jesper_NA skrev:
tja, som sagt lancer 94a, sportavgasystem, är det bara att byta rakt av eller måste det anpassas. sportluftfilter, ser att det är ganska trångt där luftburken sitter någon som har en smart lösning?
Chipning, bäst o lämna te verkstad om man aldrig gjort det eller går det att ta isär o kolla på det, och via internet guide lösa det?
Om du ska byta till Sportsys och har tänkt dig ett modell anpassat sådant,så är det bara att byta rakt av mer eller mindre.
Kan behövas nya upphängnings bussningar,klammer osv.
Ingen aning om hur det ser ut där din luftburk sitter, men om det är ett öppet filter du skall ha,dvs att boxen kastas väck så kan du lösa placeringen av filtret med rör bit som ev är krökt på ett visst sätt så filtret hamnar där det är bäst plats.
Alt sätter det "direkt" på insuget (om du bara är ute efter ljudet).
Finns olika sätt att montera chip på idag.
Tex genom att sockel löds fast i ECUn och chipet trycks i där,man kan då byta mellan original och det med ny programvara.
Vissa chipningar är bara ECUns programvara som ändras på.
Osv osv.
Mitt tips är dock att låta en firma som sysslar med chiptrimmning göra jobbet då det kan behövas koppla upp bilen till dator för att kontrollera värden osv efter att programvaran ändrats.
DOCK ska det nog nämnas att du inte behöver förvänta dig någon förvandling från bambi --> Hulken med en chipning av denna motor.
För minns jag rätt,att det är en 4a på 1,8/2l utan överladdning så finns det "inte" nån effekt att hämta som känns ekonomiskt försvarbar gentemot vad det ger på ett dyno papper.