3440
Sök

Problem med missljud från framvagn. Audi a4 -97

22 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
Har en Audi a4 -97 1.8 som började låta konstigt ifrån hjulhusen förra veckan. Det låter ifrån båda hjulhusen när man kör sakta över ojämnheter typ som ett knarrande ljud samt ett mer metalliskt ljud när man svänger.

Har kollat fakta runt problemet som tydligen ska vara vanligt på dom bilarna men det jag undrar över är om vilken del som är kass: drivknuten, styrväxlen eller länkarmarna?

Jag vet att det kan vara svårt utan att höra/se det i verkligheten men det kanske är någon som har haft samma problem men löst det eller ge bra tips?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
7 april 2009
Det är säkerligen en eller flera länkarmar.

22 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Har läst någonstans kommer inte ihåg vart att det går på audis garanti att byta dom upp till 20,000mil

VAG Tekniker
101 Inlägg
8 april 2009
Jag kan inte säga på rak arm vad det är, men imed det är Audi A4 av något äldre modell så är jag nästan hundra på att det är den nedre länkarmen. Den som håller inne hjulet.
Detta är väldigt vanligt på Audi imed dom har om jag inte minns fel, 6 eller 8 leder på var sida. Går en sönder så kan det sluta med att hela framvagnen beter sig väldigt lustigt, drar kraftigt åt ett håll, sne sliter däcken osv osv.
Har själv ägt 2 Audi A4or och varit med om detta på båda bilarna. Ena gången kunde det sluta illa.
Om du har tillgång till en domkraft eller lyft eller liknande, så hissa upp och vicka på hjulen på över och underkant. Känner du något glapp där så har du en länkarm som är kass.
Den bör bytas väldigt snart annars kan det resultera att kulan i leden nöter upp inifrån och går tillslut sönder. Och detta kan sluta med mer än bara denna skadan.

Kan du göra detta själv eller be en kompis göra detta så gör det istället för att lämna in det på Audis verkstad. Det är inga höjdar priser att lämna in det för att säga det så.
Jag bytte ena länkarmen under en domkraft, det var lite små bökigt och trångt men det går.

//WiiWer

VAG Tekniker
101 Inlägg
8 april 2009
whiteboard skrev:
Har läst någonstans kommer inte ihåg vart att det går på audis garanti att byta dom upp till 20,000mil

Audis garantier täcker inte så många mil. På nya bilar är det 3år eller 10,000 Mil. Sedan är det rostskydds garanti och lack garanti i 8år eller liknande.

Om din bil är från -97 så finns det inga garantier kvar. Om det nu skulle visa sig vara en länkarm eller liknande så är detta slitage och kommer inte gå på någon garanti. Ledsamt men sant.

//WiiWer

Administratör
2 978 Inlägg
8 april 2009
Jag har en kartong med samtliga länkarmar och styrleder till gamla audi a4a om du är intresserad smile Märket är Febi och det ska vara den bättre originalkvaliten.

En kopp av den svarta såsen...

22 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Tack för ett sjyst svar smile va inne på nordicaudi och hitta en bra beskrivning på hur man ska gå till väga med bytet.
Länkar det här om någon annan också har samma problem.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

VAG Tekniker
101 Inlägg
8 april 2009
Det var så lite så. Hoppas du får i ordning på det och lycka till big_smile

54 Inlägg
13 augusti 2011
kalas hjälp från denna sidan

Tyskat

Sök