3423
Sök

Hyundai Accent konstigt ljud under huven...

733 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Tjena.

Min fjälla har en Hyundai Accent Gs, 1,5 Liters. Det är en 99års modell.

Det kommer ett "tinglande" ljud antingen under bilen eller under huven från den vid helt olika varvtal, behöver alltså inte vibrera vid 2000 varv, men kan göra det en annan gång. Ljudet låter lättare när man gasar långsammare, alltså inte vid fullgas, när man ökar varvet sakta, men kan ändå höras vid full gas ibland.

Om man trycker ner kopplingen en bit (det räcker med 15 mm) så kan ljudet inte höras mer. Ljudet hörs som något är löst, men ett tinglande ljud så det vill jag få det till att vara något väldigt litet och som bör på något konstigt vis ha med kopplingspedalen att göra, i dess väg. Kan också nämna det att det inte är vajer till kopplingen på denna bil, den är hydraulisk.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara? det som stör mig mest är att man är orolig, men man tycker inte man borde vara det, då ljudet är såpass svagt så det låter som det är något jättelitet som vibrerar, som inte borde vara någon fara.

Tacksam för hjälp om någon kommer med tips, antingen gissningar eller någon som har mer koll!

M.v.h. Emil

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
11 maj 2009
Urtrampningslagret ?

Schipperke rules !

733 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Schipperke-owner skrev:
Urtrampningslagret ?

Men kan ett urtrampningslager tingla? det låter som en otroligt liten skruv med bricka som vibrerar, men jag har icke en aning.. Finns det något sätt att märka det på om det skulle vara urtrampningslagret??
Senast redigerat av thulle1 (11 maj 2009)

M.v.h. Emil

733 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
någon?

M.v.h. Emil

dARKiE
5 031 Inlägg
12 maj 2009
det första jag kom och tänka på efter att ha läst inlägget, var också utrampningslagret..
Eller så kanske det är någon värmeplåt som ligger å skramlar, kan otroligt nog leta sig in i bilen å skapa små irreterande ljud i kupén.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

733 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
det första jag kom och tänka på efter att ha läst inlägget, var också utrampningslagret..
Eller så kanske det är någon värmeplåt som ligger å skramlar, kan otroligt nog leta sig in i bilen å skapa små irreterande ljud i kupén.

Men om det är urtrampningslagert så tycker jag att det skulle låta mer och grövre, detta låter litet, plus att bilen bara har gått  nåt på 6000 mil och ett urtrampningslager borde inte vara pågång redan :s

M.v.h. Emil

1 Inlägg
11 juni 2009
Det är urtrampningslagret.. Har bytt på min sambos Accent som hade gått 8500mil och ljudet va precis som du beskriver..

Sök