3549
Sök

Etanol - bättre drag??

Kocken
487 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#1
Läste att man kunde E85 etanol konvertera sin bil och då köra billigare, miljövänligare och med mer kraft. De två första vet ja stämmer, men att man kan öka effekten med 20-30% kan det stämma??

Här är länken i allafall....
http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … ts_id=4191


Evolution
1 627 Inlägg
2 april 2006
#2
inte så mycket men får du att att stäma så ger de lite till med betoning på lite

Fäll ner pungen och landa

bilmekaniker
131 Inlägg
2 april 2006
#3
effekt ökningen beror helt på hur konverteringen av motorn går till..
konverterar man inte om alls utan bara slår i en skvätt etanol så brukar det bli så att bilen blir slöare istället..


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
2 april 2006
#4
men att en turbo går tex bättre, pga den kan ladda mer för "spiknings" tendenserna flyttas upp i registret..

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 april 2006
#5
E85 är visserligen billigare men bilen kommer dra mer vilket leder till att du totalt sett kommer du inte tjäna på det. ring t.ex. volvo eller saab och fråga vad miljö samt bensinmotsvarigheten drar per liter för en specifik modell, sen räknar du vad det kostar per mil.

MVH

man lever bara en gång så lev väl!

bilmekaniker
131 Inlägg
2 april 2006
#6
det ä inte så säkert att det drar mer med E85.
jag har konverterat om 740in o kör på100% E85 o den går mycket bättre än förut och dessutom så drar den ungefär lika mycket som förut vilket är ett stort plus när man tankar för mellan 7,05kr litern:D


214 Inlägg
3 april 2006
#7
air_denka skrev:
men att en turbo går tex bättre, pga den kan ladda mer för "spiknings" tendenserna flyttas upp i registret..

Är det rätt konverterat så ja.

Men! Man kan lura sig sjäv genom att köra med för hög tändning och högt laddtryck utan spikningar och topptrycket flyger i höjden och då blir det mer ras än topplockspackningen kan jag lova..

Men det kyler förbränningsrummet bättre än bensin, ca 100 grader kallare blir det, därav startsvårigheterna (beror iofs på lite annat oxå)

469 Inlägg
3 april 2006
#8
Hittade denna
http://www.etanolkonvertering.se/homesite/prod01.htm

Är det något att ha? verkar riktigt smidigt. Vill gärna ha lite tips om nackdelar?
Svårstartad men har för mig att jag lästa om att det sliter mer på motorn osv?

HEAVY METAL
765 Inlägg
3 april 2006
#9
jag har kört min 850 på Etanol en hel del-.!

Dock aldrig Enbart Etanol--

Körde 50- 50 blandning föra sommarn så gott jag har kunnat.. Och Vad jag har att säga om det är att bilen går bättre / renare gång i motorn / Renare avgaser och bilen känns faktiskt piggare..
Även om skillnaden är marginell!

Nackdelar- Svårstartad så fort det börjar bli kyligt ute / Drog mera bränsle.!!

850in går att köra på enbart etanol utan några omställningar men det ska väl hellst göras ordentligt i så fall-.!! polarn körde sin 850 på 100% Etanol men då började lambdan varna för felaktiga mätvärden i avgaserna efter ett tag dock gick den hur bra som hellst och när han tankade 95 bensin igen så slocknade Lambda lampan! Den bilen går fortfarande och min med utan några problem what so ever.

Frågan är väl vad den lång variga konsekvensen blir om man kör på etanol en längre Tid utan att ha konverterat så som man ska göra-.!! Det vet jag inte!!

MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

HEAVY METAL
765 Inlägg
3 april 2006
#10
http://www.Etanol.nu är en bra sida att kika på annars!!  MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (3 april 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

757 Inlägg
3 april 2006
#11
tror det är saaben som får ca 30 % hk igenom att tanka etanol. mne det är deras bioturbo.
sen om man ska konvertera så finns ju btr konverteringen. du har ju även flextec (som jag funderar på att införskaffa)
Senast redigerat av Lanjin (3 april 2006)

214 Inlägg
3 april 2006
#12
Lanjin skrev:
tror det är saaben som får ca 30 % hk igenom att tanka etanol. mne det är deras bioturbo.
sen om man ska konvertera så finns ju btr konverteringen. du har ju även flextec (som jag funderar på att införskaffa)

Sanningen bakom Saab 9-5 BioPower är att de där extra 30hk är en PR-grej, det skulle gå att få ut de där extra 30hk på bensin också.

Ska man konvertera så gör man det genom att mappa bilen, allt annat är egentlgien bara hobbymek..

214 Inlägg
3 april 2006
#13
Danne_escort skrev:
Hittade denna
http://www.etanolkonvertering.se/homesite/prod01.htm

Är det något att ha? verkar riktigt smidigt. Vill gärna ha lite tips om nackdelar?
Svårstartad men har för mig att jag lästa om att det sliter mer på motorn osv?

Nackdel, tjaa vad skulle hända om man maxade spridarna, alltså hade de 100% öppna.
De blir väldigt varma och slutar funka, då med motorras som följd, men! det är jag osäker på om det skulle kunna inträffa.

Kocken
487 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#14
Men som slut på de här kapitlet, bör man konvertera?


HEAVY METAL
765 Inlägg
3 april 2006
#15
Varför inte--  Dock skulle jag inte göra det på Typ Pärlan eller entusiast bilen om man säger så-.!!

men till exempel Andra bilen skulle jag lätta kunna tänka mig o göra det!!  MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

rallyförare
48 Inlägg
3 april 2006
#16
jag kan bara av egen erfarenhet säg att med en etanolkonverterad bil så har du mycket bättre drag.. etanolen är väldigt mycket mer lättantändlig och på så vis får du ut mer av vätskan om man säger.... men i gengäld så drar bilen ganska mycket mer.. jag ligger på ungefär 6,5liter/milen i tävlingstempo i jämförelse med ca 4 liter/milen med bensin...dock jämför jag inte med samma bil men motorvolym och motorsyrkan är densamma

mycket svängar och hårnålar åt folket

Ölbryggare
339 Inlägg
4 april 2006
#17
900 Power skrev:
Lanjin skrev:
tror det är saaben som får ca 30 % hk igenom att tanka etanol. mne det är deras bioturbo.
sen om man ska konvertera så finns ju btr konverteringen. du har ju även flextec (som jag funderar på att införskaffa)

Sanningen bakom Saab 9-5 BioPower är att de där extra 30hk är en PR-grej, det skulle gå att få ut de där extra 30hk på bensin också.

Ska man konvertera så gör man det genom att mappa bilen, allt annat är egentlgien bara hobbymek..

PR och PR, det är inte helt hokus pokus att man får ungefär 180 häst av att köra etanol på samma program som med bensinen ger 150. Märker en enorm skillnad i min bil då man tankar etanol och inte tankar etanol...Min ~192hk sätter tider som en aero (230hk) då den går på etanol..det gör den inte med 98 okt bensin i..


214 Inlägg
4 april 2006
#18
jonas_motorsport skrev:
jag kan bara av egen erfarenhet säg att med en etanolkonverterad bil så har du mycket bättre drag.. etanolen är väldigt mycket mer lättantändlig och på så vis får du ut mer av vätskan om man säger.... men i gengäld så drar bilen ganska mycket mer.. jag ligger på ungefär 6,5liter/milen i tävlingstempo i jämförelse med ca 4 liter/milen med bensin...dock jämför jag inte med samma bil men motorvolym och motorsyrkan är densamma

E85 är int emer lättantändligt, då skulle ju bilarna vara lättstartade..
Ang. förbrukningen så går den att få ner om man vet vad man gör smile

"chevalillis" 740 drar bara runt litern och vid aktiv körning drar den minst lika mycket som med bensin, och den motorn är lite ombyggd smile

214 Inlägg
4 april 2006
#19
Bebbo skrev:
Men som slut på de här kapitlet, bör man konvertera?

Absolut..!

214 Inlägg
4 april 2006
#20
Pepe skrev:
900 Power skrev:
Lanjin skrev:
tror det är saaben som får ca 30 % hk igenom att tanka etanol. mne det är deras bioturbo.
sen om man ska konvertera så finns ju btr konverteringen. du har ju även flextec (som jag funderar på att införskaffa)

Sanningen bakom Saab 9-5 BioPower är att de där extra 30hk är en PR-grej, det skulle gå att få ut de där extra 30hk på bensin också.

Ska man konvertera så gör man det genom att mappa bilen, allt annat är egentlgien bara hobbymek..

PR och PR, det är inte helt hokus pokus att man får ungefär 180 häst av att köra etanol på samma program som med bensinen ger 150. Märker en enorm skillnad i min bil då man tankar etanol och inte tankar etanol...Min ~192hk sätter tider som en aero (230hk) då den går på etanol..det gör den inte med 98 okt bensin i..

Det är inte samma program som på BF95 och E85, tror du det så tror du fel smile
Trionic är lite mer avancerat än så, men det behöver vi inte gå in på.
Dock så måste man byta precis samma saker för att uppnå samma effekt på bensin som etanol. Om vi skulle börja snacka om 300hk versionen..

Anledning till att man känner en "effektökning" är för att E85 kyler förbränningsrummet och inloppsrör bättre, så inloppsluftmassan kyls så att man kan få in mer luft på samma mängd syre eftersom kallare luft tar mindre plats.
Skulle man mappa om bilen för E85 så kan man ju dra nytta av de här, men det är mest på turbobilar man för en stor effektökning..


Sök