snurbo_diesel skrev:
1. du har säkert nått jordfel på bältespåminnare. sätt i alla bälten och sätt i en ny säkring och testa. för går säkringen nästan på en gång så måste det ju vara nått som behöver ström direkt du vrider på tändningen.
2. det är nog givare på växellådan, vet dock inte vart givaren sitter, är ju inte helt omöjligt att givaren sitter under växelspaken heller.
1. Update.
For på lokala statoil macken och laddade upp med 4st 10A säkringar. Satte i samtliga bälten (förare, passagerare fram, samt samtliga 3 bak), stoppade i säkring, startade bil, provade iaf. defrosten (samma säkring för bakruta, sidospeglar) gav utlsag, det gjorde det, for ut på E4an, och farthållaren funkade
(första gången), for tillbaka in till stan och hem (tot. kört 1mil nu kanske) och sprang in och hämtade ett papper, 3min senare kom tillbaka (alla bälten var fortfarande i), och for iväg, farthållaren funkade igen. For en sväng utanför stan (1mil), hade bilen avstängd 15min, nu hade dock säkringen gått.
Försök 2: Stänger av bilen, tar ur alla bälten, byter säkring, startar bilen och bältespåminnaren går igång, kör 1km för att komma ut på E4an, farthållaren är död, likaså defroster (säkring gått igen).
Har inte gjort några fler försök, men det var som sagt första gången farthållaren funkade när jag hade alla bälten i, ska prova att byta säkring igen (utan bälten i) och se om säkringen går lika fort igen.
Något annat jag bör prova? Slutsats just nu är väl att det verkar vara ngt jordfel på bältespåminnaren, men dock inte tillräckligt stort för att den ska gå direkt, eller så är det fel någon annanstans som i kombination gör att den går nästan direkt.
2. Hur kan en sådan givare se ut? Hur får man bort damasken för växelspaken? Någon annan som har ngn idé? Måste bilen hissas upp, eller kan man tänkas se kontakt/givare annars oxå?
EDIT: En löjlig sak men iaf. ena lampan i taket den vänstra för bältespåminnaren som blinkar rött är trasig, men att det skulle bli mer ström för det kan väl knappast göra att säkringen går?
VH/Topcaten