theflame skrev:
är det någon som vet när likström och växelström ändrades i bilarna
gärna årtal och bilmodeller om det är någon som vet
Då växelström inte går att lagra, får man nog gå tillbaka i tiden till när bilar vevades igång för att hitta...
Däremot är det ju fortfarande så att generatorn producerar växelström. Alla generatorer gör det.
På 60-70 tals bilar kunde det sitta en likriktare en bit ifrån generatorn, som en separat enhet, men likriktaren (Som omvandlar generatorns växelström till likström, så det går att lagra.) har mer och mer integrerats i generatorn. På min gamla Volvo 240 satt tex likriktaren i kolbryggan, som man kunde byta när kolen tog slut. Satt med två skruv. Idag sitter både kol och likriktare begravda så långt in att man måste byta hela rasket.
Runt andra världskriget, var det vanligt med 6V system. Dessa hängde med på vissa modeller till 60 talet. Kanske senare med.
Jag kan tyvär inte hjälpa dig mra än så. Möjligen kn wikipedia hjälpa dig. Kolla in
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucas_Electric Länken går till lukas elsystem, men där finns en hel del ord markerade med blått (Länkar) som tar dig vidare igenom el-historien...
Kul komentar på sidan om Lukas. Han kallas ibland "Mannen som uppfan mörkret"
"Lucas förnekar att de har uppfunnit mörker, men de har patent på kortslutning och glappkontakten"