3014
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

152 Inlägg
28 juli 2009
#61
du måste bygga nytt grenrör, 16v insug och svarva ner kolvarna 2mm samt golf diesel spännrulle. Alltså du måste riva hela motorn och att bygga en 16v turbomaskin av en b230ft /et är inget man gör på en eftermiddag. Lycka till Mvh

10 287 Inlägg
28 juli 2009
#62
Daniel,

Du gör alldeles rätt som frågar, funderar och ifrågasätter - men ibland måste man faktiskt sätta sig ner och tänka igenom ordentligt. Har du någon i din närhet som är erfaren när det gäller att bygga om motorer och bilar. (Alltså ingen snack-påse utan någon som har gjort det flera gånger med bra resultat). Har du någon sådan person? Det skulle hjälpa dig enormt att sätta dig och diskutera direkt med en sådan så slipper du att sitta på ett forum och sortera guld från grus.

Kom ihåg att du inte är korkad bara för att du är ung men det är dyrt att hålla på att trimma och bygga om bilar och ju yngre man är desto lugnare måste man ta det för annars slutar det bara med att pengarna är slut och inget funkar (och då framstår man som korkad......).

Tänk på att transmission (växellåda, koppling och diffbroms) och väghållning kostar en bra slant.

Ett grundtips i alla fall: Bygg på 8V - det är hälften så mycket saker som kan jävlas som på en 16V.

Mvh
Göran

P.S Ta det jag skriver på rätt sätt - jag är aldrig ute för att jävlas när jag skriver/svarar och jag har trettio år som ingenjör bakom mig så jag har rätt bra koll på hur man gör för att göra saker.


Daniel_89_Boy skrev:
varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

467 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#63
Rille0 skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?

Det går inte o besikta för du har ändrat på motorn, såvida inte besiktningsgubben är blind så får du aldrig igenom den.

på not set moste det gå att få igenom det om ban byter bromasar o allt vad det kan bli

467 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#64
s90turbo skrev:
du måste bygga nytt grenrör, 16v insug och svarva ner kolvarna 2mm samt golf diesel spännrulle. Alltså du måste riva hela motorn och att bygga en 16v turbomaskin av en b230ft /et är inget man gör på en eftermiddag. Lycka till Mvh

det skulle jag klara bara jag hade alla delar o sen allt vara klart för att setta i hopp

467 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#65
så ung är jag inte jag är ju 20 år. men jag har i hela mit liv hålt på o plockat sönder saker för att se hur det funkar så derför vill jag testa o bygga en tubo med 16v men jag kommer inte att gör det förn jag har ett ricktigt jobb ö det första jag ska göra är att skaffa körkort sen när jag har jobb så ska jag seta i hop B21An igen sen kanske det är dags att börga med turbo 16v. jag bara fårgar om saker så jag har det till jag ska hoppa på det projektet big_smile låter inte som att non tror på att jag klarar deta o det är inte bra få då klarar jag det big_smile
Sharky skrev:
Daniel,

Du gör alldeles rätt som frågar, funderar och ifrågasätter - men ibland måste man faktiskt sätta sig ner och tänka igenom ordentligt. Har du någon i din närhet som är erfaren när det gäller att bygga om motorer och bilar. (Alltså ingen snack-påse utan någon som har gjort det flera gånger med bra resultat). Har du någon sådan person? Det skulle hjälpa dig enormt att sätta dig och diskutera direkt med en sådan så slipper du att sitta på ett forum och sortera guld från grus.

Kom ihåg att du inte är korkad bara för att du är ung men det är dyrt att hålla på att trimma och bygga om bilar och ju yngre man är desto lugnare måste man ta det för annars slutar det bara med att pengarna är slut och inget funkar (och då framstår man som korkad......).

Tänk på att transmission (växellåda, koppling och diffbroms) och väghållning kostar en bra slant.

Ett grundtips i alla fall: Bygg på 8V - det är hälften så mycket saker som kan jävlas som på en 16V.

Mvh
Göran

P.S Ta det jag skriver på rätt sätt - jag är aldrig ute för att jävlas när jag skriver/svarar och jag har trettio år som ingenjör bakom mig så jag har rätt bra koll på hur man gör för att göra saker.


Daniel_89_Boy skrev:
varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?


153 Inlägg
28 juli 2009
#66
Håller med sharky där med att de kan jävlas mycke med 16v...
Lär dig att bygga på en 8v motor först, med egengjort grenrör å så vidare. lär dig grunderna hur de funkar, bygg en potent 8v motor så har du goda chanser att lyckas med ett 16v bygge..
Har byggt några motorer sj , både 8v och 16v, så jag vet att de jävlas på vägen.  som nån nämde här innan så tror många att de bara e att slänga på en 16v topp på ett annat block än B234.  Stämmer absolut inte på nått vis. de är kolvar kamdrivning m.m. som inte funkar.

Tuned By Nenne !!

10 287 Inlägg
28 juli 2009
#67
Jag också.

Daniel_89_Boy skrev:
men jag har i hela mit liv hålt på o plockat sönder saker för att se hur det funkar

Sedan har jag gjort till mitt yrke att få dom sönderplockade sakerna att fungera.
Trust me, 16V turbo är inte vettigt för dig som ett första bygge.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
28 juli 2009
#68
Sharky skrev:
Jag också.

Daniel_89_Boy skrev:
men jag har i hela mit liv hålt på o plockat sönder saker för att se hur det funkar

Sedan har jag gjort till mitt yrke att få dom sönderplockade sakerna att fungera.
Trust me, 16V turbo är inte vettigt för dig som ett första bygge.

Mvh
Göran

Håller med dig i detta Göran smile får säga att de har blivit lite slantar på detta bygge jag håller på med nu smile
men har allt kommit en litet bit på vägen nu så får se vart man hamnar smile

har ju turbo, matchportad topp ( in-utsuget) planad, lite större oljekanarler samt vatten. blocket fixat.. med ny b234f olje pump..  kolvar har jag.. ned svarvade.. så nu fattas de bara vevstakar med vev lager och ramlager och packningar.. men de är ju inte allt smile har ju hela drivlinan kvar haha big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 juli 2009
#69
Daniel_89_Boy skrev:
Rille0 skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?

Det går inte o besikta för du har ändrat på motorn, såvida inte besiktningsgubben är blind så får du aldrig igenom den.

på not set moste det gå att få igenom det om ban byter bromasar o allt vad det kan bli

Det är helt omöjligt att få igenom 16v turbo genom besiktningen.. du får inte ändra någonting på motorn

den ska enligt lag vara 100% original, du får alltså inte sätta dit en turbo på en motor som inte har det

men du får sätta i en annan motor, med turbo men då måste den motorn ha turbo original, och den måste också ha katalysator.

Och du får inte heller sätta dit en 16v topp på en motor som inte har det...

Så alla 16v som folk satt dit turbo på går inte igenom besiktningen, utan dem får plocka bort turbo, byta grenrör och ställa in så att motorn klara avgaskraven VARJE gång dem besiktar bilen.

Ända sättet du kan få ha laglig 16v turbo, det är att försöka hitta en 2 liters 16v turbomotor från en volvo som sålts utomlands, och dem motorerna är inte lätta att få tag på.
Senast redigerat av AcesHigh666 (28 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

179 Inlägg
28 juli 2009
#70
Som sagt om du ska fixa 16v turbo så bygg på den volvo 740 16v du köper. Om du ska få dit 16v topp på en b230et botten så får du genast höja budgeten! Trimma din befintliga motor och studera under tiden problem/lösningar vid din KOMMANDE 16v turbo konventering!
När du väl byggt din 16v tic så får du inte bara kasta dig ut på vägen och trycka ut 250hk för då har du tillslut rensat varenda kugg i din vxl-låda och sen har du en bakaxelkåpa som ser ut som en durkslag!

Men att börja med ett sådant här bygge innan du skaffat körkort är nog att ta sig vatten över huvud. Har själv haft min 740tic ett par år under totalrenovering och först nu har jag fått bilen som jag vill ha den, nu ska det snart i en b5234t, detta projekt har jag planerat ett bra tag, jag har tittat, funderat och läst allt jag kommit över angående bytet så att jag vid så få tillfällen som möjligt kommer att stå som ett frågetecken.

Men ge för allt i världen inte upp! alla har vi planer på våra byggen i garagen, det gäller bara att lära av varandras misstag, börja lätt och jobba sig uppåt! om jag hade börjat med mitt motorbyte direkt så hade det blivit skit av alltihop kan jag lova!

Lycka till jag håller tummarna


467 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#71
Gomez skrev:
Som sagt om du ska fixa 16v turbo så bygg på den volvo 740 16v du köper. Om du ska få dit 16v topp på en b230et botten så får du genast höja budgeten! Trimma din befintliga motor och studera under tiden problem/lösningar vid din KOMMANDE 16v turbo konventering!
När du väl byggt din 16v tic så får du inte bara kasta dig ut på vägen och trycka ut 250hk för då har du tillslut rensat varenda kugg i din vxl-låda och sen har du en bakaxelkåpa som ser ut som en durkslag!

Men att börja med ett sådant här bygge innan du skaffat körkort är nog att ta sig vatten över huvud. Har själv haft min 740tic ett par år under totalrenovering och först nu har jag fått bilen som jag vill ha den, nu ska det snart i en b5234t, detta projekt har jag planerat ett bra tag, jag har tittat, funderat och läst allt jag kommit över angående bytet så att jag vid så få tillfällen som möjligt kommer att stå som ett frågetecken.

Men ge för allt i världen inte upp! alla har vi planer på våra byggen i garagen, det gäller bara att lära av varandras misstag, börja lätt och jobba sig uppåt! om jag hade börjat med mitt motorbyte direkt så hade det blivit skit av alltihop kan jag lova!

Lycka till jag håller tummarna

blev inte så inspererad ngre av detain läg:P men jag ska i alla fal göra det men det blir väl senare. om jag ska leta efter en volvo o seta etn i vad ska jag lete efter för års model dom kreven jag har är helst att det är tack lucka o nestan 100% rist fri alltså lite rost på den. sen har jag ju lite egna saker som ska i från den jag har nu som lite lyx lampor o lite sont typ men det ska vara från sena 88 till 92?

730 Inlägg
28 juli 2009
#72
Varför inte bara bygga turbo på en 740 som har 16v ifrån början?

Då sparar du väldigt mkt jobb..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 juli 2009
#73
YeahBitch skrev:
Varför inte bara bygga turbo på en 740 som har 16v ifrån början?

Då sparar du väldigt mkt jobb..

Har du ens läst igenom tråden???

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

467 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#74
YeahBitch skrev:
Varför inte bara bygga turbo på en 740 som har 16v ifrån början?

Då sparar du väldigt mkt jobb..

jo har för ståt att det blir lättare då så det kanske blir det i stället

Avstängd
424 Inlägg
28 juli 2009
#75
Bygg på en 8 ventilers. Som sharky säger så jävlas det bara 50% så mycket!

team Svineri. Volvos under construction.

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 juli 2009
#76
mjo att de jävlas kan de göra.. men du har ju dubbelt så mycket mer utgifter på en 16v än en 8v... rasar 16v toppen så kostar de ju flis.. en vanlig 8v topp kostar inte alls så mycket att renovera..

men de är mycket roligare med 16v smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#77
XeptiQ skrev:
mjo att de jävlas kan de göra.. men du har ju dubbelt så mycket mer utgifter på en 16v än en 8v... rasar 16v toppen så kostar de ju flis.. en vanlig 8v topp kostar inte alls så mycket att renovera..

men de är mycket roligare med 16v smile

oki men det blir nog en 16v sen fins det non 16v som passar b21a? tongue

10 287 Inlägg
29 juli 2009
#78
Du ger dig inte va....roll

16V toppen från 2L turbon (B204FT/GT) passar på B21 men det är rent vansinne eftersom dom topparna redan sitter på en färdig turbomaskin.

Ska du köra trycksatt förgasare då och vanlig fördelare eller?
Du inser väl att B21 block inte har urtag i bakkant för tändtriggern.

Och dina första planer på att sätta 16V topp på en ET maskin. Hur skall du lösa problemet med att du måste ha mycket mindre förtändning på en 16V maskin. Har du kollat upp att det finns chip till Motronic som lämpar sig för 16V turbo. (Till LH2.4 så finns det chip - det är därför jag föreslår en B234F)

Jaq vet att det är kul att hitta på egna lösningar men såvida man inte är riktigt jäkla duktig så finns det inte en chans i h-vete att du får ihop det om du inte lär dig lyssna. Det är en milsvid skillnad på att plocka isär saker för att se hur dom fungerar och att från en godtycklig hög med prylar plocka ihop ett fungerande motorkoncept.


Vi tar det på Svenska: sluta fantisera

Du får faktiskt råd här av folk som har byggt och gått igenom dom problem man har ställts inför. Vill du bygga en förstabil utan att ge upp halvvägs så trimma en vanlig 8V. Skall du ändå välja 16V turbobygge - så ta för guds skull och bygg på eb B234F så har du kamdrivning gratis och dessutom rätt högflödespump till dom hydrauliska tryckarna.

Jag såg att du tillochmed har suttit och rökt in på Hilmerssons Manta. Jag tror inte du begriper hur enormt mycket tid, arbete, pengar och grundforskning som låg bakom det bygget.

/Göran


Daniel_89_Boy skrev:
oki men det blir nog en 16v sen fins det non 16v som passar b21a? tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#79
Sharky skrev:
Du ger dig inte va....roll

16V toppen från 2L turbon (B204FT/GT) passar på B21 men det är rent vansinne eftersom dom topparna redan sitter på en färdig turbomaskin.

Ska du köra trycksatt förgasare då och vanlig fördelare eller?
Du inser väl att B21 block inte har urtag i bakkant för tändtriggern.

Och dina första planer på att sätta 16V topp på en ET maskin. Hur skall du lösa problemet med att du måste ha mycket mindre förtändning på en 16V maskin. Har du kollat upp att det finns chip till Motronic som lämpar sig för 16V turbo. (Till LH2.4 så finns det chip - det är därför jag föreslår en B234F)

Jaq vet att det är kul att hitta på egna lösningar men såvida man inte är riktigt jäkla duktig så finns det inte en chans i h-vete att du får ihop det om du inte lär dig lyssna. Det är en milsvid skillnad på att plocka isär saker för att se hur dom fungerar och att från en godtycklig hög med prylar plocka ihop ett fungerande motorkoncept.


Vi tar det på Svenska: sluta fantisera

Du får faktiskt råd här av folk som har byggt och gått igenom dom problem man har ställts inför. Vill du bygga en förstabil utan att ge upp halvvägs så trimma en vanlig 8V. Skall du ändå välja 16V turbobygge - så ta för guds skull och bygg på eb B234F så har du kamdrivning gratis och dessutom rätt högflödespump till dom hydrauliska tryckarna.

Jag såg att du tillochmed har suttit och rökt in på Hilmerssons Manta. Jag tror inte du begriper hur enormt mycket tid, arbete, pengar och grundforskning som låg bakom det bygget.

/Göran


Daniel_89_Boy skrev:
oki men det blir nog en 16v sen fins det non 16v som passar b21a? tongue


jag lyssnar på alla vad dom säger men B21An skulle jag bara seta 16v på i så fal ingen turbo på den

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 juli 2009
#80
Daniel_89_Boy skrev:
jag lyssnar på alla vad dom säger men B21An skulle jag bara seta 16v på i så fal ingen turbo på den

Men varför? När det finns färdiga motorer med 16v utan turbo?

Jonas


Sök