3586
Sök

Bör jag driva alla högtalare med steg eller inte...hjälp mig med tips

186 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Hej. Jag har en fundering. Tänkte köpa mig ett 5,25 kit system snart, tror det blir u-dimension comp eller ett dls system. Just nu har jag ett par koax mtx-thunder i framdörrarna. Har även ett par 6x9or i hyllan och dubbla 10" basar i bakluckan. Jag vet att några av er skriker rakt ut när man har basar o 6x9 men nu sitter dom där så...
Frågan är då om ni tycker jag ska lägga mer pengar på ett lite bättre framsystem och ett bättre 2-kanaligt steg att driva det med, och driva 6x9orna med hu.
Eller köpa ett lite billigare kit och ett lite billigare 4.kanalssteg och driva kit och 6x9orna med...?

pengarna för det 2 kanaliga och ett relativt bra kit och ett lite billigare kit och ett 4-kanaligt steg är ungefär det samma så...
mvh

1 727 Inlägg
28 april 2009
1 bra kit och ett bra 2 kanal steg till dom är att föredra.
Har du grejjor i hatthyllan så drar du in dom till rear på cd:n(högtalarutgångarna)

Jag antar stt du har steg till 10"arna.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 914 Inlägg
28 april 2009
om du ska ha steg beror på om du vill ha ett riktigt bra framsystem, jag kör med allt på HU och tycker det är hellre lite kraft i min HU då jag har någorlunda höga krav,
om du ska ha steg beror helt på kraven, MEN det som bestämmer mäst är hur installationen är. en bra drivning + bra högtalare och KASS installation är lika bra som halvskyssta högtalare plus drivna med HU och bra installtion, det låter nog bättre iaf,
exempel på dålig installation är det som sitter i min hatthylla, den installtionen är inget vidare,

1 727 Inlägg
28 april 2009
Även om installationen är kass, skiljer det mycket mellan HU och slutsteg.
Dock är det lite att bränna pengar i onödan.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

186 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
ja basarna drivs av steg. Okej men alla säger att det är som natt och dag med slutsteg eller hu. Driver alltså både framhögtalare och hatthyllan med den nu. Jag har ju inte tänkt göra något monster ingrepp, men lite för att få det bra. Alltså kanske nån form av dämpning och att högtalarna sitter ordentligt.
Men gör det ingen skillnad med steg och ett bra steg om man inte lägger ner hur mkt tid som helst för instalationen så fundera jag på om det är värt....
Alltså jag tycker det jag har nu låter helt okej, men kan tänka mig lite mer kraft och mer jämn ljudbild eller vad jag ska säga.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2009
Du är inne på helt rätt spår när du pratar om att dämpa dörrarna, få till ett bra stumt och tätt montage till framhögtalarna och ett steg på det.

Så mitt svar är.....samma som Pierres big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök