2936
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

467 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#101
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
oki men varför tog han inte bara bor drivningen till framhjulen så blir den ju back hjuls driven

Därför 850 T5 finns enbart som framhjulsdriven. roll
Och han ville ha en 855 med bakhjulsdrift, så han har vänt motorn ett kvarts varv, ska installera ny växellåda, bygga om avgassystemet, och köpt en 850 AWD-bakvagn och ska bygga drivning till den.

aha oki jag tänkte att an kunde ta en 850 awd o ta bort fram drivningen

265 Inlägg
29 juli 2009
#102
ja ??? har du som sagt ovan lyssana nå ? på vad som skrivs ? grabbarna har erfaren het alla har vi meckar glädje men ta åt dig av dom som vet vad dom pratar om börja smått och trappa upp som sagt ovan

261 Inlägg
30 juli 2009
#103
rossboss skrev:
börja smått och trappa upp

ungefär så...  Det bästa är å göra ett rullande projekt! Annars är det lätt å tappa sugen tongue
Speciellt när pengarna börjar ta slut..  100 000 är lätt å göra av med i sånna här projekt Och när du väl börjar köra, så kommer det gamla talesättet in "mycket vill ha mer"
garagekompisen har nog bränt 250 000 på sin saab snart..  Och för hans del är det inte sluttrimmat än lol

Vid en (stor) effektökning som är lätt å bli med 16v och turbo, så får man räkna med att så mycket mer grejer måste inhandlas och monteras....  Tex vxllåda, bakaxel, nya bussningar, bromsar, däck (ett stort däckkonto måste man alltid räkna med big_smile ) och om man inte har verktyg så kanske man måste köpa det också..  När det kommer till svarv och fräs svetsning så kanske man blir tvungen å lämna iväg sånt och betala arbetskostnad!!!!!

Pengar kommer det gå åt, bara så du vet sad  Och det tar en jäkla tid också för den delen...

265 Inlägg
30 juli 2009
#104
exact bättre att börja smått lära sig grunder och få sen trappa upp för som 945turboms säger att mycke vill ha mera . så bättre börja smått och göra allt eftersom kunskaperna och pengarna kommer

467 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#105
rossboss skrev:
exact bättre att börja smått lära sig grunder och få sen trappa upp för som 945turboms säger att mycke vill ha mera . så bättre börja smått och göra allt eftersom kunskaperna och pengarna kommer

oki men jag har ju börgat med b21an som bara ska settas i hop när jag har köpt delarnaj ag begöver. men vad ska jag byta på den tycker ni?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 juli 2009
#106
Daniel_89_Boy skrev:
rossboss skrev:
exact bättre att börja smått lära sig grunder och få sen trappa upp för som 945turboms säger att mycke vill ha mera . så bättre börja smått och göra allt eftersom kunskaperna och pengarna kommer

oki men jag har ju börgat med b21an som bara ska settas i hop när jag har köpt delarnaj ag begöver. men vad ska jag byta på den tycker ni?

allt?.. lol


4 001 Inlägg
30 juli 2009
#107
Daniel_89_Boy skrev:
rossboss skrev:
exact bättre att börja smått lära sig grunder och få sen trappa upp för som 945turboms säger att mycke vill ha mera . så bättre börja smått och göra allt eftersom kunskaperna och pengarna kommer

oki men jag har ju börgat med b21an som bara ska settas i hop när jag har köpt delarnaj ag begöver. men vad ska jag byta på den tycker ni?

1. Jag förstår om du har läs & skrivsvårigheter men läs igenom dina inlägg innan du postar dom och kolla stavning osv.
2. Lyd dom råd som givits dig i tråden och LÄS på mera.
3.Den B21:an som du har bilder på kan du inte använda om du inte ska borra den och sätta i andra kolvar, dels p.g.a att den är rostig och dels p.g.a att B21 & B23 blir ovala i cylinderloppen och måste ALLTID borras om man ska bygga seriöst.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

467 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#108
oki men hur är lätast att få upp en B230ET i 300hk? är B230FT Bättre en ET. o vad ska jag byta på/i motorn när jag renuverar den. är det mekaniskt insprut på min ET för har sutit o läst lite här o där då står det att skilnade på ET o FT är att ET har mekansikt insprut o FT elektronsikt insprut

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 juli 2009
#109
ska du ha 300 i en b230 et så bör du byta stakar smile
en t19 turbo , 968 spridare , race kat , 3tum avgas , alu intercooler, större soppa pump , 940 grenrör + eco max chip så är du inärheten ialla fall:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

467 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#110
turboforssen skrev:
ska du ha 300 i en b230 et så bör du byta stakar smile
en t19 turbo , 968 spridare , race kat , 3tum avgas , alu intercooler, större soppa pump , 940 grenrör + eco max chip så är du inärheten ialla fall:)

min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2009
#111
Daniel_89_Boy skrev:
min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Det tvivlar jag på. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 juli 2009
#112
Daniel_89_Boy skrev:
min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Men original IC på 740/940 har ju plastgavlar, inte helt bra när man ska ladda på.

Jonas

Bonntrimmare
620 Inlägg
31 juli 2009
#113
varför ska du ha 300hk är det det du tror att det kommer hjälpa dig att köra som din idol med 740 16v turbon på youtube. tyvär tror många här på garaget det mad men sanningen är att folk som inte har börjat med att tvinga upp gamla sura volvo GL på ställ blir aldrig något vidare på att köra bilar med mycket effekt så jag tycker du ska börja där! sen knaske du undrar varför jag säger effekt jo för att det som är intressant att öka är vridmomentet för det är det du har nytta av när du ska "drifta".

sen vet jag att det verkar jätte tuft med 16v turbomotor men varför vill du sätta 16v toppen på B230et motorn. den bästa rödmotor bottendelen volvo har byggt är 16v. finns vissa som kör 8v turbo som använder den till och med!!!

jag har själv varit inne på att bygga 16v turbo men sålt alla grejorna pga att det var förjävla jobbigt.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 juli 2009
#114
D_Carlsson skrev:
den bästa rödmotor bottendelen volvo har byggt är 16v. finns vissa som kör 8v turbo som använder den till och med!!!

Kan inte säga de bättre själv smile  håller även med i resterande du har skrivit med.. jag började med att köpa in lite smått under förra året.. hehe är inte äns klar med alla motor delar ännu.. smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

467 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#115
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Det tvivlar jag på. smile

vilket tvivlar du på att den är utan kat org eller att det är alu intercooler org?

467 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#116
Volvo_Mannen skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Men original IC på 740/940 har ju plastgavlar, inte helt bra när man ska ladda på.

nu blev jag osäker nu moste jag gå ner o kolla tongue

467 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#117
D_Carlsson skrev:
varför ska du ha 300hk är det det du tror att det kommer hjälpa dig att köra som din idol med 740 16v turbon på youtube. tyvär tror många här på garaget det mad men sanningen är att folk som inte har börjat med att tvinga upp gamla sura volvo GL på ställ blir aldrig något vidare på att köra bilar med mycket effekt så jag tycker du ska börja där! sen knaske du undrar varför jag säger effekt jo för att det som är intressant att öka är vridmomentet för det är det du har nytta av när du ska "drifta".

sen vet jag att det verkar jätte tuft med 16v turbomotor men varför vill du sätta 16v toppen på B230et motorn. den bästa rödmotor bottendelen volvo har byggt är 16v. finns vissa som kör 8v turbo som använder den till och med!!!

jag har själv varit inne på att bygga 16v turbo men sålt alla grejorna pga att det var förjävla jobbigt.

det har jag förstot för länge sen att jag inte kör som honom men för att kunna lärasig på asfalt moste du ha lite mer hk. han är inte min idol men han kör bra

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2009
#118
Daniel_89_Boy skrev:
vilket tvivlar du på att den är utan kat org eller att det är alu intercooler org?

Att den är i alu.
Åtminstone gavlarna är i plast, som nämnts ovan, och original IC är ingen riktig höjdare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#119
Volvo_Mannen skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Men original IC på 740/940 har ju plastgavlar, inte helt bra när man ska ladda på.

va nere o kollade skälva intercoolern är alu men sidern är av plast. jag var o kolllade på vad et stog på mit block det var B230K är det non skilnade på det o B230ET

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 juli 2009
#120
Daniel_89_Boy skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
min är orginal utan kat så det behövs inte för den drar välö bara ner på hkn det ser ut som det är alu intercooler på den orginal

Men original IC på 740/940 har ju plastgavlar, inte helt bra när man ska ladda på.

va nere o kollade skälva intercoolern är alu men sidern är av plast. jag var o kolllade på vad et stog på mit block det var B230K är det non skilnade på det o B230ET

jag hoppas att det inte är ett b230k block för det är inte äns ett turbo block . det va inte ett b230fk block ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök