3457
Sök

Motorbyte i en volvo 850 GLT -94 till en V70R.

Himma skruare
1 250 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
Tänkte kolla hur jobbigt det kan vara o sätta i en motor från en V70R. Den före 1999
De e ju den som inte har elektronisk gas.
Eller man ska satsa på en annan motor. Roligare o säga att man har en R motor tongue

Vad e det man behöver o göra för det ska funka. E det tvunget att bytta kabelstam eller man kan befintlig??hmm

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

8 250 Inlägg
3 maj 2009
#2
Om man struntar i det uppenbara att det inte går att besikta den hur som helst och bara bryr sig om funktionen så lär du ju byta kabelhärvan i motorrummet med tillhörande styrbox, enklast är ju att ta en härva från en bil utan startspärr. Roligare att säga att man har en R-motor..? Mja... Men då betalar man mer för en vanlig turbomotor med en annan turbo på... Så det beror ju lite på hur man ser på det hela.


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 maj 2009
#3
Alla suktar efter R-grejer tydligen. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Himma skruare
1 250 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#4
Ok.. Det lät jobbigt. Men finns det någon motor man kan slänga i utan att behöva bytta alla kablar.
Eller det e lättare o bara fixa en turbo, ic o slänga på det. Sen vid ett senare tillfälle bytta kolvar o sånt.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

8 250 Inlägg
4 maj 2009
#5
10V, 20V och turbo har alla var sitt elsystem. Men har man plockt ur gamla motorn så är det ju inte svårt att komma åt att byta kabelstam, men visst är det en del jobb. Ja, det går att konvertera, och ladda 0,3-0,4 ska gå med 0,5 med sägs det. Men ska du sen bygga om en glt-motor till ett ltt-motor så blir det en del jobb där med, och va det fortfarande det där med sprutet...


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 maj 2009
#6
Gizmo_ skrev:
Ok.. Det lät jobbigt. Men finns det någon motor man kan slänga i utan att behöva bytta alla kablar.
Eller det e lättare o bara fixa en turbo, ic o slänga på det. Sen vid ett senare tillfälle bytta kolvar o sånt.

finns ett sätt att slippa byta kabelhärva... och det är om du kör förgasare.. men då har du fortfarande tändningen att koppla in.

Så antingen lägger du ett jävla arbete och skaffar ett eftermarknadsinsprut med potential till mer effekt, men observera att det kräver en hel del arbete och då snackar vi värsting motorbygge.

eller så säljer du din 850 och köper en t5 så slipper du en massa arbete.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

68 Inlägg
4 maj 2009
#7
TurbOla skrev:
Alla suktar efter R-grejer tydligen. smile

Vad annars?

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#8
AcesHigh666 skrev:
eller så säljer du din 850 och köper en t5 så slipper du en massa arbete.

Köpte en GLT just för jag inte hade råd med en Turbo, T5, T5R, R.
Men vill ju ändå ha mer mos.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 maj 2009
#9
Hade du tänkt regga om GLTn då?
Då blir det nog lättare att bara köpa en T5. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

179 Inlägg
5 maj 2009
#10
blir nog både lättare o billigare att köpa en T5


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 maj 2009
#11
Gizmo_ skrev:
AcesHigh666 skrev:
eller så säljer du din 850 och köper en t5 så slipper du en massa arbete.

Köpte en GLT just för jag inte hade råd med en Turbo, T5, T5R, R.
Men vill ju ändå ha mer mos.

men det är så här, och hur mycket man än vill så går det inte att komma ifrån just detta som jag ska skriva här under.

snabba bilar=mycket pengar 

Kollade blocket lite snabbt och såg att T5 kommer kosta dig runt 10tusen bara för motorn... sen håller säkert inte GLT växellådan(om det inte är samma men antagligen inte) så då måste du ha en växellåda som sen kostar en j*vla massa den också.. sen ska du ha hela styrsystemet med kabelhärva och rubbet.. och det ska kopplas in också. Kanske maskinen du stoppat i behöver lagas/renoveras? ska du trimma den så kostar det dessutom mer pengar...

sen ska den besiktas och registreras också...

i ditt fall så lönar det sig att köpa en färdig t5 i stället... eller så får du göra som jag... titta på när de stora grabbarna leker smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
5 maj 2009
#12
Pelle84 skrev:
blir nog både lättare o billigare att köpa en T5

Inte bara nog utan det blir billigare och lättare.

MVH. Alex

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 maj 2009
#13
Växellådan behöver han inte byta. smile

Men styrboxar får han jaga nya, gärna utan startspärr.
Bränslepump?
Bromsar?
Koppling?
Motorerna säljs typ helt rena, dvs block, topp och inget mer.

Så då blir det turbo, grenrör, IC, olje/vattenkylare, m.m.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 maj 2009
#14
TurbOla skrev:
Växellådan behöver han inte byta. smile

Men styrboxar får han jaga nya, gärna utan startspärr.
Bränslepump?
Bromsar?
Koppling?
Motorerna säljs typ helt rena, dvs block, topp och inget mer.

Så då blir det turbo, grenrör, IC, olje/vattenkylare, m.m.

Är det samma låda?

men i vilket fall så visar detta också att det är satans massa grejjer som följer med och som kostar cash... det låter ju väldigt billigt och lätt att "bara slänga i" en t5 maskin. Och som jag sa då så ska eländet besiktas också...

Finns ju en anledning till att t5 kostar lite mer.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 maj 2009
#15
AcesHigh666 skrev:
Är det samma låda?

men i vilket fall så visar detta också att det är satans massa grejjer som följer med och som kostar cash... det låter ju väldigt billigt och lätt att "bara slänga i" en t5 maskin. Och som jag sa då så ska eländet besiktas också...

Finns ju en anledning till att t5 kostar lite mer.

Ja, det som kan skilja på lådorna är utväxlingen. smile
Och så vill man gärna ha en lite senare låda, typ -98 eller något åt det hållet, de ska vara mer tåliga än tidigare lådorna, kan inte exakt.

Nyare lådor (-01?) har andra splines/grovlek på ingående axel i lådan.
Senast redigerat av TurbOla (5 maj 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
6 maj 2009
#16
TurbOla skrev:
Ja, det som kan skilja på lådorna är utväxlingen. smile
Och så vill man gärna ha en lite senare låda, typ -98 eller något åt det hållet, de ska vara mer tåliga än tidigare lådorna, kan inte exakt.

skillnaden mellan en L och en H-låda är utväxlingarna på 1:an, 2:an och backen. 96 så kom en annan ingående axel vilket ju va bra, men det är ju diff/slutväxel som är klenaste delen i lådorna och det är samma grejjer oavsett år.



Sök