3863
Sök

Trimvänligaste volvon?

040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Säg gärna till om jag har postat tråden fel eller om det redan finns någon liknande som jag inte hittat, tack.

Hej jag håller på att sälja min 240 GL pga är sugen på någon turbo-bil. Men de krav jag har är att den ska vara Volvo och bakhjuldriven.

Den absolut bästa bilen till mig skulle väll då vara en 740 Turbo med en b230FT eller?
Berätta lite vad som är billigt men lätt att öka effekt på, vilken av Volvos motorer som är bäst osv.

Hur är det med Volvo 240 turbo, är den mycket sämre än 740 Turbo?

Jag ligger och letar i en prisklass från 10-15 tusen.

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Blyfot
829 Inlägg
12 maj 2009
#2
skaffa dig en 940 turbo o peta upp laddtrycket på

"bara en mor kan älska en sån son"

040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#3
volvokrille12 skrev:
skaffa dig en 940 turbo o peta upp laddtrycket på

Men jag har aldrig riktigt fattat asså... Det finns någon högtrycks och en lågtrycks. Vad är skillnad eller är det bara vad de har för tyck original eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 maj 2009
#4
skulle jag vart du skulle jag valt en 940 med b230FT;) 95 eller nyare så pass mkt mer uppgraderad än 740isarna motormessigt tål mer big_smile


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 maj 2009
#5
BrajjAxx skrev:
volvokrille12 skrev:
skaffa dig en 940 turbo o peta upp laddtrycket på

Men jag har aldrig riktigt fattat asså... Det finns någon högtrycks och en lågtrycks. Vad är skillnad eller är det bara vad de har för tyck original eller?

samma som en 740 fast uppgraderad . högtryck "b230FT " 0.5 bar original
                                                        lättryck  "b230FK" 0.2 bar original
stort sätt samma motor bara olika standard ladd


040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#6
MrEricsson skrev:
skulle jag vart du skulle jag valt en 940 med b230FT;) 95 eller nyare så pass mkt mer uppgraderad än 740isarna motormessigt tål mer big_smile

Okej, men jag har fattat det som att 740 har 182 hk original, men 940 har typ bara 150 eller nått. Stämmer det, eller det kanske är jättelätt att få upp 940:in i 182 hk?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 maj 2009
#7
BrajjAxx skrev:
MrEricsson skrev:
skulle jag vart du skulle jag valt en 940 med b230FT;) 95 eller nyare så pass mkt mer uppgraderad än 740isarna motormessigt tål mer big_smile

Okej, men jag har fattat det som att 740 har 182 hk original, men 940 har typ bara 150 eller nått. Stämmer det, eller det kanske är jättelätt att få upp 940:in i 182 hk?smile

beror helt på vilken modell min 940 har 190 hk orginal "turbo+" paketet.

utan turbo+ äre 165 för b230FT
lättryck 135 hk lr nått sånt......

är vell bara de riktigt gammal 740/760 som hade de där 182?

ta typ en 740 tic från 90 har 165 hk den med .... trots allt samma motor i 940 bara den är uppgraderad och håller för mer än de just gjorde till 740isarna ....

sägs ju även att 1 bars laddtryck = 200 hk
Senast redigerat av MrEricsson (12 maj 2009)


040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#8
MrEricsson skrev:
BrajjAxx skrev:
MrEricsson skrev:
skulle jag vart du skulle jag valt en 940 med b230FT;) 95 eller nyare så pass mkt mer uppgraderad än 740isarna motormessigt tål mer big_smile

Okej, men jag har fattat det som att 740 har 182 hk original, men 940 har typ bara 150 eller nått. Stämmer det, eller det kanske är jättelätt att få upp 940:in i 182 hk?smile

beror helt på vilken modell min 940 har 190 hk orginal "turbo+" paketet.

utan turbo+ äre 165 för b230FT
lättryck 135 hk lr nått sånt......

är vell bara de riktigt gammal 740/760 som hade de där 182?

ta typ en 740 tic från 90 har 165 hk den med .... trots allt samma motor i 940 bara den är uppgraderad och håller för mer än de just gjorde till 740isarna ....

sägs ju även att 1 bars laddtryck = 200 hk

Okej:) Låter bra, men jag har aldrig riktigt fattat hur långe en Volvo håller:o Liksom en 940 turbo säger vi, kan den rulla 50 000 mil utan att behöva renoveras? Eller vad är liksom de mil talet som är max när man ska köpa en bil och trimma?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

40 Inlägg
12 maj 2009
#9
BrajjAxx skrev:
MrEricsson skrev:
BrajjAxx skrev:

Okej, men jag har fattat det som att 740 har 182 hk original, men 940 har typ bara 150 eller nått. Stämmer det, eller det kanske är jättelätt att få upp 940:in i 182 hk?smile

beror helt på vilken modell min 940 har 190 hk orginal "turbo+" paketet.

utan turbo+ äre 165 för b230FT
lättryck 135 hk lr nått sånt......

är vell bara de riktigt gammal 740/760 som hade de där 182?

ta typ en 740 tic från 90 har 165 hk den med .... trots allt samma motor i 940 bara den är uppgraderad och håller för mer än de just gjorde till 740isarna ....

sägs ju även att 1 bars laddtryck = 200 hk

Okej:) Låter bra, men jag har aldrig riktigt fattat hur långe en Volvo håller:o Liksom en 940 turbo säger vi, kan den rulla 50 000 mil utan att behöva renoveras? Eller vad är liksom de mil talet som är max när man ska köpa en bil och trimma?

Testa med att köpa någon bilbok om allmänt info kanske...??? En bil kan gå 100,000 mil, beror på hur den sköts...


040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#10
jkpgforlife skrev:
BrajjAxx skrev:
MrEricsson skrev:

beror helt på vilken modell min 940 har 190 hk orginal "turbo+" paketet.

utan turbo+ äre 165 för b230FT
lättryck 135 hk lr nått sånt......

är vell bara de riktigt gammal 740/760 som hade de där 182?

ta typ en 740 tic från 90 har 165 hk den med .... trots allt samma motor i 940 bara den är uppgraderad och håller för mer än de just gjorde till 740isarna ....

sägs ju även att 1 bars laddtryck = 200 hk

Okej:) Låter bra, men jag har aldrig riktigt fattat hur långe en Volvo håller:o Liksom en 940 turbo säger vi, kan den rulla 50 000 mil utan att behöva renoveras? Eller vad är liksom de mil talet som är max när man ska köpa en bil och trimma?

Testa med att köpa någon bilbok om allmänt info kanske...??? En bil kan gå 100,000 mil, beror på hur den sköts...

HAHA, ja jo det vet jag, men liksom vad är de maximala du tycker en bil ska ha gått för att man ska köpa den, asså även om den går bra och är fin, känns liksom inte bra att köpa en bil som har gått 50 000 mil, fast den går bra så:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Avstängd
512 Inlägg
12 maj 2009
#11
För att gamla 740turbo ej har nån katalysator, annars är det 760turbo, 2,3´a med turbo motför 2,1, eller plocka det blocket..

854 Inlägg
12 maj 2009
#12
Finns ingen som helst anledning att köpa en 940 med ft motor i! Om inte bilen i övrigt är fin så klart. Det är samma skit i båda. Köp en FK=ltt och byt tryckklockan så har du helt plötsligt en fulltryckare. Du sparar en hel del på försäkring. Eller om du vill komma ännu billigare undan, sätt ett t-kors på slangen mellan WG och turbo. Då kommer du upp i samma effekt som en fulltryckare också, bara inte lika seriöst gjort...

Vill du uppåt 200 pollar köper du ett chip av viking för 1500 och en kraftigare tryckklocka hos Mulles turbomeck för 750 kr, ställer laddet på 1 bar. Då har du allt mellan 200 och 230 kusar beroende på vem du frågar.


040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#13
Kmarcus skrev:
Finns ingen som helst anledning att köpa en 940 med ft motor i! Om inte bilen i övrigt är fin så klart. Det är samma skit i båda. Köp en FK=ltt och byt tryckklockan så har du helt plötsligt en fulltryckare. Du sparar en hel del på försäkring. Eller om du vill komma ännu billigare undan, sätt ett t-kors på slangen mellan WG och turbo. Då kommer du upp i samma effekt som en fulltryckare också, bara inte lika seriöst gjort...

Vill du uppåt 200 pollar köper du ett chip av viking för 1500 och en kraftigare tryckklocka hos Mulles turbomeck för 750 kr, ställer laddet på 1 bar. Då har du allt mellan 200 och 230 kusar beroende på vem du frågar.

Oj oj oj:D låter ju bra... men sedan är det väll så att en ltt är inte lika sliten som en fulltryckare, eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

284 Inlägg
12 maj 2009
#14
Köp en 760 med B23ET, så håller det längst wink

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

854 Inlägg
12 maj 2009
#15
Ja, det kan nog stämma i de flesta fallen.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
12 maj 2009
#16
BrajjAxx skrev:
jkpgforlife skrev:
BrajjAxx skrev:

Okej:) Låter bra, men jag har aldrig riktigt fattat hur långe en Volvo håller:o Liksom en 940 turbo säger vi, kan den rulla 50 000 mil utan att behöva renoveras? Eller vad är liksom de mil talet som är max när man ska köpa en bil och trimma?

Testa med att köpa någon bilbok om allmänt info kanske...??? En bil kan gå 100,000 mil, beror på hur den sköts...

HAHA, ja jo det vet jag, men liksom vad är de maximala du tycker en bil ska ha gått för att man ska köpa den, asså även om den går bra och är fin, känns liksom inte bra att köpa en bil som har gått 50 000 mil, fast den går bra så:P

beror ju helt på vilken budget du är inom äre under 20 tusen kr så äre ju 30 tusen mil + på allt nästan

kan du lägga ut 30-40 tusen så kan du nog få nån som gått under 20 tusen mil


517 Inlägg
12 maj 2009
#17
Det går som inte att ange ett mil-tal exakt när en motor "ger upp" så att säga. Men ska man hålla på trimma och greja med äldre bilar som har rullat 50.000mil+ så lär inte motorn vara lika trimvänlig längre, Man kanske går plus minus noll i hästkrafter med ett chip om man har tur tongue

Personligen hade jag nog letat efter ett fräscht objekt med max 20-25.000mil på mätaren... kanske inte det lättaste att hitta när det gäller volvo big_smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#18
Ghost_Face skrev:
Det går som inte att ange ett mil-tal exakt när en motor "ger upp" så att säga. Men ska man hålla på trimma och greja med äldre bilar som har rullat 50.000mil+ så lär inte motorn vara lika trimvänlig längre, Man kanske går plus minus noll i hästkrafter med ett chip om man har tur tongue

Personligen hade jag nog letat efter ett fräscht objekt med max 20-25.000mil på mätaren... kanske inte det lättaste att hitta när det gäller volvo big_smile

haha, okej ska leta på bara.
man kanske inte ska fråga såhär, men tror du denna bilen är nått att ha, visserligen ingen 940.
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_745_t … 11&w=3

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#19
Eller kanske denna... http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_7 … 11&w=2
Finns inte så många 940 som är billiga... Men vad är det egentligen som är bättre med 940 än 740?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

214 Inlägg
12 maj 2009
#20
B23ET håller ju för det mesta.. Körde över 1 år utan vakumslang till Wg alltså fullt laddtryck.. hända inget med motor eller turbo trots spikningar big_smile

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...


Sök