3177
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

467 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#161
rossboss skrev:
börja med att skaffa som tidigare sagt en komplett Fk motor och lär dig grunderna först skaffa motor komplett med boxar och börja i den änden ett tips mycke enklare att flytta en komplett motor för din del skulle jag tro istället för att bygga från massa olika  Fk motorn har ju oljekylning under kolvar från 95-96 årsmodell så det är en bra motor

hittade på skroten från 4500-10000 eller not men tänkte inte på att kolla årsmodelerna men det ska jag nästa gång

467 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#162
kolvas skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
rossboss skrev:
du har F isuget det elektroniska

oki tack smile men gör det nån skilnad om det är elektroniskt eller mekansikt. vad ska jag byta till för block om jag ska byta ut mitt B230K Block? o jag sa ha upp motorn i 300hk så det ska hålla för det. med nya lager o allt det

Jag har sagt det förr till dig och jag säger det igen: LÄS PÅ MERA!!!

1. jag tror inte att du har ett K-block! jag skiter ifall det står ett K på blocket, det är till 99,9% inget K-block
2. du skriver om att byta kolvar & stakar och annat vilket är helt onödigt om man "bara" ska ha 300hk, visst använder du ett block äldre än -88 så är det lämpligt att byta vevstakar men jag hade bytt till ett nyare block istället, som någon annan skrev, skaffa en B230FK nyare än -95 så har du "rätt" block med en gång, där klarar både stakar & kolvar 300hk

Sök här på g.org och läs vad t.ex Sharky har skrivit om dessa motorer så får du reda på allt du behöver och efter att du läst på så kan du återkomma med nya frågor.

jag har redan börgat tittar runt efter en son motor men jag moste ju ga pängarna till att köpa den med. får ju län 25e då frår jag 10000 men det ska gå till körkortet sen dår jag 5000 till i sep sen ska jag få 8000 av mamma så frå se hur mycket som går åt till kör kortet. oki då frå jag väl sluta fråga nu då

265 Inlägg
3 augusti 2009
#163
nej då finns inga dumma frågor vi försöker bara hjälpa så bra det går mvh / t

467 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#164
rossboss skrev:
nej då finns inga dumma frågor vi försöker bara hjälpa så bra det går mvh / t

oki då fortsetar jag o frågar när mina fågor ploppar upp

10 287 Inlägg
3 augusti 2009
#165
Inte sluta fråga. Men koncentrera dig på dom förslag du har fått och fråga om dom. Vi försöker inte lura dig.

Och försök hitta någon duktig att snacka med. Jag lärde mig mera på tio minuter genom att prata med en duktig motorbyggare (Linkan på Magnum Racing) än vad jag skulle ha kunnat läsa mig till på en månad.

/Göran

Daniel_89_Boy skrev:
oki då frå jag väl sluta fråga nu då

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

265 Inlägg
3 augusti 2009
#166
sharky instämmer med dig man lär sig mycket av dom med erfarenhet

467 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#167
Sharky skrev:
Inte sluta fråga. Men koncentrera dig på dom förslag du har fått och fråga om dom. Vi försöker inte lura dig.

Och försök hitta någon duktig att snacka med. Jag lärde mig mera på tio minuter genom att prata med en duktig motorbyggare (Linkan på Magnum Racing) än vad jag skulle ha kunnat läsa mig till på en månad.

/Göran

Daniel_89_Boy skrev:
oki då frå jag väl sluta fråga nu då


haha oki tongue vet inte vad jag ska söka på för att få fram dina inläg om B230FK. men hur mycket ligger den på orginal då?

4 001 Inlägg
3 augusti 2009
#168
Jag menade inte att du skulle sluta fråga utan att du skulle läsa på och SEDAN fråga, det är lättast att lära sig om man har lite baskunskaper... har själv fått gå den långa vägen med att bygga motorer och rasa dom för att sedan undersöka vad jag gjorde för fel, sen kom jag i kontakt med 1 motorbyggare och då lärde jag mig massvis och lär mig fortfarande

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

467 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#169
rossboss skrev:
sharky instämmer med dig man lär sig mycket av dom med erfarenhet

det är virligen samma sak med mig får jag anvenda hendera så lär jag mig fårt men jag har mesta dels hålt på med mopeder o är på över gång till bilar så det enda jag gjort på min bil är byta tändstift,olja,oljefilter. o sen samma på golfen o sen har jag tagit ut all inredning i 740n som ska bytas. sen plockat ner b21an o kener dena att jag kan lite om b21an alltså hur det ska sitta o allat så. men nu ska jag sova så jag orka upp till jobbet i morgon bitti

467 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#170
kolvas skrev:
Jag menade inte att du skulle sluta fråga utan att du skulle läsa på och SEDAN fråga, det är lättast att lära sig om man har lite baskunskaper... har själv fått gå den långa vägen med att bygga motorer och rasa dom för att sedan undersöka vad jag gjorde för fel, sen kom jag i kontakt med 1 motorbyggare och då lärde jag mig massvis och lär mig fortfarande

oki jag har en kompis som håller på med bilar sen han var liten typ men han renuverar bara motorerna typ tror jag kan ju kolla hans bilar. tror han heter V4_Power

265 Inlägg
4 augusti 2009
#171
exact bara nöta nöta nöta med allt skruva sönder allt som går smile o plocka ihop så lär man sig hörru sov gott

10 287 Inlägg
4 augusti 2009
#172
Finns i den klistrade motordatatråden bl a:

FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98

Volvo gjorde en "fuling" och sänkte laddtrycket på en vanlig FT och sålde den som FK. Det är alltså exakt likadana motorer.

Daniel_89_Boy skrev:
haha oki tongue vet inte vad jag ska söka på för att få fram dina inläg om B230FK. men hur mycket ligger den på orginal då?

Ja där ser du. Där har du nån.

Daniel_89_Boy skrev:
oki jag har en kompis som håller på med bilar sen han var liten typ men han renuverar bara motorerna typ tror jag kan ju kolla hans bilar. tror han heter V4_Power

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

467 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#173
Sharky skrev:
Finns i den klistrade motordatatråden bl a:

FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98

Volvo gjorde en "fuling" och sänkte laddtrycket på en vanlig FT och sålde den som FK. Det är alltså exakt likadana motorer.

Daniel_89_Boy skrev:
haha oki tongue vet inte vad jag ska söka på för att få fram dina inläg om B230FK. men hur mycket ligger den på orginal då?

Ja där ser du. Där har du nån.

Daniel_89_Boy skrev:
oki jag har en kompis som håller på med bilar sen han var liten typ men han renuverar bara motorerna typ tror jag kan ju kolla hans bilar. tror han heter V4_Power

/Göran

men är FT också olje kylda kolvar. så om jag höjer ladd trycket på en FK så får jag upp den i 165hk?
så då det spelar ingen roll om jag köper en FT eller FK effter då den blev olje kylda kollvar?

261 Inlägg
4 augusti 2009
#174
Dom få anledningarna till att man ska använda sig av ett fk block istället för ft är ju blandannat:

1. Lätttryckare inbjuder inte till lika rolig körning = inte lika hårt körd som ft = oftast i bättre sick
2. köper man ett fk block, så VET man att det redan är dimsmörjning till kolvarna..  Detta verkar variera på ft blocken (enligt vissa)
3. Då fk kom senare än ft är det enklare å få tag på ett fk block med få miltal = Återigen, bättre skick

Naturligvis tar man det block man kommer över, och har man ändå planerat å byta kolvar, stakar, turbo och grenrör kan man ju likagärna utgå från ett ett vanligt f block...
I ditt fall där du vill "lära dig trimma" är det dock bättre å utgå från en turbomotor redan från början.. Därför att då har du redan allting du behöver för att få igång motorn!

231 Inlägg
4 augusti 2009
#175
Antingen satsar du på ett FK block med oljekylda kolvar alternativt ett B23ET block, ska va samma grejor i ett B23A block också, dom håller väldigt bra med alla smidda grejor som sitter redan orginal.

Men några 300hk lär du inte få på en orginal B230ET med enbart chip o 16v topp.
Sen är de lite skillnad på att ha hållt på med bilar sen man va liten o renovera lite motorer och att
smälla dit både turbo o kompressor på en B230 o få det att lira..

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 augusti 2009
#176
bjoorniiee skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
bjoorniiee skrev:

Bränsleförbrukning: ca 1-1,2-liter mil/blandad körning (turbo,manuell växellåda)  aa, inte fan är det där några två liter som du sa? börja försöka dig på något enklare, som att byta tändstift och byta olja istället för att börja bygga turbomotor. vi måste alla börja någonstans, och med tanke på vad du skrivit i den här tråden så tror jag inte du kommer klara av att bygga en motor. börja smått och lär dig efterhand..

då ska jag säha dig en sak då vet du ingen ting om mig i alla fal

nej det gör jag inte, utom en sak; enligt det du skrivit i tråden så är du inte kapabel att bygga en turbomotor..

alla är kapabla till att bygga ihop en turbomotor, om dem lyssnar på råd från dem som vet samt läser på lite om hur man ska gå tillväga... och det är ju just det som TS har haft svårt med...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

265 Inlägg
4 augusti 2009
#177
instämmer med ovan talande

467 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#178
945TurboMS skrev:
Dom få anledningarna till att man ska använda sig av ett fk block istället för ft är ju blandannat:

1. Lätttryckare inbjuder inte till lika rolig körning = inte lika hårt körd som ft = oftast i bättre sick
2. köper man ett fk block, så VET man att det redan är dimsmörjning till kolvarna..  Detta verkar variera på ft blocken (enligt vissa)
3. Då fk kom senare än ft är det enklare å få tag på ett fk block med få miltal = Återigen, bättre skick

Naturligvis tar man det block man kommer över, och har man ändå planerat å byta kolvar, stakar, turbo och grenrör kan man ju likagärna utgå från ett ett vanligt f block...
I ditt fall där du vill "lära dig trimma" är det dock bättre å utgå från en turbomotor redan från början.. Därför att då har du redan allting du behöver för att få igång motorn!

oki men det blir att köra så länga dena motor håller med typ 240hk. sen blir det att köpa en FK motor från skroten för typ 5000 o byta lager o allt det o kanske kolvringar o sen kam o top o turbo san är jag nog nöjd o sen chippa den

467 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#179
Forshem skrev:
Antingen satsar du på ett FK block med oljekylda kolvar alternativt ett B23ET block, ska va samma grejor i ett B23A block också, dom håller väldigt bra med alla smidda grejor som sitter redan orginal.

Men några 300hk lär du inte få på en orginal B230ET med enbart chip o 16v topp.
Sen är de lite skillnad på att ha hållt på med bilar sen man va liten o renovera lite motorer och att
smälla dit både turbo o kompressor på en B230 o få det att lira..

oki men jag struntar i 16v så läng kör med B230ET(k) så länge den håller sen skaffar jag en B230FK istellet

265 Inlägg
4 augusti 2009
#180
gör så låter bra


Sök