3408
Sök

Hjälp Dumpventil på s70 2.4T -00. får inget tryck!!!!! någon som kan hjälpa mig?

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Crille88 skrev:
själklart åker kolven upp om du tar ut fjädern. kan även vara så att dumpen inte är helt tät och du får den inte tillräckligt sug för att lyfta upp den..
ta loss dumpen o försök trycka in kolven för hand så känner du ifall den är för hård.. om du inte kan trycka alls så den e stenhård så e de för hårt. du ska kunna röra den lite när du trycker..
alltid svårt o förklara med text.. har ingen dump här hemma annars hade ja visat dig..
men som sagt om dumplocket håller tätt som det ska och dumpen är tät så ska den öppna upp. du får fortsätta kapa varv på fjädern. och sen prova justera med skruven på toppen av dumpen.

har fått större problem idag när jag gick ut och skulle få rätt på det tog jag ut fjäderen & prova men inte ens då åker den upp:S kan det vara något fel på dumpen? jag kan trycka urr kolven med fingret men den är inte så lätt ganska trög.. har tagit en bild på helheten på motorn e inte riktigt säker på att det e rätt kopplat gå in på mina biler och kolla. tack i förväg:)

/Tobb3

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
shoriii skrev:
du måste täppa igen originaldumpventilen. så den gamla inte får nåt tryck . den nya glöm inte finsn en liten slang till dt du måste stopap in den oxå. ja installera en dumpventil i en kompis bil den funka bra. s40 t4.

självklart har jag satt dumplock. men e det rätt lock kolla i mina bilder e ett foto på de där..

/Tobb3

1 353 Inlägg
19 april 2009
allting e rätt kopplat enligt bilderna.. innuti dumpen ska det finnas typ fett eller va man ska säga för att den ska glida lätt.. sen måste även dumpen var helt tät innuti annars bildas det inget vakum som gör att den kan suga upp "kolven".
prova att starta bilen så den står på tomgång för då har du vakum i slangen och då ska du kunna skjuta upp kolven med fingrarna. kanske inte hela vägen men lite grann iaf.. har du varit ute o kört me bilen? att stå o torrgasa gör inte för mycket me tanke på att du inte bildar laddtryck. sen har väl s70 nån spärr också så du inte kan varva mer än 4000rpm.
så ut o gasa så hör du om dumpen öppnar eller inte.
iomed att du har öppet filter så ska de höras när du släpper gasen. antigen låter det pschyyyy, eller om den inte öppnar alls så hör du pshyy pshyy pshyy pshyy ljudet när luften studsar in i turbon. studsar ljudet så e fortfarande fjädern för hård och vakumet kan inte öppna den.. bara o kapa fler varv. kolla med hur du ställer in dumpen på de blåa vredet. där ska du ha den så löst det går för att sedan kunna spänna den om de skulle behövas..
synd att du bor långt härifrån annars e de mycket lättare när man själv kan titta o känna..

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Crille88 skrev:
allting e rätt kopplat enligt bilderna.. innuti dumpen ska det finnas typ fett eller va man ska säga för att den ska glida lätt.. sen måste även dumpen var helt tät innuti annars bildas det inget vakum som gör att den kan suga upp "kolven".
prova att starta bilen så den står på tomgång för då har du vakum i slangen och då ska du kunna skjuta upp kolven med fingrarna. kanske inte hela vägen men lite grann iaf.. har du varit ute o kört me bilen? att stå o torrgasa gör inte för mycket me tanke på att du inte bildar laddtryck. sen har väl s70 nån spärr också så du inte kan varva mer än 4000rpm.
så ut o gasa så hör du om dumpen öppnar eller inte.
iomed att du har öppet filter så ska de höras när du släpper gasen. antigen låter det pschyyyy, eller om den inte öppnar alls så hör du pshyy pshyy pshyy pshyy ljudet när luften studsar in i turbon. studsar ljudet så e fortfarande fjädern för hård och vakumet kan inte öppna den.. bara o kapa fler varv. kolla med hur du ställer in dumpen på de blåa vredet. där ska du ha den så löst det går för att sedan kunna spänna den om de skulle behövas..
synd att du bor långt härifrån annars e de mycket lättare när man själv kan titta o känna..

tack så mycket ska prova med en kompis dump pmar dig om jag inte får rätt på det:) mvh tobias

/Tobb3

402 Inlägg
19 april 2009
Embelazt skrev:
shoriii skrev:
du måste täppa igen originaldumpventilen. så den gamla inte får nåt tryck . den nya glöm inte finsn en liten slang till dt du måste stopap in den oxå. ja installera en dumpventil i en kompis bil den funka bra. s40 t4.

självklart har jag satt dumplock. men e det rätt lock kolla i mina bilder e ett foto på de där..

Om du har mitsubishi-snurra, så är de rätt lock, vet inte va de sitter på din?

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Embelazt skrev:
shoriii skrev:

Om du har mitsubishi-snurra, så är de rätt lock, vet inte va de sitter på din?

okej ja jag frågade här på forumet & dom sa jag skulle ha de men vet inte säkert..

/Tobb3

402 Inlägg
19 april 2009
Du har inte sumpat nån av o-ringarna på locket? Isf cirkulerar laddet bara runt i turbon,
får du upp rätt laddtryck när du kör med bilen?

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Du har inte sumpat nån av o-ringarna på locket? Isf cirkulerar laddet bara runt i turbon,
får du upp rätt laddtryck när du kör med bilen?

det vet jag inte ska ta av det och kolla.. vet inte har ingen laddtrycks mätare:(

/Tobb3

655 Inlägg
19 april 2009
Har själv haft exakt den dumpen! Och min funkade inte heller som den skulle! Jag kontaktade återförsäljaren, och dom sa att det var produktionsfel på den:S Så dom sa att jag skulle prova kapa fjädern nått varv, det gjorde jag . hjälpte väl lite, men inte mycket! Så nu har ja köpt mig en riktig dump från speedparts! funkar hur bra som helst.

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
wetese skrev:
Har själv haft exakt den dumpen! Och min funkade inte heller som den skulle! Jag kontaktade återförsäljaren, och dom sa att det var produktionsfel på den:S Så dom sa att jag skulle prova kapa fjädern nått varv, det gjorde jag . hjälpte väl lite, men inte mycket! Så nu har ja köpt mig en riktig dump från speedparts! funkar hur bra som helst.

okeej.. ja men du fick den till att öppna eller? det händer inget när jag har fjäderen i.. hur mycket fick du kapa den då?

/Tobb3

655 Inlägg
19 april 2009
Jo visst den öppnade sig väl, men va inget vidare..du får pröva dig fram när du kapar, börja med ett varv eller nått.

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
wetese skrev:
Jo visst den öppnade sig väl, men va inget vidare..du får pröva dig fram när du kapar, börja med ett varv eller nått.

okej jag ahr redan testat att kapa väldigt mycket e rädd jag tagit för mycket..den var 12.5 lång & nu e den ca 8

/Tobb3

655 Inlägg
19 april 2009
okej! det är ju fel på den iaf, köp en ny skulle jag faktiskt rekommendera!

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
wetese skrev:
okej! det är ju fel på den iaf, köp en ny skulle jag faktiskt rekommendera!

okeej..ja denna e helt ny.. men ska testa med en annan. funkar det då ska jag höra av mig till dom jag köpte min av
Senast redigerat av Embelazt (19 april 2009)

/Tobb3

655 Inlägg
19 april 2009
ja min var också helt ny, men som sagt, ja skaffade en ny, den kostade 1500 spänn, men de va de värt, när den funka som den skulle!

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
wetese skrev:
ja min var också helt ny, men som sagt, ja skaffade en ny, den kostade 1500 spänn, men de va de värt, när den funka som den skulle!

avd för någon har du nu då? & har du bara en öppen eller en hybrid? fick höra bilen skulle gå dåligt med en öppen om man har luftmassemätare men jag vet inte?

/Tobb3

655 Inlägg
19 april 2009
Jag har en öppen dump, som jag köpte från speedparts! Du ska nog inte ha öppen nej, när du har luftmassemätare, är vad jag hört iaf!

126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
wetese skrev:
Jag har en öppen dump, som jag köpte från speedparts! Du ska nog inte ha öppen nej, när du har luftmassemätare, är vad jag hört iaf!

okeej:)

/Tobb3

126 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
fick låna en kmpis dump idag & de funkade med den efter massa klydd men funkar inte med min så ska skicka tbx den;) någon som vet någon hemsida med bra & billiga hybrid dumpventiler?

/Tobb3

1 353 Inlägg
20 april 2009
finns inget bra o billigt. ja hade JBR K25 tidigare i min bil, den funkade fint men kostar 1700kr de kan de va värt om du vill ha kvalitet. annars finns de väl typ samma dump på tex stylingbutiken.se , klracing, osv osv.

Sök