3082
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juli 2009
#81
Daniel_89_Boy skrev:
jag lyssnar på alla vad dom säger men B21An skulle jag bara seta 16v på i så fal ingen turbo på den

varför? totalt meningslöst! b230 finns i 16v och lämnar mer effekt än vad en b21 kommer att göra med 16v...

OCH det går inte heller att besikta med den motorn, eftersom att du INTE får ändra något i motorn...

köp en färdig 16v, stoppa i den.. sen åker du och regbesiktar så är det klart...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

10 287 Inlägg
29 juli 2009
#82
Du börjar i fel ände hela tiden Daniel. Det är en sak om man har ett block och en topp - då kan man bygg  på det givet att det är en vettig kombination. Men har du inte grejorna så bör du resonera såhär:

- Vilken effekt vill jag ha?
- Vilken budget har jag?
- Hur bygger jag effektivast för denna effekt och räcker pengarna?

Om inte pengarna räcker- börja då med ett lägre effektalternativ och kolla om pengarna räcker till det.

Etc.

Och du måste sätta dig ner och fundera ihop hela problembilden - inte bara stirra på en 16V topp hela tiden.

Bränslepump, spridare, motorstyrning, tändtrig, typ av svänghjul, finns det chip, oljeretur, lamell, tryckplatta, vilken växellåda, bakaxel,......

Och råden jag har gett dig (och som andra har gett dig i denna tråd) tar hänsyn till sådana saker.

/Göran

P.S Jag vet att jag är skitjobbig - jag har licens att vara jobbig- titta på min avatar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#83
Volvo_Mannen skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
jag lyssnar på alla vad dom säger men B21An skulle jag bara seta 16v på i så fal ingen turbo på den

Men varför? När det finns färdiga motorer med 16v utan turbo?

roligare o göra not själv:D  för det fins typ inga b21a 16v

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#84
AcesHigh666 skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
jag lyssnar på alla vad dom säger men B21An skulle jag bara seta 16v på i så fal ingen turbo på den

varför? totalt meningslöst! b230 finns i 16v och lämnar mer effekt än vad en b21 kommer att göra med 16v...

OCH det går inte heller att besikta med den motorn, eftersom att du INTE får ändra något i motorn...

köp en färdig 16v, stoppa i den.. sen åker du och regbesiktar så är det klart...

men varför ska allt vara så lätt? feresten non som vet non volvo caros som B230ET passar rekt i förutom 740. o om det passar i non framhjuls driven volvo så passar kardan o allt det då. feresten det där nån snaka om tidigare om jag seter i min ET motor i tex en 88 moste jag seta dit cat på den motorn då? för den är nu orginal utan

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#85
Daniel_89_Boy skrev:
men varför ska allt vara så lätt? feresten non som vet non volvo caros som B230ET passar rekt i förutom 740. o om det passar i non framhjuls driven volvo så passar kardan o allt det då. feresten det där nån snaka om tidigare om jag seter i min ET motor i tex en 88 moste jag seta dit cat på den motorn då? för den är nu orginal utan

Haha va?
Skulle du försöka stoppa ner en B230ET i en 850, eller vad menar du?
Då kan du lika gärna köpa en 850 T5 direkt, du sparar mycket, mycket, mycket krångel då.
Inte för att vara elak, men det känns som om du behöver läsa på lite mer hur saker och ting funkar, och hur jobbigt saker snabbt blir. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#86
Sharky skrev:
Du börjar i fel ände hela tiden Daniel. Det är en sak om man har ett block och en topp - då kan man bygg  på det givet att det är en vettig kombination. Men har du inte grejorna så bör du resonera såhär:

- Vilken effekt vill jag ha?
- Vilken budget har jag?
- Hur bygger jag effektivast för denna effekt och räcker pengarna?

Om inte pengarna räcker- börja då med ett lägre effektalternativ och kolla om pengarna räcker till det.

Etc.

Och du måste sätta dig ner och fundera ihop hela problembilden - inte bara stirra på en 16V topp hela tiden.

Bränslepump, spridare, motorstyrning, tändtrig, typ av svänghjul, finns det chip, oljeretur, lamell, tryckplatta, vilken växellåda, bakaxel,......

Och råden jag har gett dig (och som andra har gett dig i denna tråd) tar hänsyn till sådana saker.

/Göran

P.S Jag vet att jag är skitjobbig - jag har licens att vara jobbig- titta på min avatar.

jobbig det var väl lite väl snällt ord haha nä jag bara skoja du är inte jobbig du är ju snäll som ger råd. men nu när jag ska renuvera min B230ET vad ska jag byta mer en ramlager, vevlager, pakningar,Kolvringar.

261 Inlägg
29 juli 2009
#87
Är det den b21an som du har under projektbilderna som ska bli 16v konverterad?????  I sådanna fall ska du få ett gott råd! Skaffa ett nytt block tongue
Det som visas på bild duger möjligtvis som bojsänke... (Totalt sönderrostade i cylindrarna)

Och att ge sig på å bygga en 16v med turbo som första projekt är rent vansinne....

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#88
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
men varför ska allt vara så lätt? feresten non som vet non volvo caros som B230ET passar rekt i förutom 740. o om det passar i non framhjuls driven volvo så passar kardan o allt det då. feresten det där nån snaka om tidigare om jag seter i min ET motor i tex en 88 moste jag seta dit cat på den motorn då? för den är nu orginal utan

Haha va?
Skulle du försöka stoppa ner en B230ET i en 850, eller vad menar du?
Då kan du lika gärna köpa en 850 T5 direkt, du sparar mycket, mycket, mycket krångel då.
Inte för att vara elak, men det känns som om du behöver läsa på lite mer hur saker och ting funkar, och hur jobbigt saker snabbt blir. smile

är 850 T5 bak hjuls drivet?

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#89
945TurboMS skrev:
Är det den b21an som du har under projektbilderna som ska bli 16v konverterad?????  I sådanna fall ska du få ett gott råd! Skaffa ett nytt block tongue
Det som visas på bild duger möjligtvis som bojsänke... (Totalt sönderrostade i cylindrarna)

Och att ge sig på å bygga en 16v med turbo som första projekt är rent vansinne....

men hallå jag ska horna sylindrarna. jag har inte komit löängre för jag hade sönder den hornings saken vi hadde så moste ha en ny

261 Inlägg
29 juli 2009
#90
hmm, med så mycke rost vete tusan om det inte krävs en riktig borrning och nya kolvar!!!!!

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#91
945TurboMS skrev:
hmm, med så mycke rost vete tusan om det inte krävs en riktig borrning och nya kolvar!!!!!

det är inte så farligt som det ser ut ska bara byta kolvringarna resten är fint kolvarna är inget fel på efter stålborsten i lite skrap i i kolvrings springorna

10 287 Inlägg
29 juli 2009
#92
Vi tar det en gång til så du verkligen greppar varför en B21:a är olämplig:

- Den har mindre borr än en B230 block. Därför kan du inte köra med en vanlig 16V topp utan du måste jaga reda på en (sällsynt) topp från en 2L turbo. Även om du svetsar upp förbränningsrummen på en vanlig 16V topp för att få dom att matcha en B21 så kommer ventilerna att ligga för nära loppens kanter.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#93
Daniel_89_Boy skrev:
är 850 T5 bak hjuls drivet?

Nej, jag förstår inte din fråga?
Det lät som om du frågade om det gick att stoppa ner en B230ET i en Volvo 850 som är framhjulsdriven.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#94
Sharky skrev:
Vi tar det en gång til så du verkligen greppar varför en B21:a är olämplig:

- Den har mindre borr än en B230 block. Därför kan du inte köra med en vanlig 16V topp utan du måste jaga reda på en (sällsynt) topp från en 2L turbo. Även om du svetsar upp förbränningsrummen på en vanlig 16V topp för att få dom att matcha en B21 så kommer ventilerna att ligga för nära loppens kanter.


/Göran

ja ha du det grepade jag inte föra gången sorry mit fel

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#95
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
är 850 T5 bak hjuls drivet?

Nej, jag förstår inte din fråga?
Det lät som om du frågade om det gick att stoppa ner en B230ET i en Volvo 850 som är framhjulsdriven.

aha oki men jag tänkte vilka volvo caroser den passade rakt av sen så dkulle jag göra så det blir bak hjuls drift derför sjag fårgade i så fal om om kardan o back axel passade

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juli 2009
#96
NEJ! det passar inte i någon framhjulsdriven kaross. Du måste bygga....

*nya motorfästen

*bygga om hela kardantunneln

*och bygga om golvet fram så att du får plats med växellåda

*bygga ny växellådsbalk

*bygga fästen för att få plats med en annan bakaxel

*bygga nytt avgassystem


Det låter som om att du inte har någon koll alls på bilar.. och det är inget fel med det! det är bara att fråga...

men det är totalt meningslöst att fråga om du inte lyssnar på svaren du får...
Senast redigerat av AcesHigh666 (29 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#97
Daniel_89_Boy skrev:
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
är 850 T5 bak hjuls drivet?

Nej, jag förstår inte din fråga?
Det lät som om du frågade om det gick att stoppa ner en B230ET i en Volvo 850 som är framhjulsdriven.

aha oki men jag tänkte vilka volvo caroser den passade rakt av sen så dkulle jag göra så det blir bak hjuls drift derför sjag fårgade i så fal om om kardan o back axel passade

Inte för att vara sån, men om du tycker att det är jobbigt att sätta en 16V-topp på en rödblockare, så ska du nog inte ge dig på att bygga om en 850 till RWD... tongue

http://www.garaget.org/?car=121583

Här är en som bygger RWD på en 850, använder 850 AWD-bakvagn och kardan,bygger antagligen om torpedväggen för att få plats med växellåda och får bygga en helt ny framvagn, m.m.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#98
AcesHigh666 skrev:
NEJ! det passar inte i någon framhjulsdriven kaross. Du måste bygga....

*nya motorfästen

*bygga om hela kardantunneln

*och bygga om golvet fram så att du får plats med växellåda

*bygga ny växellådsbalk

*bygga fästen för att få plats med en annan bakaxel

*bygga nytt avgassystem


Det låter som om att du inte har någon koll alls på bilar.. och det är inget fel med det! det är bara att fråga...

men det är totalt meningslöst att fråga om du inte lyssnar på svaren du får...

jag lyssnar väl det var bara det jag undra om den motorn passade rakt i non annan volvo model. flr den passar ju i 240 sen amazon vet jag inte

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#99
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
TurbOla skrev:

Nej, jag förstår inte din fråga?
Det lät som om du frågade om det gick att stoppa ner en B230ET i en Volvo 850 som är framhjulsdriven.

aha oki men jag tänkte vilka volvo caroser den passade rakt av sen så dkulle jag göra så det blir bak hjuls drift derför sjag fårgade i så fal om om kardan o back axel passade

Inte för att vara sån, men om du tycker att det är jobbigt att sätta en 16V-topp på en rödblockare, så ska du nog inte ge dig på att bygga om en 850 till RWD... tongue

http://www.garaget.org/?car=121583

Här är en som bygger RWD på en 850, använder 850 AWD-bakvagn och kardan,bygger antagligen om torpedväggen för att få plats med växellåda och får bygga en helt ny framvagn, m.m.

oki men varför tog han inte bara bor drivningen till framhjulen så blir den ju back hjuls driven

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#100
Daniel_89_Boy skrev:
oki men varför tog han inte bara bor drivningen till framhjulen så blir den ju back hjuls driven

Därför 850 T5 finns enbart som framhjulsdriven. roll
Och han ville ha en 855 med bakhjulsdrift, så han har vänt motorn ett kvarts varv, ska installera ny växellåda, bygga om avgassystemet, och köpt en 850 AWD-bakvagn och ska bygga drivning till den.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök