3428
Sök

Likström eller växelström

3 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
är det någon som vet när likström och växelström ändrades i bilarna
gärna årtal och bilmodeller om det är någon som vet

Olika
907 Inlägg
30 mars 2009
#2
Alla bilar har likström, däremot kom växelströmsgeneratorn någon gång mellan 60 och 70-talet, växelströmsgeneratorn har dioder som likriktar strömmen ut.
När växelströmsgeneratorn kom går inte säga generellt, det är olika mellan alla bilmärken.

Mvh
Fredrik

1 893 Inlägg
30 mars 2009
#3
theflame skrev:
är det någon som vet när likström och växelström ändrades i bilarna
gärna årtal och bilmodeller om det är någon som vet

Då växelström inte går att lagra, får man nog gå tillbaka i tiden till när bilar vevades igång för att hitta...
Däremot är det ju fortfarande så att generatorn producerar växelström. Alla generatorer gör det.
På 60-70 tals bilar kunde det sitta en likriktare en bit ifrån generatorn, som en separat enhet, men likriktaren (Som omvandlar generatorns växelström till likström, så det går att lagra.) har mer och mer integrerats i generatorn. På min gamla Volvo 240 satt tex likriktaren i kolbryggan, som man kunde byta när kolen tog slut. Satt med två skruv. Idag sitter både kol och likriktare begravda så långt in att man måste byta hela rasket.

Runt andra världskriget, var det vanligt med 6V system. Dessa hängde med på vissa modeller till 60 talet. Kanske senare med.

Jag kan tyvär inte hjälpa dig mra än så. Möjligen kn wikipedia hjälpa dig. Kolla in http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucas_Electric Länken går till lukas elsystem, men där finns en hel del ord markerade med blått (Länkar) som tar dig vidare igenom el-historien...

Kul komentar på sidan om Lukas. Han kallas ibland "Mannen som uppfan mörkret"

"Lucas förnekar att de har uppfunnit mörker, men de har patent på kortslutning och glappkontakten"


1 893 Inlägg
30 mars 2009
#4
fredriq skrev:
Alla bilar har likström, däremot kom växelströmsgeneratorn någon gång mellan 60 och 70-talet, växelströmsgeneratorn har dioder som likriktar strömmen ut.
När växelströmsgeneratorn kom går inte säga generellt, det är olika mellan alla bilmärken.

Nära! wink
1831 kom växelströms generatorn.
Fast då var ju inte automobilen uppfunnen än på några år.
Senast redigerat av Kristian_V (30 mars 2009)


Följ strömmen..
233 Inlägg
31 mars 2009
#5
theflame skrev:
Då växelström inte går att lagra, får man nog gå tillbaka i tiden till när bilar vevades igång för att hitta...Däremot är det ju fortfarande så att generatorn producerar växelström. Alla generatorer gör det.På 60-70 tals bilar kunde det sitta en likriktare en bit ifrån generatorn, som en separat enhet, men likriktaren (Som omvandlar generatorns växelström till likström, så det går att lagra.) har mer och mer integrerats i generatorn. På min gamla Volvo 240 satt tex likriktaren i kolbryggan, som man kunde byta när kolen tog slut. Satt med två skruv. Idag sitter både kol och likriktare begravda så långt in att man måste byta hela rasket.

Nu tänker du nog på regulatorn (laddningsreläet) då denna inte alltid har varit monterad på växelströmsgeneratorn. Likriktaren (diodbryggan) har dock alltid varit monterad på växelströmsgeneratorerna bortsett från de generatorer som sitter i svänghjulet (t ex motorcyklar).

1 893 Inlägg
31 mars 2009
#6
Startmotorpunktse skrev:
Nu tänker du nog på regulatorn (laddningsreläet) då denna inte alltid har varit monterad på växelströmsgeneratorn. Likriktaren (diodbryggan) har dock alltid varit monterad på växelströmsgeneratorerna bortsett från de generatorer som sitter i svänghjulet (t ex motorcyklar).

Det var jag som skrev den citerade texten i inlägget ovan...
Du kan mycket väl ha rätt i att det är regulatorn som satt vid sidan om. Sedan tycker jag vi kan kalla "Växelströmsgeneratorn" för bara Generator. Några likströms generatorer finns inte. Undantaget solceller och kemiska hokus pokus. Pratar man om någonting som alstrar ström med rörliga delar, som i en bil, så genererar den växelström. Strömen blir likriktad till "likström" där sådan ström behövs, i bil eller en batteriladdare till mobilen eller vad som helst.
Senast redigerat av Kristian_V (31 mars 2009)


Följ strömmen..
233 Inlägg
31 mars 2009
#7
Jag vet att jag låter som en besserwisser men likström satt i alla bilar (utom de amerikanska) fram till början på 70-talet. Bubblan t ex hade likström fram till 73. 74 kom växelström med separat relä och 75 kom växelström med inbyggd regulator.

1 893 Inlägg
31 mars 2009
#8
Startmotorpunktse skrev:
Jag vet att jag låter som en besserwisser men likström satt i alla bilar (utom de amerikanska) fram till början på 70-talet. Bubblan t ex hade likström fram till 73. 74 kom växelström med separat relä och 75 kom växelström med inbyggd regulator.

Du får gärna förtydliga dig lite...
"Likström satt i alla bilar"... Det är fortfarande likstöm i alla bilar.?

Bubblan hade 6V system på tidiga modeller, men generatorn har ALLTID genererat "växelström", som sedan likriktats till "likström".
Detta av den enkla anledningen att ingen har uppfunnit en apparat som via en axel(Kraftutag) kan producera likström. Ingen har heller uppfunit ett batteri som kan lagra växelström.

Som jag skrev i tidigare inlägg, så är det bara solceller och någon kemisk process, som direkt producerar likström. Allt med rörliga delar producerar "AC"

Om du vet om en likströms generator, så posta gärna länk eller bild på en, nu är jag redigt nyfiken. wink


Olika
907 Inlägg
31 mars 2009
#9
Kristian_V skrev:
Startmotorpunktse skrev:
Jag vet att jag låter som en besserwisser men likström satt i alla bilar (utom de amerikanska) fram till början på 70-talet. Bubblan t ex hade likström fram till 73. 74 kom växelström med separat relä och 75 kom växelström med inbyggd regulator.

Du får gärna förtydliga dig lite...
"Likström satt i alla bilar"... Det är fortfarande likstöm i alla bilar.?

Bubblan hade 6V system på tidiga modeller, men generatorn har ALLTID genererat "växelström", som sedan likriktats till "likström".
Detta av den enkla anledningen att ingen har uppfunnit en apparat som via en axel(Kraftutag) kan producera likström. Ingen har heller uppfunit ett batteri som kan lagra växelström.

Som jag skrev i tidigare inlägg, så är det bara solceller och någon kemisk process, som direkt producerar likström. Allt med rörliga delar producerar "AC"

Om du vet om en likströms generator, så posta gärna länk eller bild på en, nu är jag redigt nyfiken. wink

Jonas Wenström tillverkade en redan på 1800-talet...
http://www.tekniskamuseet.se/elkraft/sn … olaget.htm

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
31 mars 2009
#10
Kristian_V skrev:
fredriq skrev:
Alla bilar har likström, däremot kom växelströmsgeneratorn någon gång mellan 60 och 70-talet, växelströmsgeneratorn har dioder som likriktar strömmen ut.
När växelströmsgeneratorn kom går inte säga generellt, det är olika mellan alla bilmärken.

Nära! wink
1831 kom växelströms generatorn.
Fast då var ju inte automobilen uppfunnen än på några år.

Jag syftade på att man gick över från likströmsgenerator till växelströmsgenerator på BILAR på 60 och 70-talet beroende på tillverkare.

Mvh
Fredrik

Följ strömmen..
233 Inlägg
31 mars 2009
#11
Nej, fram till 70-talet var det likströmsgeneratorer som satt monterade. Växelströmsgeneratorn kom i slutet på 50-talet på amerikanska bilar och slutet på 60 början på 70-talet på europeiska.

Följ strömmen..
233 Inlägg
31 mars 2009
#12
Här är likströmsgeneratorn som satt på Bubblan fram till 73. http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … or+14V+30A

10 287 Inlägg
31 mars 2009
#13
Det finns gott om likströmsgeneratorer. Jag är uppväxt i vattenkraftverksvärlden och likströmsgeneratorer användes både som huvudgeneratorer för att mata likström (vilket man la ner på typ 30-40 talet) och som matare till växelströmsgeneratorer (som bla fanns på det kraftverk jag är uppväxt på och som byttes ut mot halvledardon på sent 80-tal).

Fast för många (tex för mig) så är dessa maskiner mera kända under namnet dynamo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 893 Inlägg
31 mars 2009
#14
fredriq skrev:
Jonas Wenström tillverkade en redan på 1800-talet...
http://www.tekniskamuseet.se/elkraft/sn … olaget.htm

Bara för att det kommer likström ut ut burken, betyder det inte att elen är producerad som likström. Synd att det inte står mera om hur den fungerar.

Vi tar ut 12V DC (=likström) ur cigarett utaget inne i kupén, Då måste bilen vara en bensin/diesel driven likströms generator, eller hur?


1 893 Inlägg
31 mars 2009
#15
En fråga...
Dynamon lämnar ut likström, kommer den ut i ett gämt flöde? Eller kommer den i pulser? (Rätt svar för en cyckel dynamo är pulser) I större dynamo kan det komma i gämnare flöde, men det beror på att det finns flera lindningar i den större...

Elen produceras med hjälp av magnetism, magnetism har en nord och en sydpol. Eller plus och minus.
Om sakerna står stilla, produceras ingenting. När man snurrar på dem kommer det ut el. Om man snurrar på dem så byter ju plus o minus konstant plats. = Växelström produceras.
Kommer det ut likström, så är det för att man fasvänt sinuskurvan. (=Dynamo) Kalla det "likströms generator om du vill, men det var växelström från början, bara det att man omvandlat det till likström redan innan det lämnat grunkan.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 mars 2009
#16
lite läsning om  Elförsörjning och elektronik wink
Forden startades på batteriläget och vid färd slog man över till magnetläge då tändsystemet fungerade bättre med den gamla växelströmsgeneratorn. …
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bil#Elf.C3 … elektronik
Senast redigerat av alain (31 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 893 Inlägg
31 mars 2009
#17
Jag ger mig i denna debatt.
Skulle uppskatta om någon kunde länka till en sida som beskriver HUR man producerar likström. Dvs utan att först producera den som växelström, för att sedan omvandla till likström.
Då snackar jag om generatorn, inte vad man får ut i cigarett tändar utaget.


10 287 Inlägg
31 mars 2009
#18
Likström är definitonsmässigt när strömmen hela tiden flyter åt samma håll. Växelström när strömmen byter riktning.

Pulserande likström är inte växelström.

Tar du ren växelström i sinusform och halvvågslikriktar den (tänk på ordet halvvågs-likriktar) så får du likström. Pulserande men likt förbaskat likström.



/Göran

Kristian_V skrev:
Skulle uppskatta om någon kunde länka till en sida som beskriver HUR man producerar likström. Dvs utan att först producera den som växelström, för att sedan omvandla till likström.
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 893 Inlägg
31 mars 2009
#19
Sharky skrev:
Likström är definitonsmässigt när strömmen hela tiden flyter åt samma håll. Växelström när strömmen byter riktning.

Pulserande likström är inte växelström.

Tar du ren växelström i sinusform och halvvågslikriktar den (tänk på ordet halvvågs-likriktar) så får du likström. Pulserande men likt förbaskat likström.



/Göran

Där sa du precis det jag menar eller påstår. Vad var den halvvågslikriktade strömmen, innan man likriktade den? Jo... Växelström...
Att man kallar en generator för likströms generator, betyder inte att den gör likström. Den gör växelström och omvandlar den till likström, som den sedan levererar.  Därför vill jag inte fortsätta tjat emot.
Jag blev nyfiken om det verkligen finns en generator som kan GÖRA likström direkt, och bad om exempel på detta. För mig veterligen finns det ingen mekaniskt fungerande generator som kan generera likström.
(Solceller och kemiska processer typ bränsleceller genererar likström. De alstrr ström utan rörliga delar.)

Så jag ger mig, det finns likströms generatorer. (En definitions fråga där)

P.S.
Jag tror vi glidit lite oftopic. wink


Följ strömmen..
233 Inlägg
31 mars 2009
#20
Och vad gör om växelström till likström?


Sök