3150
Sök

Nylackad Bil Tips/råd

11 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#1
som rubriken lyder har jag en nylackad bil sen i höstas. (garagelackad).

det jag undrar och behöver hjälp med är hur man bäst behandlar lacken..??

lacken har för tillfället små bubblor på vissa ställen.(klarlacken).

hur får jag bort dessa och hur får jag en fin yta på lacken.???

är det nån skillnad på hur man behandlar en tre komponents lack(metallick) och en två komponents?

vad använder man för vax, rubbing mm... inte så kunnig på denna bit.

tacksam för hjälp.

mvh// erik hmm
Senast redigerat av poower_erik (7 april 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
7 april 2006
#2
Lackbehadlar lacken. Tvätta bilen med allt möjligt.

Livet startar vid 220 km/h

11 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
#3
det fattar jag . wink  lite mer detaljrikt vore toppen. vad för sorts prudukter man ska använda och i vilken ordning och hur man använder dem... smile

191 Inlägg
7 april 2006
#4
Så länge det är klarlack på lacken så spelar det ingen roll om det är 2-3 komponenets lack när du ska behandla den.
Finns det ens 2 komponentiga billacker ?
Det krävs väl alltid Bas/Härdare/förtunning i lacken så länge man sprutar färgen ?


funderare...
83 Inlägg
7 april 2006
#5
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack..
Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner wink
Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande
o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... wink
Lycka till
/Jocke


12 086 Inlägg
8 april 2006
#6
Dotte skrev:
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack..
Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner wink
Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande
o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... wink
Lycka till
/Jocke
Varför? För att få helt damfri lackyta? Låter som en otroligt jobbig process.. men resultatet blir säkert kanon!

Avstängd
1 106 Inlägg
8 april 2006
#7
JapMax skrev:
Dotte skrev:
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack..
Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner wink
Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande
o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... wink
Lycka till
/Jocke
Varför? För att få helt damfri lackyta? Låter som en otroligt jobbig process.. men resultatet blir säkert kanon!
Håller med dig. Blir jobbigt. Men det blir säkert kanon. O vem vill ha dammig lackyta? Tror INTE att nån vill ha det!

Livet startar vid 220 km/h

47 Inlägg
8 april 2006
#8
Tja.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att berätta hur man gör när man vill lacka olika detaljer inne i bilen, Tex: instrumentpanelen, högtalare, dörrhandtag mm.

Skriv gärna och berätta hur man gör

191 Inlägg
8 april 2006
#9
Joschen: jag personligen avråder dig från att lacka instrumentpanelen wink
Jag tänker nog inte göra det igen ivarjefall... På tok för mycket jobb, och vart förvånandsvärt dyrt
pga alla special produkter man var tvungen att använda sig av..


funderare...
83 Inlägg
9 april 2006
#10
Anledningen till o våtslipa o polera efter lack är det o få lacken helt slät vilket en nylackad yta aldrig är. Visst det kan se så ut men slipar man lite med 2000papper så ser man hur noppig den är igentligen.... Bilen blir superblank o slät men baksidan av det hela är att repor syns hur tydligt som helst....dessvärre....


50 Inlägg
12 november 2008
#11
jag hade inget bilshampo hemma så jag tog vanligt diskmedel och bilen blev som ny

Upptäck Saab !!

369 Inlägg
8 december 2008
#12
Dotte skrev:
Det kallas 2-komp pga att färgen behöver härdare för att härda. Sen så finns det ju 1-komp vilket är vanlig färg på burk inget mer. Metallic är en 2-skikts lack..
Sen beror det på hur mycket tid du vill lägga ner wink
Jag har precis blivit färdig med lacken på min bil. Jag gjorde som följande. 1. lacka om bilen med mycket klarlack. 2.Våtslipade helabilen med 1200 o sedan 2000 papper för o få klarlacken helt slät. 3.POLERA!!!!POLERA POLERA!!! Använd roterande maskin o grov rubbing tex 3M Fast cut rubbing eller Lahega Supercut 10 eller likvärdigt. 4 Polera vidare med Finare rubbing för att får bort polerrosorna Tex 3M fin rubbing. 5.Gå över till polish o kör med våfflad kudde o få bort de sista rosorna. 6. (detta kanske är överkusr men jag gjorde så iallafall) Byt maskin till ociliserande
o polish o gå ett varv till för att få bort hologram om så förekommer. 7 Avsluta med lackförsegling eller ett riktigt bra carnuba vax. Låter det jobbigt?? Det är det oxå... wink
Lycka till
/Jocke
Detta borde väl fungera även när man bara har lackat över repor`?

MVH


369 Inlägg
8 december 2008
#13
Hoppsan vilket trådlyft hehe... wink


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
25 mars 2010
#14
Bumpar igång denna tråd återigen smile

Min bil blev lackerad för drygt 1 månad sedan och jag undrar om man kan polera bilen efter så "kort" tid?
Vissa delar lackades för bara 2 veckor sedan med.

Den är ganska prickig i klarlacken så jag tänkte slipa ner den lite lätt med 1200 papper innan, eller rekommenderar ni någon annan metod?
Vilka produkter rekommenderar ni att jag använder osv?


Färgen jag använt är 2komponents.



Mvh



Sök