3200
Sök

Installation av batteri och slutsteg

Studerande
463 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
#1
Håller på att bygga nytt ljud i bilen och vet att det finns många kunniga här som kan hjälpa mig smile

Jag har tänkt flytta batteriet till bagageutrymmet. Hur grov kabel behövs då från motorrummet till bagaget? (pluskabeln) Är det någonting speciellt jag ska tänka på när jag jordar minuskabeln i karossen för att få bästa ledningen? Är det någonting annat jag bör tänka på?

Sedan så funderar jag på att införskaffa en kondensator. Är det värt pengarna, jag ska ju bara ha en 10" eller en 12" bas? (kommer nog också att koppla in 6x9" högtalare till steget som är på ca 800w)

Tror även att jag behöver ett nytt batteri, vilket är mest prisvärt? Vars köper jag billig och bra kabel?

Tacksam för svar!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

458 Inlägg
29 mars 2006
#2
response skrev:
Håller på att bygga nytt ljud i bilen och vet att det finns många kunniga här som kan hjälpa mig smile

Jag har tänkt flytta batteriet till bagageutrymmet. Hur grov kabel behövs då från motorrummet till bagaget? (pluskabeln) Är det någonting speciellt jag ska tänka på när jag jordar minuskabeln i karossen för att få bästa ledningen? Är det någonting annat jag bör tänka på?

Sedan så funderar jag på att införskaffa en kondensator. Är det värt pengarna, jag ska ju bara ha en 10" eller en 12" bas? (kommer nog också att koppla in 6x9" högtalare till steget som är på ca 800w)

Tror även att jag behöver ett nytt batteri, vilket är mest prisvärt? Vars köper jag billig och bra kabel?

Tacksam för svar!
Tänk på att ha lika grov jordkabel (-) som strömkabel (+) och att jorda jorda mot ren plåt, alltså
hittar du ett bra ställe där det finns lack så skrapa bort det innan du fäster kabeln.. När det gäller
vilken sorlek på pluskabeln så vet jag inte riktigt. Var är det för steg du har då? En kondensator
används ju till om du t.ex har en lång strömkabel och använder stora steg så blir det enorm spänning i den långa kabeln. Har man en kondensator så laddas den upp precis som batteriet och fördelar ut strömen snabbare, så jag vet inte om du skulle behöva ett extra batteri om du inte har
så stora slutsteg om du skall ha en kondensator eller tvärtom..

Strömkabel m.m kan du ju köpa billigt på biltema inte så dyrt, men lågnivå kabel kanske du skall
köpa på något riktigt ställe någon stans..

Lycka till!

21 761 Inlägg
29 mars 2006
#3
www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6819

Om du ska flytta det ordinarie batteriet till bagaget och inte ha något batteri fram så borde du läsa denna tråd.
Jordkabeln som du sätter fast där bak bör vara minst 25mm2 tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2006)

Studerande
463 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
#4
okej, tack!

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

458 Inlägg
29 mars 2006
#5
Drönirettab skrev:
www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6819

Om du ska flytta det ordinarie batteriet till bagaget och inte ha något batteri fram så borde du läsa denna tråd.
Jordkabeln som du sätter fast där bak bör vara minst 25mm2 tycker jag.
Den skall vara lika stor som strömkabeln (+) är! Svårare än så är det inte.. big_smile

21 761 Inlägg
30 mars 2006
#6
Ja, det brukar rekommenderas att ha lika grov jordkabel. Du har rätt i det.

32 Inlägg
7 juni 2006
#7
Jag håller på och drar kablar nu till mitt kommande slutsteg och har ett par frågor angående detta.
Kabeltjocklek plus-kabel: 21 kvmm

1. Original sitter det 10 kvmm till generator (+ och -) och 8 kvmm till jordning i chassi tror jag. Nu när jag kopplar på min 21 kvmm plus-kabel måste jag då dra en lika tjock från minuspolen på batteriet till chassiet för jord? Har lika tjock kabel från steget där bak till jord (21 kvmm).

2. Kan man jorda från batteriets minuspol till flera olika jord i chassiet eller ska man bara ha en jordpunkt? Tänkte att man kan ju dra en ny 21 kvmm från batteriet till chassiet för jord och ha kvar den lilla 8 kvmm, blir mindre jobb då.
Senast redigerat av Nocz (7 juni 2006)

10 287 Inlägg
8 juni 2006
#8
1: Det låter märkligt att det är så klen minuskabel från batteriet till chassie. Men är den så klen - byt den.

2: Ja, i princip. Men det absolut vettigaste är att dra en ny minuskabel istället för att kladda dit något ovanpå den gamla. Kolla på OK - dom brukar ha färdiga plus och minuskablar med kabelskor.

/Göran


Nocz skrev:
Jag håller på och drar kablar nu till mitt kommande slutsteg och har ett par frågor angående detta.
Kabeltjocklek plus-kabel: 21 kvmm

1. Original sitter det 10 kvmm till generator (+ och -) och 8 kvmm till jordning i chassi tror jag. Nu när jag kopplar på min 21 kvmm plus-kabel måste jag då dra en lika tjock från minuspolen på batteriet till chassiet för jord? Har lika tjock kabel från steget där bak till jord (21 kvmm).

2. Kan man jorda från batteriets minuspol till flera olika jord i chassiet eller ska man bara ha en jordpunkt? Tänkte att man kan ju dra en ny 21 kvmm från batteriet till chassiet för jord och ha kvar den lilla 8 kvmm, blir mindre jobb då.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 655 Inlägg
8 juni 2006
#9
Verkar som det håller på och bli ett riktigt seriöst bygge..
Många av alla batteritrådar går ut på att montera så stora steg som möjligt, men man hoppar över allt vad laddning och spänningsfall heter...

Keep up the good work!!

12 Inlägg
8 juni 2006
#10
Jag vet inte om det skulle vara så väldigt bra att flytta batteriet, skulle nog va bättre att skaffa ett till och paralellkoppla mot det andra batteriet.

tänk på att startmotorn drar en hel del ström!


21 761 Inlägg
8 juni 2006
#11
Streckkoden skrev:
Många av alla batteritrådar går ut på att montera så stora steg som möjligt, men man hoppar över allt vad laddning och spänningsfall heter
Ja, det glöms bort väldigt lätt. Håller med.

8 156 Inlägg
8 juni 2006
#12
Jag instämmer i vad föregående talare sagt...
Varför inte skaffa ett extra batteri istället?
Man ska väl försöka hålla sig till en jordningspunkt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 655 Inlägg
8 juni 2006
#13
För att lösa "startproblemet" så  finns det ju kopplingsplintar (skyllermarks funkar, mindre fina att titta på..) Har du redan dragit en riktig kabel genom bilen så monterar du en plUsplint på lämpligt ställe under huven, problemet löst och du slipper dra en massa kabel i onödan...

21 761 Inlägg
8 juni 2006
#14
Det ska bara behövas en anslutning från batteri till chassie om den kabeln/flätan är korrekt dimensionerad och det är bra kontakt med plåten där den sitter fast. Sedan har man ju motorn och generatorn som också ska ha en bra jord.

I USA, när det gäller bilstereo, finns det ett uttryck som heter "the big 3". Vad jag har förstått så betyder det att man drar en ordentlig jordkabel till chassie, motor och generator. Det är inte tre separata kablar från batteriet utan först en grov till chassie, från chassie till motor, från motor till generator. 
Det var ett tag sedan jag läste detta på nätet men jag tror att det var så det var kopplat.
Senast redigerat av Drönirettab (8 juni 2006)

8 156 Inlägg
8 juni 2006
#15
Drönirettab skrev:
Det ska bara behövas en anslutning från batteri till chassie om den kabeln/flätan är korrekt dimensionerad och det är bra kontakt med plåten där den sitter fast. Sedan har man ju motorn och generatorn som också ska ha en bra jord.

I USA, när det gäller bilstereo, finns det ett uttryck som heter "the big 3". Vad jag har förstått så betyder det att man drar en ordentlig jordkabel till chassie, motor och generator. Det är inte tre separata kablar från batteriet utan först en grov till chassie, från chassie till motor, från motor till generator. 
Det var ett tag sedan jag läste detta på nätet men jag tror att det var så det var kopplat.
Det kan nog stämma. Låter som en smart sak att göra iaf. Jag tror jag läst någonting liknande förr.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 655 Inlägg
8 juni 2006
#16
Det låter vettigt.. För då har du ju ruskigt bra jord överallt, om man ändå håller på och bättrar på jorden så kan man ju dra lite värre kablar till generator och startmotor, original funkar till viss del men det kan förbättras rejält om man lägger lite tid på att dra extra kablar...

21 761 Inlägg
8 juni 2006
#17
Fast det gäller ju att kabelskorna blir ordentligt klämda också, annars blir det kanske inte så mycket bättre än det var innan. Sharky har nämnt någon tidigare tråd att man tex kan låta någon med hydraulpress göra kontakterna.
Eller så kan man kanske köpa en presstång modell större från skyllermarks, men de kostar nog flera skjortor.

2 655 Inlägg
8 juni 2006
#18
Eller så ringer man upp någon av typ skyllermarks ÅF och frågar om dem kan pressa på kabelskorna åt dej...

Blir betydligt billigare än att köpa en tång för ett par tusen, om man inte har användning för den mer än ett par gånger..

Så funkar det iaf hos oss, vi pressar kabel från 6mm2 till 70mm2.. Brukar bli några nya elsystem till ortens båtar/husbilar osv...

Men pröva med ett samtal till skyllermarks iaf..

21 761 Inlägg
8 juni 2006
#19
Streckkoden skrev:
Eller så ringer man upp någon av typ skyllermarks ÅF och frågar om dem kan pressa på kabelskorna åt dej...

Blir betydligt billigare än att köpa en tång för ett par tusen, om man inte har användning för den mer än ett par gånger
Det är ju sant förstås.

21 761 Inlägg
8 juni 2006
#20
Förresten, det var ju inte Nocz som skulle flytta batteriet till skuffen. Det var response som skulle det.


Sök