3090
Sök

Elfel? S70 TDi -97, säkring som går + inget backljus

12 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#21
Xuri skrev:
Topcaten skrev:
@snurbo: Nja asså, första gången så var ju samtliga bälten i när jag startade bilen (men jag tror jag fattar din tanke att den går när man stoppar i själva bältet)?
Vilka plastbitar pratar vi om? Dom som är för innerbelysning/takbelysning?
Ska jag alltså prova med bara passagerarbältet i, eller både förare och passagerare i?

@Xuri: Kanon, som lättast kommer åt varsifrån och hur (ang.växellådan)? smile
Ang. blinkers, vet inte riktigt vad du fiskar efter, då det är ju inte samma säkring?
Vad är nu glödtrådsvakten förresten, har vi konstaterat iaf det ikväll? big_smile

Förövrigt kör man väl över gupp? Om dom inte är väldigt stora? tonguebig_smile

BTW. Börjar bli väldigt trött, reserverar mig för ev. stavfel, och ursäkta att jag pumpar er på info, men frågar man inget får man inget veta, dessutom vill jag göra det enkelt för mig, är ingen mekaniker direkt...

hehe

i motorummet så får man ta å lysa med en lampa ner på lådan, den sitter mitt i mellan batteriet å motorn kan man säga 2-30cm ner...de finns bara ett kontaktstycket där uppe på växelådan å de är 2 poligt.. ljus/mörkgrått kontaktstycke...

Glödtrådsvakten jämnför hela tiden strömförbrukningen mellan 2 lampor, dvs båda lampor drar 20 watt då är de OK men om ena lampan drar 20 watt å den andra 0 så är de inte OK då är något fel (lampan trasig tex eller dålig jord) sen finns de folk som grinar över att dom bytt lampan men de fortfarande lyser
JA! då är de så enkelt att på ena sidan sitter de en 12V lampa å på andra sidan 24v eller en 20 watts lampa å på andra sidan 25 watt... eller så är helt enkelt nån anna lampa paj :p

Men glödtrådsvakten är sammankopplad med alla lampor i bilen så är de något fel på denna å du aktiverar någon lampa så kan ju de vara en utlösande faktor å att de då blir kortslutning så att säkringen går...

är du med ?  kan även vara glapp eller skit i nått relä så säkringen går när du kör över gupp ?

edit, backljuskontakten på växelådan är bara on/off knapp så när du väl hittat kontakten å lossat kontaktstycket så kan du bara testa å bygla något en spik eller dyl i kontaktstycket, lyser backljusen då så är kontakten fel, annars mät resistansen i givaren på lådan med back I och ur

Hepp hepp, nu hänger jag inte riktigt med... tongueyikes
Ja det låter väl inte alltför bökigt, bara att försöka lokalisera lådan och kika efter ett kontaktstycke (tror dock inte den sitter mellan batteriet och motorn, för jag har batteriet när jag står framför motorn alldeles till höger mot strålkastaren, alltså hitanför turbon).

Mjo jag förstår nu vad du menar med glödtrådsvakten, men denna kan ju inte vara samma som den lampan som börjar lysa på instrumenteringen (men som jag fattar på dej är det samma), då denna funkar fastän att denna säkring (farthållare m.m) är väck.

Att det kan vara en utlösande faktor förstår jag också, men hur kan då lampan i kupén (instrumenteringen) varna fastän då säkringen för glödtrådsvakten redan är paj? Eller är det två delar av samma system som går via olika säkringar? yikes <-- (vet knappt själv vad jag menar där) wink

Aja jag tror jag förstår vad du menar, att drar jag igång en blinkers så kan det göra att säkringen går, om det är olika specs. Ppå lamporna, effekt, volt osv. då elsystemet kan vara såpass känsligt?

Lyser backljusen när jag byglar, så är det väl ngt i lådan som är fel (var det så du menade)? Lyser dom inte, är det väl själva kontaktdonet (inte lådan) alternativt något på vägen mot lysena som är knas, då kan man ju kolla som sagt resistansen och se så lådan ger rätt utslag (vilket bör vara vad mer precis?) tongue Högre R med R i, eller högre R med N i?

@snurbo_diesel: Det är sant, men vad jag är nästan 99% säker på, om vi pratar om glödtrådsvakten när vi menar lampan som är under lampan som varnar för låg bränslemängd i instrumenteringen, är att denna 1. Inte går på samma säkring (då jag nästan kan svära på att den funkar iaf. om säkringen har gått för glödtrådsvakten), eller 2. Inte är samma funktion vi pratar om...?

Snart har jag villat bort mig själv i denna diskussion, läggdags snart tro jag. Nya friska tag imorrn!
Senast redigerat av Topcaten (5 maj 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
5 maj 2009
#22
glödtrådvakten kan ju vara kopplad på nått konstigt sätt så att den funkar även om säkringen gått iof.
Vet ej vart lampan sitter i intrumenten, har aldrig tänkt på var den sitter.
turbon sitter ju för övrigt bakom motorn, men om man står framför bilen, så sitter växellådan ner till höger om motorn.
Du förstår presic, lyser lamporna när du byglar är det fel på givaren, men du måste ha tändnigen på.
Senast redigerat av snurbo_diesel (5 maj 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

12 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#23
snurbo_diesel skrev:
glödtrådvakten kan ju vara kopplad på nått konstigt sätt så att den funkar även om säkringen gått iof.
Vet ej vart lampan sitter i intrumenten, har aldrig tänkt på var den sitter.
turbon sitter ju för övrigt bakom motorn, men om man står framför bilen, så sitter växellådan ner till höger om motorn.
Du förstår presic, lyser lamporna när du byglar är det fel på givaren, men du måste ha tändnigen på.

Turbon kanske sitter bakom motorn, tänkte kanske på luftburken jag (står ju turbo på den) tongue.

En lite update iaf.
Laddade upp med 10säkringar till, bytte säkring och starta bilen, bältespåminnaren gick igång, jag for iväg (utan bälte) körde dryga milen med farthållaren (allt funkar än). Stänger av bilen, väntar 5sek, startar igen, jamen bältesbetjänten funkar fortfarande (fortfarande utan älten i), likaså farthållare. Kör en 5km till, stänger av och startar igen, allt funkar. Provar blinka både höger och vänster en och två ggr, allt funkar, provar även med varningsblinkers, provar även att slå om till enbart parkeringsljus och tillbaka, allt funkar. Provar att stoppa i passargerarbältet och ta ur (allt funkar), provar även med förarbältet (allt funkar), provar med både passargerarbälte och förarbälte i och tar ur bägge, allt funkar! Provar ha både förarbälte, farhållare och defroster igång, allt funkar. Tar ur bältet och stänger av defroster och farthållare, kör så 5km till och allt funkar. Nu har jag haft bilen avstängd 20min, så nu får jag se om det funkar eller om säkringen gått. smile

UPDATE: Säkringen funkar än, och jag har ju inte gjort ngt annat än att byta säkrigen imorse. Säkringen funkade när den stått 20min, for in till stan. Hade bilen avstängd, 2h kommer tillbaka funkar. Far hem och vänder, är hemma 20min, funkar igen när jag kommer tillbaka. Far ner till stan, är borta dryga 30min, funkar igen, var ett ärende utanförstan, funkar efter 15min igen. Var tillbaka hem, 5min funkar igen. Har under denna tid provat både turer utan förarbälte i och med förarbälte i, och säkringen håller. big_smile

Hade en medpasssagerare fram, om denna tog av sig bältet och jag hade mitt kvar, varnade dock inte betjänten, men tog jag av mig så varnade den. Säkringen gick ju inte som sagt, men betjänten skall väl varna iaf. eller?

Kollade lite snabbt i motorutrymmet som hastigast nu innan jag gick in. Mellan motorn och battereit/luftburken ser man ju ingenting nästan, bara en massa kablar och luftslangen från kylaren som går där, bör inte växellådan sitta under turbon (dvs. bakom motorn sett framifrån)?
Senast redigerat av Topcaten (5 maj 2009)

Egen företagare
864 Inlägg
5 maj 2009
#24
okey, det verkar som det funkar av nån konstig anledning. Ja jag tror iaf att det ska varna när nån sitter i passagerar sätet, påminnaren är bortkopplad på min bil. men tjejen har en 850 och på den varnar det iaf när någon sitter brevid utan bälta, borde ju vara samma på s70i.
Växellådan sitter höger om motorn framifrån sett. Det är en jäkla massa skit i vägen så givaren/kontakten är nog lite svår att se.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 maj 2009
#25
Hur gick det? Fått i ordning problemet?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök