3097
Sök

Saab 900 turbo -95 går ryckigt och ojämt (Problemet löst, Bilen går igen)

584 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Tjenare!
Har en 900 turbo som jag har varit riktigt nöjd med.
Men efter en olycka med bilen och renovering så går bilen jätteilla.

Direkt efter olyckan körde jag ca 3 mil utan problem, sedan lagades alla
skador i karossen och bilen fick en ny lack. Efter detta (lack och svets)
så är den inte sig själv längre.

Bilen startar relativt lätt, går bra i ca 10-15 sec (ibland betydligt längre)
sedan så börjar den bluddra och går inte att varva över 3000rpm.
Släpper man gasen ner till tomgång går den på 2-3 burkar och stannar.

Jag har precis bytt bränslepumpen till en sprak ny. skillnaden blev att nu
går det att varva över 3000rpm de första 15 sekunderna och den blev
mer lättstartad. (Med den gamla pumpen gick det inte att varva över 3000rpm
och den dog oftast inom 10 sec)

Andra delar jag bytt utan resultat är tändstift (ngk), bränslefilter, några
vakumslangar, styrenhet och tändkasett.

Någon som har en ide om vaför den går så här? Inga check
engine lampor lyser eller dyl.

Känns lite som att det skulle vara något som styr pumpen, testade att
byta relä idag men den gick ungefär likadant. Men för att reläet ska slå till
så pumpen går behöver den ju en signal. Vart kommer denna signalen ifrån?
Hur fungerar bränsletrycksregulatorn på dessa bilar?

Har en liten filmsnutt på hur den går när den bluddrar på:
http://www.garaget.org/video/nukwv1125m1p

Tack på förhand!
Mvh. Magnus
Senast redigerat av Aaaaaaalm (3 maj 2009)

Saab 4 Life!

2 164 Inlägg
29 april 2009
Testat att byta vevaxel givaren och temp givaren på blocket??
Är den alltid lätt att starta varm som kall??

MVH

584 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Tjenare alla big_smile Hittade felet förut! Det var en jordpunkt i bagaget som hade lossnat!
Bilen gick skitbra i ca 1-2km kunde gasa på utan minsta misständning!
Sen skulle jag stanna bilen och låta den gå på tomgång för att kyla turbon.

Den gick på tomgång i ca en minut för att sedan tvärdö och nu startar den inte alls!

Känns både bra och dåligt, Nu hittade jag iaf det felet jag letat efter ett bra tag nu.
men tråkigt att den inte går igen sad

Det som är med bilen nu är att startmotorn går för fullt men den tänder inte alls, kan
tillägga att varvräknarn inte rör sig när man kör startmotorn. Detta kan väll vara symptom
på kass vevaxelgivare?

Mvh. Magnus
Senast redigerat av Aaaaaaalm (29 april 2009)

Saab 4 Life!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
Japp, symtomen på en trasig vevaxelgivare! bara o testa o byta den, så kanske hon startar o går som en katt igen! big_smile

584 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Okej, ska kolla upp detta lite då! För nu tror jag inte pumpen går alls, men det ska den inte
göra om den givaren är pajj va?

Saab 4 Life!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
tror inte det nej, men den ska starta när du vrider tändningen, så de kan ju vara så att den endå ska funka! man brukar höra om den går igång när du vrider nyckeln!

584 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Pumpen startade när jag vret på tändningen, testade att byta tändkasett men den vill icke starta..
Så nu sätter jag nog min slant på vevaxelgivaren, varvräknaren rör sig ju inte ett smack som
sagt när man kör på startmotorn.

Det luriga tycker jag är att den bara tvärdog utan vidare, inget bludder utan bara stendog.

Men men, ska försöka kolla upp mer imorrn smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
oki, lycka till! tror också på vevaxelgivaren! säg till om det var den! smile

584 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Okej tongue Javisst det ska jag göra! Känns gött att jag fick köra lite iaf tongue vilken skillnad det är i kraft mot t8:an tongue

Saab 4 Life!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2009
haha tongue men T8:an låter ju bra mycket goare än våra bilar till sammans faktiskt de måste du erkänna! tongue

584 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Jo det är sant tongue det är en otrolig känsla i den bilen, solluckan kommer jag sakna med!
De bilarna är så otroligt goa att sladda och busköra med på vintern tongue men en t16 hade ju
inte varit fel ist tongue Denna är ju inte direkt känd för att ha den bästa bränsleekonomin...

Saab 4 Life!

4 299 Inlägg
29 april 2009
Aaaaaaalm skrev:
Pumpen startade när jag vret på tändningen, testade att byta tändkasett men den vill icke starta..
Så nu sätter jag nog min slant på vevaxelgivaren, varvräknaren rör sig ju inte ett smack som
sagt när man kör på startmotorn.

Det luriga tycker jag är att den bara tvärdog utan vidare, inget bludder utan bara stendog.

Men men, ska försöka kolla upp mer imorrn smile

Mvh. Magnus

Där har du ett tecken på att nått är lurt me vevaxelgivaren, funkar givaren ska varvmätarn röra på sig.

Sen de att soppapumpen skulle va styrd av vevaxelgivaren som jag läste tidigare stämmer inte, soppapumpen är ett eget system.

//Jacob

1 019 Inlägg
30 april 2009
Rallyhalle skrev:
Sen de att soppapumpen skulle va styrd av vevaxelgivaren som jag läste tidigare stämmer inte, soppapumpen är ett eget system.

Om motorstyret inte får någon signal från vevaxelgivaren så vet den inte att motorn snurrar och kör således inte igång varken pump eller tändning.

584 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Rallyhalle skrev:

Om motorstyret inte får någon signal från vevaxelgivaren så vet den inte att motorn snurrar och kör således inte igång varken pump eller tändning.

Detta hade jag också fått för mig, dock så går ju pumpen när man vrider på tändningen men det har ju
inget med vevaxelgivaren att göra.. Men det är riktigt luriga system på dessa bilar!

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

584 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Idag bytte jag vevaxelgivaren, blev inte ett dugg skillnad. varvmätaren rör sig
fortfarande inte ett skvatt och bilen tänder inte. Stiften är torra med lite inslag
av vitt, detta tyder väll på att den inte får bensin?!?! Vafan att bilen ska krångla
precis hela tiden!! Är skapligt less på skiten nu!

Saab 4 Life!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 maj 2009
har du kollat bränsle filter, pumpen var bytt va, o sen så de kommer fram soppa till motorn? låter ju helt skummt! :S

Mvh Patrik

584 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
har du kollat bränsle filter, pumpen var bytt va, o sen så de kommer fram soppa till motorn? låter ju helt skummt! :S

Mvh Patrik

Pump och filter är bytt.. Nja har kollat lite nu, plocka ur stiften och testade och jag får gnista iaf, men verkar inte komma bensin till motorn, men pumpen går när man vrider på tändningen :S skummt som fan är det iaf!

Saab 4 Life!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 maj 2009
gör så att du testar o brygga pumpen så den går hela tiden, o se om den startar då, du får vara 2 st tongue men om den startar då, är de ju något med de bränsla systemet :S

584 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
gör så att du testar o brygga pumpen så den går hela tiden, o se om den startar då, du får vara 2 st tongue men om den startar då, är de ju något med de bränsla systemet :S

bryggar pumpen? byglar istället för reläet elr? tar inte pumpen skada av det? finns det inget ställe man kan montera liss bränsleslangen på fuelrailen eller liknande så man kan se om de skvätter nått tongue

Saab 4 Life!

4 299 Inlägg
2 maj 2009
Aaaaaaalm skrev:
Funkiee skrev:

bryggar pumpen? byglar istället för reläet elr? tar inte pumpen skada av det? finns det inget ställe man kan montera liss bränsleslangen på fuelrailen eller liknande så man kan se om de skvätter nått tongue

De där är nått man inte ska ge sig på om man har hundra koll på vad man håller på med, de låter kanske enkelt men kan lätt gå fel.

Kolla jordpunkter, könns som att de skulle va nått jordfel på spridarna eller nått vajsing med bränsletrycksregulatorn om nu pumpen är bytt.

//Jacob

Sök