3103
Sök

Högtalare som sprakar

10 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Hej!

För ett par veckor sen köpte jag en lågkvalité stereo samt högtalare. En så kallad Avant CD-230. Jag kopplade in allting och det verkade fungera perfekt. Sen kom min baslåda och även den verkade fungera perfekt. Men efter 2 dagar med baslådan var jag på väg hem från Örebro med ganska hög volym på när alla högtalare förutom basen började spraka.
   Jag har kollat alla säkringar samt kablar men hittar inget fel. Men min stereo blir galet varm när jag spelat i kanske 3 minuter, men bara på baksidan. Dessutom reagerar den om jag lutar den åt olika riktningar. Den slutar i princip spela högt nog att man ska kunna höra det men om man lutar på den åt andra hållet hör man igen.
   Förutom det här så låter även högtalarna när man byter låt eller kopplar i kablarna i socklarna, ungefär som en smäll.

Är det någon som har en aning vad problemet kan vara? Annars köper jag en ny stereo sad

Tyskstuk.se
630 Inlägg
21 mars 2009
Kaskelott skrev:
För ett par veckor sen köpte jag en lågkvalité stereo samt högtalare.

Där har du svaret!

Ang att det smäller så är det pga dålig jord antagligen. kan bero på att t ex stereon är dåligt jordad, eller att jorden i lågnivån är bränd.

10 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Men är inte jorden kopplad genom iso kontakten på nya stereos? Och varför låter den sämre och sämre i förhållande till hur varm stereon blir?
  I orginalkablarna bakom huvudenheten har de Y kopplat en kabel som ser ut att vara en jord. Den går in i iso kontakten och ut i ett Y vilken en av kablarna satte sig på antenn ingången i stereon och en fortsatte in i mörkret. Den är i princip omöjlig att hitta :S

10 287 Inlägg
24 mars 2009
En möjlig anledning när det beter sig så där är undermåliga kondensatorer i stereon. Svårt att veta dock utan att riva i grejorna.

/Göran

Kaskelott skrev:
Och varför låter den sämre och sämre i förhållande till hur varm stereon blir?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

217 Inlägg
24 mars 2009
Det är det som Zairon sa, att det är den kassa stereon du köpt.
Hade samma problem förra året men när jag köpte ny stereo så löste sig problemet

G O O G L E .com - Man's best friend.

10 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Aja men då knatar jag väl ner o köper en ny stereo helt enkelt. Har ni några tips i 1500:- klassen? Vill ha med USB port på fronten.

Har ett: http://www.mds.se/?artnr=17213 slutsteg
En låda med 2x 600W 12" MDS basar samt 4x 190W runt om i bilen.

Har suttit och kollat lite på Pioneer DEH-2100UB men jag är inte helt övertygad.
Senast redigerat av Kaskelott (24 mars 2009)

70 Inlägg
30 mars 2009
Har samma Avant, nyss kopplat in steg och bas. kablarna ligger rätt och hittar inga fel.
Har 1st 5,25" i varje dörr (850GLT).
Bara två av dessa låter medans baslådan är inkopplad 
( basen låter bra men resten  förjävligt illa och får ingen volym på högtalarna.)
Inte så värst hajj på billjud och behöver hjälp, hur blir jag av med oljudet?
samt har 4utgångar på steget men bara 2 på stereon, kan man dela utgångarna så man får 2 i 1?

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!

2 914 Inlägg
30 mars 2009
Kaskelott skrev:
Aja men då knatar jag väl ner o köper en ny stereo helt enkelt. Har ni några tips i 1500:- klassen? Vill ha med USB port på fronten.

Har ett: http://www.mds.se/?artnr=17213 slutsteg
En låda med 2x 600W 12" MDS basar samt 4x 190W runt om i bilen.

Har suttit och kollat lite på Pioneer DEH-2100UB men jag är inte helt övertygad.

hittar du en pioneer DEH 4000UB för den pengen så rekomenderar jag den!
har själv en sådan och den fungerar felfritt big_smile har haft den nu i 1 år inga problem (gillade dock inte direkt plus från batteriet till chassiet) men iallafall. fick den lagad, inga problem senare big_smile
det är en bra maskin
ring till Laitis i skellefteå dom är bra att ha och göra med och jag var in där i fredags tror jag och då var den då framme,
dom är bra och ha och göra med (har då aldrig varit problem med dom tidigare för mig och jag har handlat där många gånger)
tror dom ska ha 1700:- för den. dock är det bara subwoffer lågnivå utgång på den
http://www.laitis.se/ sen där nere finns numret till skeå.
Senast redigerat av kalle_kalle (30 mars 2009)

Sök