3340
Sök

E46 m3 vintertid ?

Skyline User
187 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag ska köpa en ny bil snart och vill ha nåt roligt som man kan köra året om. Har kollat lite på e46 m3 som verkar vara en grym allroundbil. Men hur funkar dom att köra på vintern ? Väldigt nyfiken även på hur cabben funkar på vintern.

Man kanske måste ha hardtop för att det ska funka bra ? Eller funkar det med tygtaket med ?

Mvh


Sanizz
26 april 2009
#2
M3 som vinterbil är ingen höjdare. Varför inte en evo?

Skyline User
187 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#3
Jag gillar raka 6or och rwd. Varför funkar inte m3 på vintern har du haft en och testat med ?
Senast redigerat av Simonols (26 april 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 april 2009
#4
M3 funkar bra på vintern, antisladdet håller disciplin på bakhjulen och med hardtopp blir det ombonat och fint. Men det gäller att veta vad man kör, en M3 har inga problem att släppa på torr asfalt ens tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
26 april 2009
#5
BMW släpper inte ut en bil som inte går att köra i alla väder. Sedan är nog en hardtopp att föredra men de finns en del som åker tygtak året runt


2 751 Inlägg
26 april 2009
#6
Har sett folk köra Z4 M på vintern, så jag ser ingen anledning till varför en m3 inte skulle funka.. Funkar som de flesta rwd bilar med 250hk+

Who Djaa bless no man curse

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
27 april 2009
#7
Tror inte det är några problem alls att köra den på vintern. Sen tycker jag du ska köra hardtop. Liksom hur många veckor om året är det cabväder i sverige? 3 veckor ? :p


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 april 2009
#8
Det är absolut inget problem att köra en M3 eller M5 på vinter men måste säga att M3 som M5 är bilar som behandlas med lite mer kärlek och många som har en sådan föredrar att lämna dom i garaget hemma under vinter så att salt och annat angriper inte bilen.
Reservdelar till dessa bilar är en aning dyrare även försäkring.
Kolla på (www.autopower.se) på börsen, där kan du hitta finna modeller av seriös och kunnig folk som har ofta avställt bilen under vinter.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Smålänning
7 883 Inlägg
27 april 2009
#9
Klart att en E36 M3 går att köra på vintern. Finns ju antisladd och sådant på dem. Hur rolig den är vintertid kan jag inte svara på dock, då jag aldrig kört en sån på vintern.

Sen kan jag inte svara på hur värmen och defroster o sånt e heller...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
27 april 2009
#10
twin_cam skrev:
Klart att en E36 M3 går att köra på vintern. Finns ju antisladd och sådant på dem. Hur rolig den är vintertid kan jag inte svara på dock, då jag aldrig kört en sån på vintern.

Sen kan jag inte svara på hur värmen och defroster o sånt e heller...

Antisladd kan man koppla bort den genom en knapp som finns för det., värme och defrost fungerar lika bra som andra bilar, det finns t.o.m M3 och M5 som har webasto bensinvärmare.
M3 är en trevlig leksak även på vintertid
Senast redigerat av alain (27 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

735 Inlägg
27 april 2009
#11
Faktum är att en M3 E46 är bättre vinterbil än 318, 320, 330 osv tack vare att den har en diffbroms som driver på! Detta saknar dom vanliga 3orna. Vill lova att min gamla 330 var helt värdelös, drev inte ett skit! Men dom som kör M3 E46 vintertid är ofta toknöjda!

Skyline User
187 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#12
Låter ju helt kanon detta smile Var som jag misstänkte att killen i första inlägget inte riktigt visste något. Någon som vet hur det är med bagaget i cabben när man kör nercabbat ? Är dom mycket mindre än coupén ? Mindre benutrymme bak jämfört med coupén ?


DFFL
9 020 Inlägg
27 april 2009
#13
Sanizz skrev:
M3 som vinterbil är ingen höjdare. Varför inte en evo?

Intelligent svar...

Självklart funkar en M3 utmärkt även på vintern.
Det är ju som vilken annan bakhjulsdriven bil som helst.

Det är högerfoten som styr bredstället på den snötäckta parkeringen inte effekten, för på glashala vägar har även klena 240:s problem.
Skillnaden är kanske att en E46 M3 varken spinner eller åker sidleds om man inte stänger av vad-det-nu-heter.

Den är lägre än en 320 men högre än en F430, en vanlig bil fast lite lägre alltså, m.a.o. inga problem om du inte funderar på att gena över åkrar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

174 Inlägg
27 april 2009
#14
jarå lär ju gå, finns en i stan som körde sin m3a i vinter ;D

1 050 Inlägg
27 april 2009
#15
Man bör nog tänka sig för både 1-2 gånger innan man köper en BMW E46 oavsett modell 330-M3.
Var själv intresserad av E46:an, men efter att ha tagit del av allt negativt som står om modellen hos bl,a AP. Så avstod jag från köp. E46 modellen rostar enl uppgift värre en en Fiat från 1956.

Årsmodellerna av E46 innan 2001 har dessutom drabbats av att hela bakaxeln lossat från det uppspruckna golvet. Reparationer som kostar mellan: 60-100.000:- att åtgärda. roll Kan upplysa
om att bakaxeln är ditlimmad i golvet, vem fan kommer på en sådan idiotkonstruktion lol

Dessutom saknar samtliga årsmodeller innan 2004 gällande rostskyddsgaranti. from 2004 gäller hela 12 års rostskyddsgaranti, årsmodellerna innan hade endast 6 års rostskydd. Så alla 2003:or förlorar sitt värdefulla rostskydd nu i år 2009. Sedan kostar det multum att laga rosten i dörrar/huv & bagagelucka.
Senast redigerat av E-30 (27 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

DFFL
9 020 Inlägg
27 april 2009
#16
E-30 skrev:
Man bör nog tänka sig för både 1-2 gånger innan man köper en BMW E46 oavsett modell 330-M3.
Var själv intresserad av E46:an, men efter att ha tagit del av allt negativt som står om modellen hos bl,a AP. Så avstod jag från köp. E46 modellen rostar enl uppgift värre en en Fiat från 1956.

Årsmodellerna av E46 innan 2001 har dessutom drabbats av att hela bakaxeln lossat från det uppspruckna golvet. Reparationer som kostar mellan: 60-100.000:- att åtgärda. roll Kan upplysa
om att bakaxeln är ditlimmad i golvet, vem fan kommer på en sådan idiotkonstruktion lol

Dessutom saknar samtliga årsmodeller innan 2004 gällande rostskyddsgaranti. from 2004 gäller hela 12 års rostskyddsgaranti, årsmodellerna innan hade endast 6 års rostskydd. Så alla 2003:or förlorar sitt värdefulla rostskydd nu i år 2009. Sedan kostar det multum att laga rosten i dörrar/huv & bagagelucka.

E46 M3 kom 2001.
Sen ska man komma ihåg att det är billigare att underhålla än att reparera en bil, oavsett om det är en M3 -03 eller Fiat -56.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 april 2009
#17
Tobee: Finns orginal diffade bilar av dem du radar upp också, inte lika vanligt bara. Själv hade jag gärna haft en 328 med diff, inget kul när bara ett hjul spinner ju tongue

E-30 skrev:
Man bör nog tänka sig för både 1-2 gånger innan man köper en BMW E46 oavsett modell 330-M3.
Var själv intresserad av E46:an, men efter att ha tagit del av allt negativt som står om modellen hos bl,a AP. Så avstod jag från köp. E46 modellen rostar enl uppgift värre en en Fiat från 1956.

Årsmodellerna av E46 innan 2001 har dessutom drabbats av att hela bakaxeln lossat från det uppspruckna golvet. Reparationer som kostar mellan: 60-100.000:- att åtgärda. roll Kan upplysa
om att bakaxeln är ditlimmad i golvet, vem fan kommer på en sådan idiotkonstruktion lol

Dessutom saknar samtliga årsmodeller innan 2004 gällande rostskyddsgaranti. from 2004 gäller hela 12 års rostskyddsgaranti, årsmodellerna innan hade endast 6 års rostskydd. Så alla 2003:or förlorar sitt värdefulla rostskydd nu i år 2009. Sedan kostar det multum att laga rosten i dörrar/huv & bagagelucka.

Tycker du överdriver en del, dels är det inte "alla" bilar som har dessa problem. Sedan har Bmw varit generösa med goodwill när det gäller både rost och kass bakvagn. Det senare gäller de allra tidigaste E46orna innan den fick en uppdatering och 323 och 328 ersattes med 320, 325 och 330.

Pappa har haft två E46or, en 325-01 som kördes 40k mil utan problem eller rost över huvud taget. Denna byttes senare mot en 330, som visserligen har fått VF skärm fixad pga rost (12 års garanti) men annars rullat helt problemfritt denna också, om än inte lika långt som 325an...

E46an har fler problem generellt än vad Bmws modeller brukar ha, men kollar du ägar och kvalitetsundersökningar ligger den högt upp på listan. En bra bit över "vanliga pålitliga svenssonbilar"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rekondchef
265 Inlägg
27 april 2009
#18
M3 funkar alla tiders på vintern så länga man tänker lite innan man fäller högerpedalen.... wink Körde min E36 M3 några ggr vintertid mest för o testa på o va inga större problem men vinterdäck av BRA kvalité rek!!!

OEM <3
6 957 Inlägg
27 april 2009
#19
Och om du är mån om bilen så kan du ju kosta på den en rostskyddsbehandling coh en rekond så blir
den lättskött under vintern smile

Här hemma i Falköping har vi en som åker E46 M3 Cab året om, visst inte roligt att se den skitig men den
verkar trivas bra ändå smile

OEM <3

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 april 2009
#20
Kunde jag köra min Magnum med 345 hästar på vintern med friktionsdäck utan problem så ska fan en M3 klara det galant!



Sök