3484
Sök

Protection lampan blinkar i takt med musiken och tappar effekt på basen..

445 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Som sagt, precis som titeln säger. När ja spelar på så blinkar protection lampan på min "baskontroll" och tappar effekt i basen, Behöver man kanske skaffa en grövre plus kabel? någon som kan veta vad som är fel?
Är väldigt tacksam för svar!
/Rasmus

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 april 2009
Har det varit så hela tiden eller kom det helt plötsligt?
Kan vara att du inte har batteri nog

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

445 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Streethawk skrev:

Det skumma är att det har kommit på senare tid. Funderar på om en kondensator skulle göra susen, för det kommer och går hela tiden detta felet. Ena stunden spelar det klockrent och sen spelar det skit..

MR
295 Inlägg
8 april 2009
Jag chansar på för lite ström jag...

Vad har du för saker eftersom det blinkar så?

445 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
henkz skrev:
Jag chansar på för lite ström jag...

Vad har du för saker eftersom det blinkar så?

all instrumentpanel blinkar ju me, men det har det gjort förut utan att ljudet ska bli sämre, men jag antar (hoppas) att den får för lite ström bara.

730 Inlägg
9 april 2009
Skulle gissa på dålig jord ja..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

445 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Titta efter uppenbara fel såsom lösa anslutningar, det du inte kan se, kan du mäta upp med en mulimeter. Om du har AGU-säkring så kan du prova att byta ut den. De glappar ganska ofta.
whoiswho skrev:
Streethawk skrev:

Det skumma är att det har kommit på senare tid. Funderar på om en kondensator skulle göra susen, för det kommer och går hela tiden detta felet. Ena stunden spelar det klockrent och sen spelar det skit..

AGU säkring är det glas säkringen ifram lr den på steget, för säkringen på steget är också glappig.. lr ska ja pröva och byta ut båda säkringarna?

445 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
YeahBitch skrev:
Skulle gissa på dålig jord ja..

den är jordad i bälteshållaren i baksätet. så det kan inte vara där.. tror ja inte

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 april 2009
Men iom att ljuset blinkar så tvivlar jag spå säkringen.....

Jag säger som vanligt jag......

STRÖMFÖRSÖRJNINGEN!

Börja med att kolla alla anslutningar som har med strömmen att göra....hela vägen från generatorn och bak till stegen.
ALLA anslutningar skall vara rena o fräscha...
Kablar skall vara hela o fina, inget ärj osv.
Kolla gärna kolen (laddningsregulatorn) på generatorn.
Kolla batteriets skick och ålder.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

445 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Men iom att ljuset blinkar så tvivlar jag spå säkringen.....

Jag säger som vanligt jag......

STRÖMFÖRSÖRJNINGEN!

Börja med att kolla alla anslutningar som har med strömmen att göra....hela vägen från generatorn och bak till stegen.
ALLA anslutningar skall vara rena o fräscha...
Kablar skall vara hela o fina, inget ärj osv.
Kolla gärna kolen (laddningsregulatorn) på generatorn.
Kolla batteriets skick och ålder.

Ah okej ska kolla upp detta, för batteriet är hyffsat nytt, nått år gammalt. det va nämligen nytt när jag köpte bilen. men ska kolla kolen för det kan ha något med de säkert att göra, generatorn tar väl säkert stryk om man har bra tryck i bilen.
/Rasmus

1 400 Inlägg
10 april 2009
Vad har du för slutsteg och hur strömstarka är dom ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

445 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Vad har du för slutsteg och hur strömstarka är dom ?

steget är ett Xsound 4 kanals steg på 2000 watt
Basen är en UsBlaster 12" på 2500Watt.

21 761 Inlägg
13 april 2009
Heter steget QL2000.4 ?
Den där basen, heter den X2-bass och ser ut som en "dubbelbas"?
Senast redigerat av Drönirettab (13 april 2009)

445 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Heter steget QL2000.4 ?
Den där basen, heter den X2-bass och ser ut som en "dubbelbas"?

Jag tror att du satte alla rätt på första försöket ja! big_smile

21 761 Inlägg
13 april 2009
Den basen har 2 st 4 Ohms spolar enligt den info jag får fram. Steget ger ut 4x180 WRMS vid 2 Ohm när jag kollar hos danmobility.se, den effekten låter ju ändå ganska trovärdig tycker jag.

Om man kopplar en spole till vardera bryggade kanalpar så ger steget ut 2x360 WRMS teoretiskt, räknar man med att steget har 55 % verkningsgrad (inte ovanligt) och att effekten är uppmätt vid 14,4 V så kan steget dra uppåt 91 A om det körs med full RMS-effekt.

Du har fått flera bra råd om vad som bör kollas upp, jag kan väl bidra med vilken strömkabel och säkring som bör räcka till för steget utan att få stora spänningsfall:

Om stegets pluskabel är 5 m lång så ger 21 mm2 kabel ca 0,39 V teoretiskt spänningsfall vid 91 A, kabeln får ha upp till 100 A säkring. Detta funkar, men jag skulle hellre välja lite större kabel, tex 30-35 mm2 och minst 100 A säkring.

Hur grov kabel och hur stor säkring (vid batteriet) har du just nu?

445 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den basen har 2 st 4 Ohms spolar enligt den info jag får fram. Steget ger ut 4x180 WRMS vid 2 Ohm när jag kollar hos danmobility.se, den effekten låter ju ändå ganska trovärdig tycker jag.

Om man kopplar en spole till vardera bryggade kanalpar så ger steget ut 2x360 WRMS teoretiskt, räknar man med att steget har 55 % verkningsgrad (inte ovanligt) och att effekten är uppmätt vid 14,4 V så kan steget dra uppåt 91 A om det körs med full RMS-effekt.

Du har fått flera bra råd om vad som bör kollas upp, jag kan väl bidra med vilken strömkabel och säkring som bör räcka till för steget utan att få stora spänningsfall:

Om stegets pluskabel är 5 m lång så ger 21 mm2 kabel ca 0,39 V teoretiskt spänningsfall vid 91 A, kabeln får ha upp till 100 A säkring. Detta funkar, men jag skulle hellre välja lite större kabel, tex 30-35 mm2 och minst 100 A säkring.

Hur grov kabel och hur stor säkring (vid batteriet) har du just nu?

Jag vet att strömkabeln inte är grov nog, men säkringen som är på nu för tillfället är en 60 A bara, ja ska följa ditt råd iaf med att skaffa grövre ljudkabel och större säkring. Sen skaffa en kondensator.
/Rasmus

21 761 Inlägg
13 april 2009
Okej. Nu är det ju inte enbart strömkabeln och säkringen som ger de där blinkningarna, i så fall skulle inte bilens övriga belysning blinka, men 60 A säkring framme vid batteriet låter lite väl klent om du vill kunna utnyttja steget fullt ut. Tillsammans med för klen kabel så får du en del onödigt spänningsfall och sånt ska man undvika. smile

Att bilens övriga lampor blinkar har mest troligt med bilens egen strömförsörjning att göra, dvs generator och batteri med tillhörande kablage. Alltså sånt som tex Lonefox skrev om. Detta måste naturligtvis också ses över. smile

445 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej. Nu är det ju inte enbart strömkabeln och säkringen som ger de där blinkningarna, i så fall skulle inte bilens övriga belysning blinka, men 60 A säkring framme vid batteriet låter lite väl klent om du vill kunna utnyttja steget fullt ut. Tillsammans med för klen kabel så får du en del onödigt spänningsfall och sånt ska man undvika. smile

Att bilens övriga lampor blinkar har mest troligt med bilens egen strömförsörjning att göra, dvs generator och batteri med tillhörande kablage. Alltså sånt som tex Lonefox skrev om. Detta måste naturligtvis också ses över. smile

Men kan man skaffa så att Pluskabeln är lika grov som jordkabeln? jag har för mig att att jorden ska vara grövre än plusen:) Jag får skaffa grövre Plus iaf, Allt går med lite våld och vaselin:) Det är lite tajt men det ska väl inte vara några bekymmer:)

138 Inlägg
14 april 2009
Japp du kan ha lika grov plus smile

Sök