3536
Sök

dimljus i spoilern?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
hur e d me dimljus i spoilern?

får man kombinera det med parkeringsljus lr med något annat ljus på dagtid?

har hört så många olika saker så ja börjar bli lite fundersam..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 436 Inlägg
8 april 2006
Försökte gå in på vv.se och kolla runt men det enda som står där är att man inte får ha halvljus och dimljus samtidigt men jag vet att det är krångligare än så.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

88 Inlägg
8 april 2006
man får bar kombinera halvljus med parkeringsljus.

451 Inlägg
8 april 2006
dimljus+parkeringsljus är lagligt .. big_smile

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Driver
2 111 Inlägg
8 april 2006
stromqvist skrev:
man får bar kombinera halvljus med parkeringsljus.

hehe...smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

8 Inlägg
8 april 2006
Vi har halvljus lag här och innebär halvljus alltid.
Halvljus får ej kombineras med något annat ljus alls, dock har vissa märken dispens ifrån fabrik
halv/park som typ volvo.
spoilerljus = 800:- i böter om de används med halv/park
bara lagligt att koppla dom tillsammans med hel-ljus sad

lagen säger bara 2 lampor tända framåt vid halvljus.

vi hadde detta i NWT för inte så längesen då en trafikpolis klar gjorde detta

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 april 2006
radox skrev:
Halvljus får ej kombineras med något annat ljus alls, dock har vissa märken dispens ifrån fabrik
halv/park som typ volvo.

man får ha dimljus/spoilerljus och parkljus istället för halvljus under dagtid endast !!!!

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

321 Inlägg
8 april 2006
raggaremil skrev:
radox skrev:
halv/park som typ volvo.

man får ha dimljus/spoilerljus och parkljus istället för halvljus under dagtid endast !!!!

Så har polisen förklarat för mej åxå, på dagtid är det helt acceptabelt. men när det e mörkt ute är det endast halvljus som gäller, dvs ej kombinerat med dimljus...

Tough ain´t...ENOUGH!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 april 2006
precis! men det fattar inte folk tydligen för dom tror det är tufft att åka med dimljus på samtidigt som halvljus både på dan och på kvällen!!!!!!!!!!!!
RÄTTA mej om jag har fel!!!!!  Och det är mycket irriterande att bli bländad varje kväll!

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

RushRacing.tk
278 Inlägg
8 april 2006
dimljus å parkering e lagligt på dagtid, på kvällen/natten e de endast halvljus som e lagligt. Men vid dimma får bilen köras med dimljus å halvljus. Så har det varit å så e det å så kommer det att vara...

Miklen
8 april 2006
För er som inte tatt körkort på rätt sett winkwinkwink läs här.. mer utförligt finns inte.. http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf

Gislekillen man får inte köra me halvljus + dimljus i dimma.. du får aldrig kombinera dessa.. läs föreskrifterna... 

Raggaremil du har helt rätt d bländar när d e mörkt..speciellt lastbilschaufförer då dom sitter högre upp.. svårt för er som inte kört lastbil men snälla.. stäng av dimljusen när d e mörkt..

RushRacing.tk
278 Inlägg
8 april 2006
Miklen skrev:
För er som inte tatt körkort på rätt sett winkwinkwink läs här.. mer utförligt finns inte.. http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf

Gislekillen man får inte köra me halvljus + dimljus i dimma.. du får aldrig kombinera dessa.. läs föreskrifterna... 

Raggaremil du har helt rätt d bländar när d e mörkt..speciellt lastbilschaufförer då dom sitter högre upp.. svårt för er som inte kört lastbil men snälla.. stäng av dimljusen när d e mörkt..

Ok.. de står ju där.. E det vägverket?? Vill bara berätta det att varken polisen eller vägverket eller bilprovningen har samma regler när det gäller svensk trafik. men jag vet bara att jag blev stoppad av trafikpolisen för någon vecka sedan å dom kollade ALLT på bilen... däck, bälte, varningstriangel m.m. Kollade även ljuskombinationen: när jag blev stoppad så hade jag dim+parkering, dom sa inte ett ord om det. Har blivit stoppad tidigare med samma ljuskombination å dom har aldrig sagt något om det. Sen får jag väl tillägga det också att jag har fått se det i lagtexten också. Så efter detta kan jag bara säga för egen del att om detta e olagligt så har vi en mer inkompetent poliskår än jag trodde. Å jag tycker att den redan e väldigt inkompetent. Men det berör främst trafikpolisen. Sen kan det mycket väl blända lastbilschafförer, de kan jag inte säga något emot.
Senast redigerat av Gislekillen (8 april 2006)

SLK
610 Inlägg
9 april 2006
Blev stoppad nattetid av polisen då ja hade dimljus + parkeringsljus på samtidigt.. polisen sa inget om det, fick ju bara blåsa big_smile ... verkar va lagligt...

The one and only
1 091 Inlägg
9 april 2006
allt är lagligt så länge ingen ser det cool
Senast redigerat av Volvo Knugen (9 april 2006)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Miklen
10 april 2006
alminjo polisen som stoppade dig hade no dåli simultankapacitet å eftersom han höll på å fippla me alkotestarn så kunde han inte se att du hade pljus + dimljus smilesmile

346 Inlägg
10 april 2006
det får man lära sig när man läser för uppskrivning ju : ) men man kan ju lätt "glömma"

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

2 594 Inlägg
11 april 2006
hej till er som skriver att man inte får ha dimmljus på samtidigt som hel eller halv när det är dimma eller kraftig snömodd är helt ute och cyklar vad är då hela iden med att ha dimmljus?
jag kör alltid med hel/halv+dimm när det nu är dimma och mycket snö annars är det ju ingen ide

Evolution Garage
394 Inlägg
11 april 2006
Sen oavsett lag eller inte.... åk inte runt och blända folk med extra lysen!

Blir ju förbannad varenda gång man möter en med dimljusen inkopplade på kvällen!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Miklen
11 april 2006
ghost_boy83 d e inte vi som skriver..läs föreskrifterna från vägverket det är där det står.. Dimljus ELLER halvljus när d e dimma å så ska man köra långsamt långsamt.. D e va trafikpolisen sagt när ja frågat.. men men..

Chaufför
131 Inlägg
11 april 2006
Miklen skrev:
ghost_boy83 d e inte vi som skriver..läs föreskrifterna från vägverket det är där det står.. Dimljus ELLER halvljus när d e dimma å så ska man köra långsamt långsamt.. D e va trafikpolisen sagt när ja frågat.. men men..

Precis vad polisen har sagt till mej me..

Sök