Rätt eller fel kan jag inte uttala mig om, men ungefär så där tänker jag iaf.
Jag kan ta ett exempel från en uträkning som jag nyligen har gjort:
Mutant MT1500.1XXX och Mutant NW280SP ska användas, bassteget ska driva 2 Ohms belastning och tvåkanalssteget ska driva 4 Ohms belastning. Bassteget arbetar i klass D och på såna steg är en verkningsgrad av 75% inte ovanligt, tvåkanalssteget arbetar i klass AB och såna steg kan ha omkring 55% verkningsgrad. Då utgår jag ifrån dessa siffror.
MT1500.1XXX ger 1500 WRMS i 1 Ohm och 960 WRMS i 2 Ohm, NW280SP ger 2x80 WRMS i 4 Ohm och 2x150 WRMS i 1 Ohm. Effektuppgifterna är angivna vid 14,4 V matningsspänning. MT1500.1 är tänkt att drivas i 2 Ohms och NW280 i 4 Ohm. Med dessa belastningar så kan stegen totalt teoretiskt dra nästan 110 A, ifall stegen belastas med den lägsta specade impedansen så kan de dra uppåt 180 A.
Jag utgår oftast ifrån 5 m lång pluskabel när jag räknar, fast i stora bilar så kan ju kabeln bli längre. I det här fallet kör jag med 5 m iaf. Eftersom det är två steg så är det lämpligast att dra en grov kabel (med säkring) från batteriet till ett kopplingsblock i skuffen, därför räknar jag på en kabel som klarar av båda stegens strömförbrukning.
110 A utgår jag ifrån först eftersom det är den strömmen som just dena anläggning beräknas dra som mest. 21 mm2 kabel får bara ha högst 100 A säkring och då går den storleken bort direkt, då provar jag med 35 mm2 istället (som får ha 150 A säkring). 5 m lång 35 mm2 kabel får ett teoretiskt spänningsfall på ca 0,28 V när det går 110 A genom den, det är ju klart godkänt tycker jag.
Nästa uträkning blir vid 180 A, vilket är den högsta teoretiska strömförbrukningen som båda stegen har vid den lägsta specade impedansen. Om ägaren till slutstegen i framtiden vill utnyttja stegen fullt ut, då ska ju pluskabeln räcka till för den strömmen också. 35 mm2 kabel får ha 150 A säkring som högst, därför behövs grövre kabel.
Den vanligaste storleken ovanför 35 mm2 är 50 mm2 (men det finns även andra dimensioner) och får ha 250 A säkring, då kollar jag hur en 50 mm2 kabel blir. 5 m lång 50 mm2 kabel får ca 0,32 V spänningsfall, även detta är "godkänt" i mitt tycke. Jag skriver till den personen jag hjälper att 35 mm2 kabel räcker för den tänkta användningen, men att 50 mm2 kabel bör användas ifall anläggningen ska utnyttjas fullt ut.
Dock brukar jag ofta endast räkna på strömförbrukningen vid den lägsta impedansen, för att få bra mariginaler.
Nu är min uträkning klar, hoppas att jag inte missade någonting viktigt.