2721
Sök

Elfel? S70 TDi -97, säkring som går + inget backljus

12 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Två frågor enligt rubrik.

1) Säkring nummer 29 (10A) - Eluppvärmd balruta, pllägesspärr, bältespåminnare, sirén, konsantfarthållare, eluppvärmda backspeglar, glödtrådsvakt. - Denna går i princip så fort man bytt. Den kan funka direkt när du bytt, så går bältespåminnaren igång, sen vet jag faktiskt inte om den funkar under färd eller går direkt, tror den funkar nån min iaf. Men nästa gång du startar bilen har den garanterat gått. Vad kan vara fel? Hur kan man felsöka? Är ganska kass på motorer och el, men har en multimeter iaf och vet hur den används lite smile. Har även vågat prova med en 15A, men no difference där. hmm

2) Backljus, har inget sådant heller. Det är gemensam säkring för körriktningsvisare och dom funkar nr 27.. (15A), lamporna är bytta. När jag mäter så får jag utlsag på 0,100~V, kontra 0,000V, men den bör väl ligga på 12V? Nån idé?

EDIT: Manuell 5växlar. Googlade lite på problemet, går det en kontakt via växellådan på denna med? Isf. vars ifrån lådan? Mej veterligen har backljuset aldrig funkat, tänkte om lådan kan vara bytt eller ngt, den hade gått omrking 30 000 när den kom i vår ägo, 38 000 drygt nu.
Senast redigerat av Topcaten (3 maj 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#2
1. du har säkert nått jordfel på bältespåminnare. sätt i alla bälten och sätt i en ny säkring och testa. för går säkringen nästan på en gång så måste det ju vara nått som behöver ström direkt du vrider på tändningen.

2. det är nog givare på växellådan, vet dock inte vart givaren sitter, är ju inte helt omöjligt att givaren sitter under växelspaken heller.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

12 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#3
snurbo_diesel skrev:
1. du har säkert nått jordfel på bältespåminnare. sätt i alla bälten och sätt i en ny säkring och testa. för går säkringen nästan på en gång så måste det ju vara nått som behöver ström direkt du vrider på tändningen.

2. det är nog givare på växellådan, vet dock inte vart givaren sitter, är ju inte helt omöjligt att givaren sitter under växelspaken heller.

1. Update.
For på lokala statoil macken och laddade upp med 4st 10A säkringar. Satte i samtliga bälten (förare, passagerare fram, samt samtliga 3 bak), stoppade i säkring, startade bil, provade iaf. defrosten (samma säkring för bakruta, sidospeglar) gav utlsag, det gjorde det, for ut på E4an, och farthållaren funkade big_smile (första gången), for tillbaka in till stan och hem (tot. kört 1mil nu kanske) och sprang in och hämtade ett papper, 3min senare kom tillbaka (alla bälten var fortfarande i), och for iväg, farthållaren funkade igen. For en sväng utanför stan (1mil), hade bilen avstängd 15min, nu hade dock säkringen gått.

Försök 2: Stänger av bilen, tar ur alla bälten, byter säkring, startar bilen och bältespåminnaren går igång, kör 1km för att komma ut på E4an, farthållaren är död, likaså defroster (säkring gått igen).

Har inte gjort några fler försök, men det var som sagt första gången farthållaren funkade när jag hade alla bälten i, ska prova att byta säkring igen (utan bälten i) och se om säkringen går lika fort igen.
Något annat jag bör prova? Slutsats just nu är väl att det verkar vara ngt jordfel på bältespåminnaren, men dock inte tillräckligt stort för att den ska gå direkt, eller så är det fel någon annanstans som i kombination gör att den går nästan direkt.

2. Hur kan en sådan givare se ut? Hur får man bort damasken för växelspaken? Någon annan som har ngn idé? Måste bilen hissas upp, eller kan man tänkas se kontakt/givare annars oxå?

EDIT: En löjlig sak men iaf. ena lampan i taket den vänstra för bältespåminnaren som blinkar rött är trasig, men att det skulle bli mer ström för det kan väl knappast göra att säkringen går?

VH/Topcaten
Senast redigerat av Topcaten (4 maj 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
#4
Kolla kablarna till bagageluckan, dom kan gå av och då kortsluter det direkt vilket medför att sökringar brinner.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Kolla kablarna till bagageluckan, dom kan gå av och då kortsluter det direkt vilket medför att sökringar brinner.


Mvh Tommy

Vilken kabel syftar du på då? Bakrute defroster? Säkringen för backljuset går som sagt inte (då den är samma som körriktningsvisare som funkar). Det är som sagt denna som går: Säkring nummer 29 (10A) - Eluppvärmd bakruta, p-lägesspärr, bältespåminnare, sirén, konsantfarthållare, eluppvärmda backspeglar, glödtrådsvakt.

Vad är egentligen plägesspärr (för automat?) & sirén? Och glödtrådsvakt (ngt relä för förvärmingen)? För förvärmingen funkar ju, dock kanske den bara går och går, om glödtråsdsvakten inte slår ifrån (när man kör läge II eller III eller vad det är)?
Senast redigerat av Topcaten (4 maj 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
#6
Jepp till bakrutedefroster.
P-lägesspärr är startspärren så du inte ska kunna starta bilen annat än i P eller möjligtvis N läge.
Glödtrådsvakten är den som håller koll på dina lampor, den varnar ifall någon lampa brunnit.

Siren? Kanske nåt varningsljud för bältet eller kanske tutan?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
Jepp till bakrutedefroster.
P-lägesspärr är startspärren så du inte ska kunna starta bilen annat än i P eller möjligtvis N läge.
Glödtrådsvakten är den som håller koll på dina lampor, den varnar ifall någon lampa brunnit.

Siren? Kanske nåt varningsljud för bältet eller kanske tutan?


Mvh Tommy

Ska kolla detta imorrn. Men kabeln går alltså via bakluckan?
Grejen är den att nu i försök 2 så gick ju säkringen utan att knappen för tillslag av bakrutevärmare eller sidospegelvärme var på, jag provade denna först efter att jag konstaterat att både bältespåminnaren och, farthållaren vad död medan jag körde. Så det borde väl inte gå ström i dessa kablar då "funktionen" inte är tillslagen, för isf. borde väl säkringen gå i det ögonblick jag slår på knappen så att säga? Eller känner den av jordfel eller annat ändå tro?

Glödtrådsvakten måste vara ngt annat, för lampan som varnar när lampor gått, funkar oberoende av denna säkring. Sirén kanske kan vara ngt för larmet, bältet har ju ett ljud men mer som ett irriterande tickande har jag för mig. ;P (Kan dock inte påminna mig att jag hörde det nu sist på försök 2, däremot en gång tidigare jag höll på och jävlas med denna säkring) big_smile
Senast redigerat av Topcaten (4 maj 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#8
p-lägesspärren är säkerligen för automat. siren är väll tutan, eller den kanske det står tuta på vid säkringarna, kommer inte ihåg vad det står, var länge sen jag bytte en säkring på min s70.

Men iaf så låter det ju som att det är nått fel vid bältespåminnaren, ta ner den konsollen i taket och kolla så inte det är en kabeldär som jäklas, för det skulle ju räcka med att ha bältet i på förarsodan, bältespåminnaren ska ju inte ´´blinka´´ fören nån sitter i det andra sätet.

Nått knepigt vel är det iaf.
ang backljus kontakten så har jag ingen aning om hur den ser ut på s70. kan kolla upp det imöra, har en haynesbok liggandes i garaget, borde vara med där iaf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
#9
Topcaten skrev:
te_wik skrev:
Jepp till bakrutedefroster.
P-lägesspärr är startspärren så du inte ska kunna starta bilen annat än i P eller möjligtvis N läge.
Glödtrådsvakten är den som håller koll på dina lampor, den varnar ifall någon lampa brunnit.

Siren? Kanske nåt varningsljud för bältet eller kanske tutan?


Mvh Tommy

Ska kolla detta imorrn. Men kabeln går alltså via bakluckan?
Grejen är den att nu i försök 2 så gick ju säkringen utan att knappen för tillslag av bakrutevärmare eller sidospegelvärme var på, jag provade denna först efter att jag konstaterat att både bältespåminnaren och, farthållaren vad död medan jag körde. Så det borde väl inte gå ström i dessa kablar då "funktionen" inte är tillslagen, för isf. borde väl säkringen gå i det ögonblick jag slår på knappen så att säga? Eller känner den av jordfel eller annat ändå tro?

Glödtrådsvakten måste vara ngt annat, för lampan som varnar när lampor gått, funkar oberoende av denna säkring. Sirén kanske kan vara ngt för larmet, bältet har ju ett ljud men mer som ett irriterande tickande har jag för mig. ;P (Kan dock inte påminna mig att jag hörde det nu sist på försök 2, däremot en gång tidigare jag höll på och jävlas med denna säkring) big_smile

Jadu, låter konstigt detta. Men kolla kablarna (brukar gå vid gångjärnen till bagageluckan) iaf, jag sätter en slant på att något är fel där.

Jag kan berätta att jag hade ett skumt fel på min förra bil, en Audi visserligen men säkringen till instrumentbelysningen brann hela tiden, gick igenom allt utan att hitta felet.

Sen en kväll när jag hadr satt i en ny säkring så skulle jag flytta på bilen. Det var mörkt ute och instrumenteringen lyste tills jag satte i backen.. då gick säkringen.
Så det var ett kabelbrott just där till bagageluckan som gjorde det. Kan tillägga att mina backljus inte heller fungerade.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#10
snurbo_diesel skrev:
p-lägesspärren är säkerligen för automat. siren är väll tutan, eller den kanske det står tuta på vid säkringarna, kommer inte ihåg vad det står, var länge sen jag bytte en säkring på min s70.

Men iaf så låter det ju som att det är nått fel vid bältespåminnaren, ta ner den konsollen i taket och kolla så inte det är en kabeldär som jäklas, för det skulle ju räcka med att ha bältet i på förarsodan, bältespåminnaren ska ju inte ´´blinka´´ fören nån sitter i det andra sätet.

Nått knepigt vel är det iaf.
ang backljus kontakten så har jag ingen aning om hur den ser ut på s70. kan kolla upp det imöra, har en haynesbok liggandes i garaget, borde vara med där iaf.

Tutan är jag till 99% säker funkar oavsett denna säkring oxå, men det kanske har två "horn" så att säga, det må vara osagt till imorrn (känns som jag får skaffa ett lager av 10A-säkringar innan jag är klart med denna felsökning). tongue

Ska ta ner hela konsolen och byta den där lampan med täkte jag, och spreja på med kontaktspray kanske. Nja den slutade ju varna nu i försök 2 när jag stoppade i bältet (enbart förare stoppades i, resten var ur) (vet dock inte om säkringen gick i precis det ögonblicket jag stoppade i bältet eller ett tag efter, rätt så snart efter detta iaf. då jag inte kom mer än 1km innan jag konstaterade att säkringen gått när jag provade farthållaren.

Vore toppen, har ingen bok själv. Finns det ens ngn Haynesbok till S70n? Har för mig att det bara finns till kombin (V70n av första slag), och ska man ha motor får man skaffa en för Audi 100/A6, då det är en VW/Audi Diesel-motor va?

@te_wik: Skumt.. Hmm ska som sagt kolla samtliga kablar till/från bakluckan imorrn, och ta ner konsolen och kika, sen göra ett testa av ny säkring (utan att stoppa i alla bälten) och se hur snabbt den försvinner, ett test till vore ju kanske att skita stoppa i bälten och se om bältespåminnaren dör av sig självt (asså säkring går), om den inte går på timer och stänger av sig själv efter ett tag? @snurbo: Stänger bältespåminnaren av sig självt efter ett tag om man skiter i bältet? Har du ngn koll på hur man demonterar konsolen, utan att bräcka sönder den? hehe tongue
Senast redigerat av Topcaten (4 maj 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#11
konstigt isf om säkringen skulle gått när du satte i bältet, då borde den gått när du testa första gången. (vet du inte var säker på när säkringen gått men iaf)
jodå det finns bok, det är för både s70 och v70. Ja det är audi motor men det är inte säkert att de haynes böckerna för audi mm. behandlar diesel, men det går att kolla upp isf.
Vet jag fick ett konstigt fel uppe i den konsollen en gång, visserligen var det till innerbelysningen, men iaf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 maj 2009
#12
siren = larm-horn/siren
backljuskontakten sitter uppepå växelådan, vit kontakt med lite aluminium...


Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#13
man tar bort de plastbitarna till lamporna så sitter 2 torx skruv under där.
Bältespåminnaren ska inte slå av sig fören man sätter i bältet, men kom att tänka på en sak till, ha bältet i på passagerarsidan också, kanske kan vara den kontakten i stolen som ska starta bältespåminnaren som har fått spel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#14
Xuri skrev:
siren = larm-horn/siren
backljuskontakten sitter uppepå växelådan, vit kontakt med lite aluminium...

då behövde jag inte kolla upp det iaf big_smile

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 maj 2009
#15
vill bara ge er andra tankegångar, om nu glödtrådsvakten e pajj kan de ju vara nån gång ibland han använder blinkers som säkringen går...eller om han kör på ett gupp :p


Egen företagare
864 Inlägg
4 maj 2009
#16
Xuri skrev:
vill bara ge er andra tankegångar, om nu glödtrådsvakten e pajj kan de ju vara nån gång ibland han använder blinkers som säkringen går...eller om han kör på ett gupp :p

Detta är ju inte helt omöjligt, har nått sånt knepigt fel på en 940, alla lampor lyser och lampan lyser att nått gått sönder, det har funkat som det ska förut, och om en lampa går bak så blir blinkersen knäpp.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

12 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#17
@snurbo: Nja asså, första gången så var ju samtliga bälten i när jag startade bilen (men jag tror jag fattar din tanke att den går när man stoppar i själva bältet)?
Vilka plastbitar pratar vi om? Dom som är för innerbelysning/takbelysning?
Ska jag alltså prova med bara passagerarbältet i, eller både förare och passagerare i?

@Xuri: Kanon, som lättast kommer åt varsifrån och hur (ang.växellådan)? smile
Ang. blinkers, vet inte riktigt vad du fiskar efter, då det är ju inte samma säkring?
Vad är nu glödtrådsvakten förresten, har vi konstaterat iaf det ikväll? big_smile

Förövrigt kör man väl över gupp? Om dom inte är väldigt stora? tonguebig_smile

BTW. Börjar bli väldigt trött, reserverar mig för ev. stavfel, och ursäkta att jag pumpar er på info, men frågar man inget får man inget veta, dessutom vill jag göra det enkelt för mig, är ingen mekaniker direkt...

EDIT: Asså lampan som varnar när lampor har gått, lyser inte nu, men den lyser när lampor gått, förutom då vad jag kan minnas (inte helt säker) har den inte varnat för p-ljusen (positionsljus/parkeringsljusen) de röda som är i bakluckan, asså inte de i samma konsol som blinkersen.
Dessutom så varnar den ju inte för backljusen (oavsett om R-växel är i eller ej), (fast lamporna ska ju vara hela, bara det att det inte kommer ström).

EDIT2: Ska helt klart prova det där med blinkersen med, och se om säkringen dör när jag använder blinkers, elfel är ju sällan speciellt logiska vad jag förstått. tongue
Senast redigerat av Topcaten (5 maj 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
5 maj 2009
#18
Det är de plastbitar det lyser igenom smile
Testa alla möjliga kominationer, 1 bälte i och båda, bak behövs inte, har för mig att inte de går på bältespåminnaren.
Gör så att du kör med bägge bälte i, funkar allt då så tar du först ur passagerarsidan, går säkringen då så vet du vart felet är. Å går den inte så tar du av ditt eget bälte så får man se om säkringen går då.
Då borde man kunna hitta felet. kan vara nån kontakt eller nått som inte är helt hundra. Kan räcka med att den inte är ihoptryckt riktigt. Fick så på kabelhärvan till diselpumpen och allt det. det kändes som den satt ihop men rätt som det var så kunde bilen bara stanna. tog isär kontakten och spaya i den, sen har det gått fint.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 maj 2009
#19
Topcaten skrev:
@snurbo: Nja asså, första gången så var ju samtliga bälten i när jag startade bilen (men jag tror jag fattar din tanke att den går när man stoppar i själva bältet)?
Vilka plastbitar pratar vi om? Dom som är för innerbelysning/takbelysning?
Ska jag alltså prova med bara passagerarbältet i, eller både förare och passagerare i?

@Xuri: Kanon, som lättast kommer åt varsifrån och hur (ang.växellådan)? smile
Ang. blinkers, vet inte riktigt vad du fiskar efter, då det är ju inte samma säkring?
Vad är nu glödtrådsvakten förresten, har vi konstaterat iaf det ikväll? big_smile

Förövrigt kör man väl över gupp? Om dom inte är väldigt stora? tonguebig_smile

BTW. Börjar bli väldigt trött, reserverar mig för ev. stavfel, och ursäkta att jag pumpar er på info, men frågar man inget får man inget veta, dessutom vill jag göra det enkelt för mig, är ingen mekaniker direkt...

hehe

i motorummet så får man ta å lysa med en lampa ner på lådan, den sitter mitt i mellan batteriet å motorn kan man säga 2-30cm ner...de finns bara ett kontaktstycket där uppe på växelådan å de är 2 poligt.. ljus/mörkgrått kontaktstycke...

Glödtrådsvakten jämnför hela tiden strömförbrukningen mellan 2 lampor, dvs båda lampor drar 20 watt då är de OK men om ena lampan drar 20 watt å den andra 0 så är de inte OK då är något fel (lampan trasig tex eller dålig jord) sen finns de folk som grinar över att dom bytt lampan men de fortfarande lyser
JA! då är de så enkelt att på ena sidan sitter de en 12V lampa å på andra sidan 24v eller en 20 watts lampa å på andra sidan 25 watt... eller så är helt enkelt nån anna lampa paj :p

Men glödtrådsvakten är sammankopplad med alla lampor i bilen så är de något fel på denna å du aktiverar någon lampa så kan ju de vara en utlösande faktor å att de då blir kortslutning så att säkringen går...

är du med ?  kan även vara glapp eller skit i nått relä så säkringen går när du kör över gupp ?

edit, backljuskontakten på växelådan är bara on/off knapp så när du väl hittat kontakten å lossat kontaktstycket så kan du bara testa å bygla något en spik eller dyl i kontaktstycket, lyser backljusen då så är kontakten fel, annars mät resistansen i givaren på lådan med back I och ur
Senast redigerat av Xuri (5 maj 2009)


Egen företagare
864 Inlägg
5 maj 2009
#20
kom på en sak till om det kanske är fel på glödtrådsvakten, den är ju lätt att kolla, de går ju bara över positionsljus och hel/halv, ta ur en lampa bak och se om lampan tänder sig, på så sätt så är det lätt att se om säkringen går när du kolla bältesgrejerna, för slocknar lampan så har säkringen gått.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök