3639
Sök

Köra bil utan försäkring

47 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Hur funkar det vid köp av bil när det gäller försäkring.
När ska man skaffa försäkring och får man köra utan en viss tid ?
Och vad händer med försäkringen på nu varande bil ?

2 337 Inlägg
20 april 2009
Du måste ha bilen försäkrad så fort du ska köra någonstans, detta gäller även vid de fall som bilen körs avställd (ex. till verkstad eller Bilprovningen). Du tecknar försäkringen så att den börjar gälla samma dag som bilen blir din, du kan ringa försäkringsbolaget när du står i bilhallen / på säljarens garageuppfart och gör affären. Om du med nuvarande bil menar din gamla bil så avslutas försäkringen när den säljs, dubbelkolla med försäkringsbolaget vid försäljning så att du inte får betala i onödan.

47 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Tack nu vet jag

3 259 Inlägg
20 april 2009
Bilen är alltid försäkrad om den är påställd... Vill minnas att det är 2 eller 3 dagar man har på sig att skaffa egen försäkring om man inte vill använda trafikföreningens försäkring som ligger på ca 100kr per dag! Är ju kalasbra om man till exempel råkar göra en bilaffär sent på en fredag, lördag eller söndag.. lite krångligt att få tag på nåt försäkrningsbolag vid det tiden!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 337 Inlägg
21 april 2009
Trafikförsäkringsföreningen skrev:
Debiteringen av trafikförsäkringsavgift startar från och med den dag man blir ägare till ett trafikförsäkringspliktigt oförsäkrat fordon. Ägaren måste därför trafikförsäkra sitt fordon senast samma dag som han/hon blir ägare.

Det är en spridd missuppfattning att man har sju dagar på sig att försäkra sitt fordon och att föregående ägares försäkring gäller under den perioden. Detta är fel, föregående ägares försäkring upphör alltid från och med ägarbytet.

Försäkringar kan i de allra flesta fall tecknas via nätet. Om det av någon anledning inte är möjligt att teckna försäkring i samband med affären bör man 1) i de fall detta är genomförbart, ha tecknat försäkring i förväg som träder i kraft en viss dag eller 2) genomföra ägarbytet senare, så att säljarens försäkring gäller under hemtransport av fordonet.
Senast redigerat av Sarge (21 april 2009)

4 005 Inlägg
21 april 2009
Köpt bil? Försäkra den direkt.

Det finns x antal trådar om detta ämne för er som är osäkra vad som händer.

3 259 Inlägg
21 april 2009
Trafikförsäkringsföreningen skrev:
Debiteringen av trafikförsäkringsavgift startar från och med den dag man blir ägare till ett trafikförsäkringspliktigt oförsäkrat fordon. Ägaren måste därför trafikförsäkra sitt fordon senast samma dag som han/hon blir ägare.

Det är en spridd missuppfattning att man har sju dagar på sig att försäkra sitt fordon och att föregående ägares försäkring gäller under den perioden. Detta är fel, föregående ägares försäkring upphör alltid från och med ägarbytet.

Ja exakt.. precis som jag skrev så använder man TFF försäkring och jag kan nog säga ganska säkert att dom inte debiterar om det är 2 eller 3 dagar...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (21 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
21 april 2009
JonR skrev:
Bilen är alltid försäkrad om den är påställd... Vill minnas att det är 2 eller 3 dagar man har på sig att skaffa egen försäkring om man inte vill använda trafikföreningens försäkring som ligger på ca 100kr per dag! Är ju kalasbra om man till exempel råkar göra en bilaffär sent på en fredag, lördag eller söndag.. lite krångligt att få tag på nåt försäkrningsbolag vid det tiden!

MVH/Jon

Då är du lurad !!!  Försäkring SKA tas samma dag som bilen ställs på om du inte vill ha brev från Trafikförsäkringsföreningen ! Du kan ringa flera bolag dygnet runt och ta försäkring . Att man har 2-3 dagar på sig är en myt .

Schipperke rules !

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
21 april 2009
Det blir dyyrt dyyyrt dyyrt , som bossebildoktorn säger..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

3 259 Inlägg
21 april 2009
Schipperke-owner skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

Då är du lurad !!!  Försäkring SKA tas samma dag som bilen ställs på om du inte vill ha brev från Trafikförsäkringsföreningen ! Du kan ringa flera bolag dygnet runt och ta försäkring . Att man har 2-3 dagar på sig är en myt .

Om jag är lurad så är inte du läskunnig... Ingen ska ställa på nån bil så vet inte vart du fått det ifrån men hur som helst så har aldrig TFF debiterat mig vid 1 dags försening iaf så mer än 1 dag misstänker jag att det är... Ja att vissa försäkringsbolag har den tjänsten är ju ingen nyhet, dock vet jag inte om alla har det, annars tar man en försäkring via Pricerunner.se som funkar dygnet runt om det är en svensksåld bil!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

2 337 Inlägg
21 april 2009
JonR skrev:
Schipperke-owner skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

Om jag är lurad så är inte du läskunnig... Ingen ska ställa på nån bil så vet inte vart du fått det ifrån men hur som helst så har aldrig TFF debiterat mig vid 1 dags försening iaf så mer än 1 dag misstänker jag att det är... Ja att vissa försäkringsbolag har den tjänsten är ju ingen nyhet, dock vet jag inte om alla har det, annars tar man en försäkring via Pricerunner.se som funkar dygnet runt om det är en svensksåld bil!

MVH/Jon

Det står ju klart och tydlig på TFF:s hemsida att det är från dag 1 som det tas ut avgift, sen om deras system inte hinner med om det bara går en dag, det kan jag inte svara på.

Sök