3058
Sök

volvo 740 16v

20 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#1
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Senast redigerat av Nilssonhbg (3 september 2009)


8 Inlägg
7 april 2009
#2
Testa att byta till en tjockare olja..

20 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#3
okej okej . men de låter som fan ? kan de hjälpa allefall ?


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 april 2009
#4
du tajmade inte kamremmen fel ?


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
8 april 2009
#5
Somsagt har du monterat allt rätt enligt markeringarna?
Så du inte slått sönder en ventil eller liknande?

Mvh


20 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#6
jodå kamremen står rätt. vet du något annat ? mvh


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
13 april 2009
#7
En relativt långsökt grej jag kom att tänka på, får du upp något oljetryck ?

Mvh


20 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#8
jodå oljetryck har jag , sad


1 313 Inlägg
15 april 2009
#9
glt:arna vill låta så då dom stått ett tag..normalt enligt volvo. ljudet ska upphöra efter 15-20 min på tomgång, och motorn ska helst inte varvas över 3000 när den låter!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
23 april 2009
#10
15-20 min vet jag väl inte, ska egentligen räcka med nån enstaka minut på tomgång så oljan kommit runt alla detaljer ordentligt.. du kan ju ha dåligt med olja annars? smile

Live long and prosper

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 april 2009
#11
Volvofarfar skrev:
glt:arna vill låta så då dom stått ett tag..normalt enligt volvo. ljudet ska upphöra efter 15-20 min på tomgång, och motorn ska helst inte varvas över 3000 när den låter!

Nja håller jag inte riktigt med om hmm  Min står alltid i uppförsbacke och knackar aldrig när jag startar den. Så vet inte varför just de ska göra så att motor knackar?

För så fort du vrider på nyckel så ser ju oljepumpen till att du får ett tryck till ventilerna, tex som att låta bilen stå 3-4 sek på tändningen innan du startar bilen, gör jag alltid, för att få trycket innan jag startar bilen. typ som att låta den " glöda typ "

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

356 Inlägg
24 april 2009
#12
XeptiQ skrev:
Volvofarfar skrev:
glt:arna vill låta så då dom stått ett tag..normalt enligt volvo. ljudet ska upphöra efter 15-20 min på tomgång, och motorn ska helst inte varvas över 3000 när den låter!

Nja håller jag inte riktigt med om hmm  Min står alltid i uppförsbacke och knackar aldrig när jag startar den. Så vet inte varför just de ska göra så att motor knackar?

För så fort du vrider på nyckel så ser ju oljepumpen till att du får ett tryck till ventilerna, tex som att låta bilen stå 3-4 sek på tändningen innan du startar bilen, gör jag alltid, för att få trycket innan jag startar bilen. typ som att låta den " glöda typ "

Du får inte upp något oljetryck genom att låta bilen stå på tändningen, du måste dra på starten för att oljepumpen ska börja dra runt

8 Inlägg
27 april 2009
#13
Ja är väldigt svårt att få en remdriven Pump att gå med motor av smile

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
30 april 2009
#14
Han kör inte diesel måntro?! smile  men nu var det väl inte det specifika ämnet som tråden handlade om? smile

Men knack, hör du HUR knacket låter eller är det bara ett "vanligt knack"? kan ju ha taskiga vevaxellager eller nåt.. annars kan du köra en såndär felkods-test på spridarna och så, om någon av dom är lite halvtaskig så kan det vara det som "knackar", original spridarna tickar väldigt högt även fast dom är rena å hela..

Kör den här testen; Se till att ha tändning avstängd, tryck i felkods- (i brist på kunskap om ord så) -pluppen, i uttag 2 på felkodsdosan.. Sätt på tändningen, tryck sedan 3 gånger på knappen (Håll in någon halvsekund, släpp och tryck lagom fort, håll in halvsek, släpp och tryck igen.. går knappt att göra fel)
Nu kommer motorn gå igenom en liten procedur, Testar spridarna, gasspjäll och ett relä som har med soppan å göra (osäker på vad det är men det klickar)
Spridarna kommer att testas hårdare var för sig, så han kommer gå igenom samma procedur 4 gånger! Hör du någon stor skillnad på nån av spridarna eller liknande så kan detta vara problemet!

Mvh


EDIT: PS. Är du säker på att knacksensorn är hel?
Senast redigerat av SuLiMaN (30 april 2009)

Live long and prosper

151 Inlägg
6 december 2009
#15
tja! Var med om en sjuk sak igår. skulle täta till kammbryggan igår på min nyinköpta 16v. Noterade att kammarna stod 2 kugg fel var, enligt märkninarna. shitt tänkte jag:p men satte ihopp skiten efter ja tätat om kammbryggan stalde ja kammarna som de ska enligt rem skiva och märkningar på plast kåpan. kåperna satt stilla och fast där de ska. startade och motorn gick skit och lät som ett gammalt disel verk:P Höll på ett bra tag med div kontroller och saker innan ja bytte tillbaka och satte kamarna 2 kugg vardera åt venster från märkningarna. Bilen gick kanon sen:p aldrig varit med om förut. Men enligt märkningara gick inte att ha iaf:p Kanse inte är till någon hjälp men du kanse har samma fel som ja hadde igår:p


1 313 Inlägg
7 december 2009
#16
bjoorniiee skrev:
XeptiQ skrev:
Volvofarfar skrev:
glt:arna vill låta så då dom stått ett tag..normalt enligt volvo. ljudet ska upphöra efter 15-20 min på tomgång, och motorn ska helst inte varvas över 3000 när den låter!

Nja håller jag inte riktigt med om hmm  Min står alltid i uppförsbacke och knackar aldrig när jag startar den. Så vet inte varför just de ska göra så att motor knackar?

För så fort du vrider på nyckel så ser ju oljepumpen till att du får ett tryck till ventilerna, tex som att låta bilen stå 3-4 sek på tändningen innan du startar bilen, gör jag alltid, för att få trycket innan jag startar bilen. typ som att låta den " glöda typ "

Du får inte upp något oljetryck genom att låta bilen stå på tändningen, du måste dra på starten för att oljepumpen ska börja dra runt

Ahahaaaaa! rolig du!

I volvos instruktionsbok står det tydligt med röd text:Ljudet ska upphöra efter 15-20 min på tomgång, och motorn ska helst inte varvas över 3000 när den låter, fortsätter den låta så kontakta din volvoverkstad!!.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
17 december 2009
#17
Volvofarfar skrev:
bjoorniiee skrev:
XeptiQ skrev:

Nja håller jag inte riktigt med om hmm  Min står alltid i uppförsbacke och knackar aldrig när jag startar den. Så vet inte varför just de ska göra så att motor knackar?

För så fort du vrider på nyckel så ser ju oljepumpen till att du får ett tryck till ventilerna, tex som att låta bilen stå 3-4 sek på tändningen innan du startar bilen, gör jag alltid, för att få trycket innan jag startar bilen. typ som att låta den " glöda typ "

Du får inte upp något oljetryck genom att låta bilen stå på tändningen, du måste dra på starten för att oljepumpen ska börja dra runt

Ahahaaaaa! rolig du!

I volvos instruktionsbok står det tydligt med röd text:Ljudet ska upphöra efter 15-20 min på tomgång, och motorn ska helst inte varvas över 3000 när den låter, fortsätter den låta så kontakta din volvoverkstad!!.

Kanske det står, men hur noga är du t.ex. med service och dylikt som är "REKOMMENDERAT" .. spelar liksom ingen roll, det är överdrivet, min knackar som in i helsike under kallstart / allmän nystart, men försvinner på några sekunder! Så antingen kör ni med förbaskat lite olja, eller så har ni något måndagsexemplar om det knackar i mer än 5 minuter..

Live long and prosper

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
17 december 2009
#18
volvo740glt16v skrev:
tja! Var med om en sjuk sak igår. skulle täta till kammbryggan igår på min nyinköpta 16v. Noterade att kammarna stod 2 kugg fel var, enligt märkninarna. shitt tänkte jag:p men satte ihopp skiten efter ja tätat om kammbryggan stalde ja kammarna som de ska enligt rem skiva och märkningar på plast kåpan. kåperna satt stilla och fast där de ska. startade och motorn gick skit och lät som ett gammalt disel verk:P Höll på ett bra tag med div kontroller och saker innan ja bytte tillbaka och satte kamarna 2 kugg vardera åt venster från märkningarna. Bilen gick kanon sen:p aldrig varit med om förut. Men enligt märkningara gick inte att ha iaf:p Kanse inte är till någon hjälp men du kanse har samma fel som ja hadde igår:p

Just DET kan bero på hemmagjorda märkningar eller liknande..

Det är inte ställbara kamdrev då? ;P

Live long and prosper

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
17 december 2009
#19
Nilssonhbg skrev:
okej okej . men de låter som fan ? kan de hjälpa allefall ?

Åter till dig, TS, han som vill ha hjälp... ehm.. du har ingen video eller tillgång till att spela in en å ladda upp på dina videoklipp eller så? tongue kanske underlättar uteslutandet o.s.v.!

Live long and prosper

151 Inlägg
18 december 2009
#20
SuLiMaN skrev:
volvo740glt16v skrev:
tja! Var med om en sjuk sak igår. skulle täta till kammbryggan igår på min nyinköpta 16v. Noterade att kammarna stod 2 kugg fel var, enligt märkninarna. shitt tänkte jag:p men satte ihopp skiten efter ja tätat om kammbryggan stalde ja kammarna som de ska enligt rem skiva och märkningar på plast kåpan. kåperna satt stilla och fast där de ska. startade och motorn gick skit och lät som ett gammalt disel verk:P Höll på ett bra tag med div kontroller och saker innan ja bytte tillbaka och satte kamarna 2 kugg vardera åt venster från märkningarna. Bilen gick kanon sen:p aldrig varit med om förut. Men enligt märkningara gick inte att ha iaf:p Kanse inte är till någon hjälp men du kanse har samma fel som ja hadde igår:p

Just DET kan bero på hemmagjorda märkningar eller liknande..

Det är inte ställbara kamdrev då? ;P

Felet hitta ja! Rem skivan är delbar med gummi imellen.Remskivan är 2 delad. felet på mein var att den hadde vridit sig så märkningen stod 40 grader fel . bytte remgjul så stämde märkningarna sen smile



Sök