2933
Sök

Volvo 850 R // frågor ang koppling växelåda!

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/36199/652352_6shsj1.jpg
ut lagret va sjukt dåligt. inte ens rakt!

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
allt för mig denna gång lägger upp lite mer bilder vid montering! big_smilebig_smile

1 878 Inlägg
10 maj 2009
då vart det på tiden med andra ord. lycka till med monteringen!

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
då vart det på tiden med andra ord. lycka till med monteringen!

jo det kan man säga ; ) tack ska du ha!

1 353 Inlägg
10 maj 2009
haha välanvänt var ordet.. snygg lamell där de fattas en liten bit nere vid din hand wink
hoppas på bilen går bättre efter byte då..

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Crille88 skrev:
haha välanvänt var ordet.. snygg lamell där de fattas en liten bit nere vid din hand wink
hoppas på bilen går bättre efter byte då..

det kan man säga! jo den borde ju gå lite bättre ; )

402 Inlägg
10 maj 2009
Riktigt skoj att få se bilderna!smile Lycka till me den nya! mvh

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Riktigt skoj att få se bilderna!smile Lycka till me den nya! mvh

tack. jo det ska nog gå görfint att sätta dit den nya big_smilebig_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 maj 2009
Se bara till att centrera kopplingen ordentligt, och glöm inte byta den berömda packningen mellan motor och låda. wink

Trist att behöva riva ut igen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Se bara till att centrera kopplingen ordentligt, och glöm inte byta den berömda packningen mellan motor och låda. wink

Trist att behöva riva ut igen. tongue

hehe, jo packboxen ska hämtas imån så ska jag börja montera! så hoppas jag hinner med en hel del imån big_smile

Joas_86
10 maj 2009
TurbOla skrev:
Eller så gör man som med bromsarna.

En trycker ner kopplingspedalen fullt, och den andra lossar luftnippeln till slavcylindern.
Släpp ut luften, dra åt, och släpp upp kopplingen.
Upprepa.

Se till att bromsvätskebehållaren hela tiden är full.
Vi luftade kopplingen på ett par minuter.

Annars kan man alltid köra lite överladdning på bromsvätskebehållaren. big_smile
3-4bar, no problemas. big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/554734_1fhmvk.jpg

Förresten, angående kopplingen... Sachs 707an är väldigt tungtrampad!
Sam's Bilmode säljer en förstärkt koppling som är mer tungtrampad än en R-koppling, men mjukare än en Sachs 707a.
Ska klara 350-400hk.
Jag köpte min begagnad, gått 5-6000 mil, och lamellen såg bättre ut än på min original, 300mil gamla koppling.
Och nej, jag har inte legat och slirat eller gjort massa snabbstarter... tongue

BULL SHIT ! Har sj en 707 o den är NORMAL !

Hur går de med koppling byte ?

/joas
Senast redigerat av Joas_86 (10 maj 2009)

1 024 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
rivit så långt som jag har kommit så imån ska jag börja montera ihop det igen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 maj 2009
Joas_86 skrev:

/joas

Har provat Freddes 707a i hans 855R http://www.garaget.org/?car=23565
Och jämfört med R-kopplingen är den väldigt tungtrampad!
Då har han ändå en nyare växellåda med invändig slavcylinder.

Joas_86
10 maj 2009
TurbOla skrev:
Joas_86 skrev:

/joas

Har provat Freddes 707a i hans 855R http://www.garaget.org/?car=23565
Och jämfört med R-kopplingen är den väldigt tungtrampad!
Då har han ändå en nyare växellåda med invändig slavcylinder.

Snälla nån alltså, de är fan då ingenting med växellådan att de går trögt alltså. Är väl ändå tryckplattan eller om de är sinter lamell. Sak samma alltså !!!

Jag kör med 707 tryckis o r lamell de går ju lätt smort alltså. Annars är de nog svaga benstomme tonguebig_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 maj 2009
Joas_86 skrev:
Snälla nån alltså, de är fan då ingenting med växellådan att de går trögt alltså. Är väl ändå tryckplattan eller om de är sinter lamell. Sak samma alltså !!!

Jag kör med 707 tryckis o r lamell de går ju lätt smort alltså. Annars är de nog svaga benstomme tonguebig_smile

Jo, den äldre typen av växellåda med utvändig slavcylinder gör kopplingen mer tungtrampad än den nyare med invändig slavcylinder.

Sen lamellen gör ju skillnad i om man kan slira på kopplingen eller den bara är på/av.
Det är tryckplattan som är gjord med kraftigare delar.
Jag kör en förstärkt koppling som ska klara 350-400hk, och den är märkbart jobbigare än originalkopplingen kan jag påpeka. wink

1 024 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Joas_86 skrev:

Jo, den äldre typen av växellåda med utvändig slavcylinder gör kopplingen mer tungtrampad än den nyare med invändig slavcylinder.

Sen lamellen gör ju skillnad i om man kan slira på kopplingen eller den bara är på/av.
Det är tryckplattan som är gjord med kraftigare delar.
Jag kör en förstärkt koppling som ska klara 350-400hk, och den är märkbart jobbigare än originalkopplingen kan jag påpeka. wink

varför kör du med värre ?! när du bara har 300 ? jag har klarat mig jätte bra med orginal R ; ) den har inte pajjat nu har den ju bara tagijt slut ; )

1 024 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
kom hem idag så ser jag att svänghjulet där sidan som lamen ligger imån. finns sprickor å gammla tryckplattan å svänglhjulet är blånypt så nu får jag se om dom kan slipa det eller om det blir nytt eller beg ; ( fan va tråkigt jag som hade köpt packboxen å allt idag! suck! sadsadsadsad

Joas_86
11 maj 2009
Rand skrev:
kom hem idag så ser jag att svänghjulet där sidan som lamen ligger imån. finns sprickor å gammla tryckplattan å svänglhjulet är blånypt så nu får jag se om dom kan slipa det eller om det blir nytt eller beg ; ( fan va tråkigt jag som hade köpt packboxen å allt idag! suck! sadsadsadsad

Fan vad tråkigt alltså sad Köp en enkelmasvigt kanskde redan är nu ?

Men ett sådant är lättare och mkt bättre. Ska finnas på en skrot ! Hade verkligen vela sett den klar ;D

1 024 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
okok får inte loss svänghjulet. det ska la bara vara släppa på alla bultar ?! den sitter värkligen som satan!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
11 maj 2009
kolla så att du får dit det nya svänghjulet rätt. och det är bara att lossa. det lättaste är att köra med mutter maskin om du har tillgång till det.

Sök