Så länge det är klarlack på lacken så spelar det ingen roll om det är 2-3 komponenets lack när du ska behandla den. Finns det ens 2 komponentiga billacker ? Det krävs väl alltid Bas/Härdare/förtunning i lacken så länge man sprutar färgen ?
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack.. Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... Lycka till /Jocke
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack.. Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... Lycka till /Jocke
Varför? För att få helt damfri lackyta? Låter som en otroligt jobbig process.. men resultatet blir säkert kanon!
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack.. Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... Lycka till /Jocke
Varför? För att få helt damfri lackyta? Låter som en otroligt jobbig process.. men resultatet blir säkert kanon!
Håller med dig. Blir jobbigt. Men det blir säkert kanon. O vem vill ha dammig lackyta? Tror INTE att nån vill ha det!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att berätta hur man gör när man vill lacka olika detaljer inne i bilen, Tex: instrumentpanelen, högtalare, dörrhandtag mm.
Joschen: jag personligen avråder dig från att lacka instrumentpanelen Jag tänker nog inte göra det igen ivarjefall... På tok för mycket jobb, och vart förvånandsvärt dyrt pga alla special produkter man var tvungen att använda sig av..
Anledningen till o våtslipa o polera efter lack är det o få lacken helt slät vilket en nylackad yta aldrig är. Visst det kan se så ut men slipar man lite med 2000papper så ser man hur noppig den är igentligen.... Bilen blir superblank o slät men baksidan av det hela är att repor syns hur tydligt som helst....dessvärre....
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack.. Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... Lycka till /Jocke
Detta borde väl fungera även när man bara har lackat över repor`?
Min bil blev lackerad för drygt 1 månad sedan och jag undrar om man kan polera bilen efter så "kort" tid? Vissa delar lackades för bara 2 veckor sedan med.
Den är ganska prickig i klarlacken så jag tänkte slipa ner den lite lätt med 1200 papper innan, eller rekommenderar ni någon annan metod? Vilka produkter rekommenderar ni att jag använder osv?