..
Provstartade - efter viss nervositet som vanligt - och fyllde på eftersom. Funkade klockrent..och där höll jag på att skriva "såklart" men det vore väl att ta i
Sist på schemat stod fastmonteringen av läppen som ständigt ville ramla av i tid och otid. En enkel skruv - som för övrigt var alldeles för liten för hålet i övrigt - funkade tydligen inte. Och så säger dom att storleken inte har betydelse..?
Hursomhelst. Dit med större doningar. Borrade upp med borrmaskin hålet en aningen större och sen dit med en ny passande bult med mutter, plus bricka innanför. Sen fick man även liv i en sprayburk med svartfärg så pass att man fick lite färg på den. Slutresultatet råkar dock inte synas på bilden...men den blev svart..jag lovar
[Taget 090329]*Ny bult med mutter på insidan av skärmen för att hålla fast läppen. Sweet.*Slut för denna gång.