2774
Sök

Går det "polera" om en fälg?

5 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har aldrig tidigare skrivit i forumet & vet ej om jag skriver i rätt "index" nu....

I går när vi skulle byta till sommardäck så blev jag helt förkrossad då mina sommardäck med ASA Imola "RACING GT" 17" fälgar på hade fått några konstiga märken på den polerade kanten (övriga fälgen är ju lackad) detta är mycket märkligt de är absolut inte körda i salt & jag har alltid varit rädd om dom och tvättat dom, samt förvarat dom i garage.Märkena fanns ej då dom togs av i höstas,utan det har kommit under förvaringen antar jag & de är inte utsatta för "skav".

Fälgarna är 2 år gamla, det är inte jag som köpt dom utan den förre ägaren av bilen (köpta på gummihuset & kvitto finns)

Finns det något man kan göra? Kan man polera om kanten? eller är det helt kört? kanske att man får "blästra" & lacka kanten men det är ju helt klart snyggast med en polerad kant.

Skulle man kunna reklamera detta? Har sökt lite på nätet om dessa fälgar & har lästa på detta forumet att denna fälgen inte importeras/säljas i Sverige längre????(skrivet i början av -08)


Tacksam för råd!


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 april 2009
#2
Kan du ordna bild på skadan? Är det klarlacken som spruckit?

Går att polera om fälgen och sedan lägga ny klarlack eller ett vax skydd (lägger man klarlack så spricker det igen om man har otur)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

234 Inlägg
11 april 2009
#3
Det går jättebra!

Kompisen slipade bort den gammla klarlacken med 40 papper och gick gradvis upp till finare papper. Avslutade med 2000 vattenslip. Autosol och en polertrissa och någon minuts polering på varje fälg så såg dom ut såhär:

https://www1.garaget.org/archive/81/80816/82591/82591-790067.jpg

Fler bilder här! http://www.garaget.org/?car=82591


Glansen vart bättre än många fabriksnya fälgar tex DOTZ roadster. Glansen håller sig mycket bra utan klarlack. En lättare handpolering med autosol när man tvättar bilen så håller sig glansen länge smile

Jag håller på att göra samma sak med mina saab super aero 16" och det blir ruskigt bra. smile

/Eric.


Driver
2 111 Inlägg
11 april 2009
#4
Kan väl bara tillägga att det tar mer än "någon minut" (antar att "Dahlhjelm" syftar på slutvaxningen).

Att slipa ner kanten går som sagt utmärkt. Tänk bara på att börjar du med för grovt papper så kommer du få ägna en del tid till att slipa bort repor pga det...

Hade jag varit du så hade jag lackat kanten och polerat till nästa år eller helt enkelt kört som det är. Det tar en bra stund att polera upp fyra fälgar och jag antar att du vill ut och köra i sommar.

Iofs är det bara fälgkanten så kanske går undan iaf. Testa på en fälg o se hur lång tid det tar vettja! smile.

Mycket svammel men men. Good luck! smile

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

234 Inlägg
11 april 2009
#5
Janken skrev:
Kan väl bara tillägga att det tar mer än "någon minut" (antar att "Dahlhjelm" syftar på slutvaxningen).
MVH Janken

Då vet jag inte hur du går tillväga, Jag använder en gammal polertrissa på en borrmaskin och autosol. Efter vattenslipningen med 2000 papper behöver man inte polera mycket för att få upp riktigt fin glans.

Visst, slipningen tar en stund men ligger man i så fixar man det på 1-2 kvällar.

40 papper tycker jag fungerar bäst eftersom finare än papper än så inte tar på klarlacken. efter 40 papper går jag direkt till 320 -> 500 -> 800 ->1200 -> 2000 vattenslip.

/Eric.


Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 april 2009
#6
Som dom säger, bara slipa bort klarlacken, sen våtslipa.
Är man lat så gör man som jag gjorde wink

Har gjort detta på två uppsättningar.
http://www.youtube.com/watch?v=q6YQ-hJl3Hk

Efter våtslipningen körde jag med polertrissa och autosol, då blev det såhär tillslut.

http://i39.tinypic.com/adcfu0.jpg

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

5 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#7
Tack för era svar!
Ska försöka fixa en bild på märkena, det är inte sprickor utan mer som skav/frät-märken (fast de inte blivit skavda)
Jag kan inget om det ni skriver om....vad innnebär "våt/vatten" slipning? ska man först slipa med ett "valigt" sandpapper för att få en jämn yta? ......sedan???


Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 april 2009
#8
Köp våtslippapper, å slipar du "vått" de ska alltid vara fuktigt/blött.
Du kanske ser på filmen att ja slutar slipa ibland, då doppar ja pappret i vatten tongue

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
13 april 2009
#9
Något som går ännu snabbare, men då måste du maskera ordentligt, maskera där du inte vill att klarlacken ska försvinna, sedan sprejar du med CRC Gasket Remover och väntar i ca 30min. Sen torkar du bara bort klarlacken med en blötsvamp. Klarlacken kommer att hänga som en kondom när Gasket har fått verka en stund. Sen är det bara att börja våtslipa.

320 -> 500 -> 800 ->1200 -> 2000 vattenslip.

Sen tog jag en nätbunden borrmaskin och en polertrissa + autosol, sen vart det skit blankt.

Här kommer en bild på en påbörjad slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/607798_byzwcd.jpg

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

5 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#10
Har nu fixat bild på fälgarna,men när jag ska lägga in dom här så går det ej....är det "ladda upp bild i galleriet" jag ska trycka på för att få in bilden i denna tråden? Står då att jag måste skapa en kategori.....?


5 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#11
Bild Finns Nu På "min Sida"


Driver
2 111 Inlägg
13 april 2009
#12
Dahlhjelm skrev:
Janken skrev:
Kan väl bara tillägga att det tar mer än "någon minut" (antar att "Dahlhjelm" syftar på slutvaxningen).
MVH Janken

Då vet jag inte hur du går tillväga, Jag använder en gammal polertrissa på en borrmaskin och autosol. Efter vattenslipningen med 2000 papper behöver man inte polera mycket för att få upp riktigt fin glans.

Visst, slipningen tar en stund men ligger man i så fixar man det på 1-2 kvällar.

40 papper tycker jag fungerar bäst eftersom finare än papper än så inte tar på klarlacken. efter 40 papper går jag direkt till 320 -> 500 -> 800 ->1200 -> 2000 vattenslip.

/Eric.

Du kan inte på allvar mena att du polerar upp en fälg från "scratch" på ett par minuter. Isåfall har du en väldigt fin yta att börja med.

kör man som du beskrev från grövre till finare papper så tar det en stund. Själva slutpoleringen är ju klart den går fort. Men det är ju enligt mig iaf bara finliret.

Sen kanske jag blir trött bara jag hör "riktig" polering nämnas då jag hållit på med insugsrör osv i vinter.

Nåväl åter till topic.

TS. Ring "Eric", då är dina fälgar klara om några minuter wink!.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"


Sök