3107
Sök

SAAB 9000 2,3T - Goes banräser

1 497 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#321
Då har jag handlat igen!
En högeffekts extern soppapump, rejäla strömkablar samt ett litet batteri som skall monteras i skuffen smile

SRD
16 september 2010
#322
sparkar hårt i marken och bligar på den lilla gropen som blev och skäms.... hur kan jag som saab tok missat denna. mycket trevligt bygge. tummen upp och kämpa på

1 497 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#323
SRD skrev:
sparkar hårt i marken och bligar på den lilla gropen som blev och skäms.... hur kan jag som saab tok missat denna. mycket trevligt bygge. tummen upp och kämpa på

Tack skall du ha!
Säsong 2010 är inte ens slut och jag går redan och längtar efter nästa wink
2010 blev lite orättvis med läckande växellåda.

Nästa år skall den ligga som en padda på banan.

394 Inlägg
16 september 2010
#324
AxlSam skrev:
SRD skrev:
sparkar hårt i marken och bligar på den lilla gropen som blev och skäms.... hur kan jag som saab tok missat denna. mycket trevligt bygge. tummen upp och kämpa på

Tack skall du ha!
Säsong 2010 är inte ens slut och jag går redan och längtar efter nästa wink
2010 blev lite orättvis med läckande växellåda.

Nästa år skall den ligga som en padda på banan.

haha, instämmer de där med 2010... säsong... LÄNGTAR till 2011!!!

vad för mer planer har du på chassi? smile

vem fan är maptun?

1 497 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#325
Von-Aron skrev:
AxlSam skrev:
SRD skrev:
sparkar hårt i marken och bligar på den lilla gropen som blev och skäms.... hur kan jag som saab tok missat denna. mycket trevligt bygge. tummen upp och kämpa på

Tack skall du ha!
Säsong 2010 är inte ens slut och jag går redan och längtar efter nästa wink
2010 blev lite orättvis med läckande växellåda.

Nästa år skall den ligga som en padda på banan.

haha, instämmer de där med 2010... säsong... LÄNGTAR till 2011!!!

vad för mer planer har du på chassi? smile

Ställbara fjäderbenstag fram & bak, extrem lättning, lite nya bussningar samt ombyggnad av fjäderbenstornen fram. smile

1 497 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#326
Nu har en taskig originallåda funnit sin plats på bilen tillsvidare smile

Nya lamellen från staterna dök också upp!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1000504_cs9atp.jpg

Om någon är intresserad så har jag ett par till liggande.

394 Inlägg
27 september 2010
#327
AxlSam skrev:
Nu har en taskig originallåda funnit sin plats på bilen tillsvidare smile

Nya lamellen från staterna dök också upp!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1000504_cs9atp.jpg

Om någon är intresserad så har jag ett par till liggande.

jasså, är hon körbar nu igen? smile langa film ?roll
du har gått över till fjädrad sinter nu ja( om ja inte missminner mig? )

du lär få sälja ett par lemeller till mig, senare om det var de du menade

vem fan är maptun?

1 497 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#328
Von-Aron skrev:
AxlSam skrev:
Nu har en taskig originallåda funnit sin plats på bilen tillsvidare smile

Nya lamellen från staterna dök också upp!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1000504_cs9atp.jpg

Om någon är intresserad så har jag ett par till liggande.

jasså, är hon körbar nu igen? smile langa film ?roll
du har gått över till fjädrad sinter nu ja( om ja inte missminner mig? )

du lär få sälja ett par lemeller till mig, senare om det var de du menade

Inte helt klar än.
Skall ställa länkage också. smile
Sen blir den körbar.. Eller okörbar? Sätter väl den i ett dike om jag gasar med originallåda.

1500kr för en lamell. PM:a vid intresse wink

394 Inlägg
27 september 2010
#329
AxlSam skrev:
Von-Aron skrev:
AxlSam skrev:
Nu har en taskig originallåda funnit sin plats på bilen tillsvidare smile

Nya lamellen från staterna dök också upp!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1000504_cs9atp.jpg

Om någon är intresserad så har jag ett par till liggande.

jasså, är hon körbar nu igen? smile langa film ?roll
du har gått över till fjädrad sinter nu ja( om ja inte missminner mig? )

du lär få sälja ett par lemeller till mig, senare om det var de du menade

Inte helt klar än.
Skall ställa länkage också. smile
Sen blir den körbar.. Eller okörbar? Sätter väl den i ett dike om jag gasar med originallåda.

1500kr för en lamell. PM:a vid intresse wink

haha, ska bli spännande och se hur länge den lådan kommer överleva. smile kör själv med helt original låda bara en dum sinter ( ofjädrad ) som stånkar! monteras nu i helgen smile

okej låter mycket bra! om du har någon kvar till våren så får du garanterat ett PM! lol

vem fan är maptun?

1 497 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#331
Rallyhalle skrev:
Passar dom på 9-5 också?? roll

Yes wink

1 497 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#332
I fredags var jag och hämtade en 9-5 Aero botten som gått 40 000mil.
Går nu och smider planer för en ny motor.

Tankarna går åt att borra upp detta block till 93mm (2,45L).
Pressa ur övre bronslagringen i vevstakarna samt pressa i en nya som är 23mm.
Montera kolvar (2:a ÖD) från Subaru Impreza. Givetvis smitt.
Balansera vev, svänghjul och tryckplatta ihop.
Eventuellt ventilfjädrar från en S2000 och T16 kammar.

Då bör jag kunna varva ~8000rpm ganska problemfritt smile

Tanken är då att Pontiac:en skall ärva den gamla motorn.

1 945 Inlägg
4 oktober 2010
#333
AxlSam skrev:
I fredags var jag och hämtade en 9-5 Aero botten som gått 40 000mil.
Går nu och smider planer för en ny motor.

Tankarna går åt att borra upp detta block till 93mm (2,45L).
Pressa ur övre bronslagringen i vevstakarna samt pressa i en nya som är 23mm.
Montera kolvar (2:a ÖD) från Subaru Impreza. Givetvis smitt.
Balansera vev, svänghjul och tryckplatta ihop.
Eventuellt ventilfjädrar från en S2000 och T16 kammar.

Då bör jag kunna varva ~8000rpm ganska problemfritt smile

Tanken är då att Pontiac:en skall ärva den gamla motorn.

Du vet väl att 9-5 motorblocket saknar fästen för vissa motorfästen som 9000 har. Har för mig att det är det är fästena till det bakre fästet på 9000. Men vet iaf att det är några fästpunkter som saknas iaf.
Har gått i samma planer att använda ett B2X5 motorblock för att montera det i en 9000. Men fick reda på att det saknas fästpunkter. sad

mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
4 oktober 2010
#334

vart har du köpt den icn? vad kostade den? måste man bygga om?


1 497 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#335
tooffen skrev:

vart har du köpt den icn? vad kostade den? måste man bygga om?

Ridetech, 900kr.
AC:n får inte plats, måste kapa undre fästena till AC-kylet.

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
5 oktober 2010
#336
någon länk till där man kan beställa den?


1 497 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#337
tooffen skrev:
någon länk till där man kan beställa den?

Prova ridetech.se wink

1 497 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#338
Tidigare inlägg verkade försvinna i garaget:s dataförlust.

Nu har jag dock varit och och e-handlat igen. Och på kvittot står det följande:

B206i motorblock borrat till 93mm och modifierat för kolvkylningsmunstycken
Toppdeckat
Smidda H-Profil stakar samt JE smidda kolvar
Modifierat tråg ifrån 9-5 Aero
Allting viktat samt balanserat
ARP bultar till Ramlageröverfall
EXD:s "Arp-bultar" till topplocket
Block modifierat för skärringar. (O-ringat)
AN10 Oljeretur i tråget

Nu skall det köras wink

4 299 Inlägg
16 januari 2011
#339
Ojoj, storsatsar smile
Då får Pontiacen en motor sen alltså? tongue

Men undrar lite då de står still i huvet, vilken bil sitter det B206 i??


1 497 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#340
Rallyhalle skrev:
Ojoj, storsatsar smile
Då får Pontiacen en motor sen alltså? tongue

Men undrar lite då de står still i huvet, vilken bil sitter det B206 i??

Snabbtänkt wink Nu blev det en motor över till Pontiac:en ja..

B206i blocket sitter i 900 2,0i 94-95.
Fördelen med detta block är att det saknar balansaxlar, =10kg lättare och mer utrymme i motorrum.


Sök