3860
Sök

UPPDATERAD B230ft knackar/klickar ventilerna?

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#1
hej!

jag upptäckte här om dagen att min motorn på volvon knakcar/klickar som en diesel ungefär.
det är en b230ft. jag har nyligen satt i en annan kam men jag kollade inte ventilspelet då för jag fick inte tag på det.

när jag tar av locket på topplocket så knackar det ännumer. så det är nog nått med ventilerna.
tror ni att det kan vara att det är ett förstort ventilspel?

är det någon som vet vad ventilspelet ska var på min motorn?

mvh david
Senast redigerat av Nagz (15 juni 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 maj 2009
#2
hmm i regel brukar man ställa in ventlerna igen efter ett kam byte.. där har du problemet.. så var en smart kille och ställ in ventilerna igen.. annars kommer inte den leva länge till .. hmm

kan inte hitta spelet i Haynes bok .. men vet iaf att på B230F ska/ställer volvo 0,40 rakt av.. på in/ut sug
Senast redigerat av XeptiQ (27 maj 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 maj 2009
#3
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#4
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

det låter ganska hög man hör det när man sitter inne i bilen lite svagt.  men när man öppnar topplocket där man häller i olja så låter det ännu mera.

en V-kam är det.
vet du vad det ska var aför ventilspel på insug och avgas ventilerna?

Avstängd
512 Inlägg
28 maj 2009
#5
Är väl brickjustering på dessa? lite piller..

Volvoskadad
127 Inlägg
28 maj 2009
#6
Nagz skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

det låter ganska hög man hör det när man sitter inne i bilen lite svagt.  men när man öppnar topplocket där man häller i olja så låter det ännu mera.

en V-kam är det.
vet du vad det ska var aför ventilspel på insug och avgas ventilerna?

Man ska inte behöva justera ventilspelet då man byter från volvo kam till volvo kam. Dom har samma bascirkel. Annat om du hade köpt en kam från KG. Ventilspelet ska iallafall vara 0.40 kall motor. Sitter det några tryckar dämpningar? lyft på en tryckare så ska det sitta som en gummikudde mellan ventilbrickan och tryckaren.

I'm living the life I was born to live

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#7
Crozzfire skrev:
Är väl brickjustering på dessa? lite piller..

japp det är brickor

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#8
Boggieman skrev:
Nagz skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

det låter ganska hög man hör det när man sitter inne i bilen lite svagt.  men när man öppnar topplocket där man häller i olja så låter det ännu mera.

en V-kam är det.
vet du vad det ska var aför ventilspel på insug och avgas ventilerna?

Man ska inte behöva justera ventilspelet då man byter från volvo kam till volvo kam. Dom har samma bascirkel. Annat om du hade köpt en kam från KG. Ventilspelet ska iallafall vara 0.40 kall motor. Sitter det några tryckar dämpningar? lyft på en tryckare så ska det sitta som en gummikudde mellan ventilbrickan och tryckaren.

okej.
jag ska kolla spelet iaf. men du är säker att det är 0,40 på b230ft?
jag ska kolla dämpningarna.

-utan 940
1 728 Inlägg
28 maj 2009
#9
Kall motor: 0,35 till 0,40mm
Varm motor: 0,40 till 0,45mm

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 maj 2009
#10
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

Boggieman skrev:
Sitter det några tryckar dämpningar? lyft på en tryckare så ska det sitta som en gummikudde mellan ventilbrickan och tryckaren.

Som vi båda har påpekat så bör du kolla ringarna på ventilskaften under lyftaren/tryckaren. Med V-kammen kan ventilerna slå i om kammen står fel (då låter motorn som en volvo bm baklastare), men är ventilspelet fel kan det uppstå knackningar som är relativt höga.

Kolla gummiringarna till att börja med!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#11
patrikhornfeldt skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

Boggieman skrev:
Sitter det några tryckar dämpningar? lyft på en tryckare så ska det sitta som en gummikudde mellan ventilbrickan och tryckaren.

Som vi båda har påpekat så bör du kolla ringarna på ventilskaften under lyftaren/tryckaren. Med V-kammen kan ventilerna slå i om kammen står fel (då låter motorn som en volvo bm baklastare), men är ventilspelet fel kan det uppstå knackningar som är relativt höga.

Kolla gummiringarna till att börja med!

okej smile ska kollas!
tack för hjälpen:)

40 Inlägg
1 juni 2009
#12
patrikhornfeldt skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

Boggieman skrev:
Sitter det några tryckar dämpningar? lyft på en tryckare så ska det sitta som en gummikudde mellan ventilbrickan och tryckaren.

Som vi båda har påpekat så bör du kolla ringarna på ventilskaften under lyftaren/tryckaren. Med V-kammen kan ventilerna slå i om kammen står fel (då låter motorn som en volvo bm baklastare), men är ventilspelet fel kan det uppstå knackningar som är relativt höga.

Kolla gummiringarna till att börja med!

Jag har samma problem med min 940 plus den trycker ut oljan ur vevhusvent. men det kanske kan bero på att det är för tätt (ska ej vara helt tät vevhusventilationen lr?).

Den började ticka efter den kastat ur sig olja genom påfyllningslocket (men oljan tog aldrig slut och oljetryck fanns det).

Mkt tacksam för svar!

mvh Christoffer


Whatever :)
1 652 Inlägg
2 juni 2009
#13
Boggieman skrev:
Nagz skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hur högt låter det? Vad satte du i för kam? Kolla ringarna på ventilskaften som ska dämpa ljudet från lyftarna.

det låter ganska hög man hör det när man sitter inne i bilen lite svagt.  men när man öppnar topplocket där man häller i olja så låter det ännu mera.

en V-kam är det.
vet du vad det ska var aför ventilspel på insug och avgas ventilerna?

Man ska inte behöva justera ventilspelet då man byter från volvo kam till volvo kam. Dom har samma bascirkel. Annat om du hade köpt en kam från KG. Ventilspelet ska iallafall vara 0.40 kall motor. Sitter det några tryckar dämpningar? lyft på en tryckare så ska det sitta som en gummikudde mellan ventilbrickan och tryckaren.

I regel ställer man alltid in ventilerna om de är en orginal kam eller en trim kam. Hur tror du min motor ska gå med ett par L9 utan att sälla in mina ventiler i 16v toppen ? skiten går sönder!!! Då har du en diesel

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

-utan 940
1 728 Inlägg
2 juni 2009
#14
Hur farligt är det att köra med för stora ventilspel? Jag har inte justerat in Enem-kammen än så det rasslar en del. Det är inte för litet spel på någon ventil, bara för högt, upp till 0,7mm på vissa.

4 001 Inlägg
2 juni 2009
#15
det är inte ba med för mycket ventilspel, du kan knäcka tryckarna och slita ut kammen alldeles för fort, är det dessutom en omslipad kam så brukar dom vara känsligare än en som är gjord på råämne och härdad.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
2 juni 2009
#16
Ok, kammen är ju ingen omslipad originalkam utan byggd från grunden så jag antar att den är härdad.

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 juni 2009
#17
kolvas skrev:
det är inte ba med för mycket ventilspel, du kan knäcka tryckarna och slita ut kammen alldeles för fort, är det dessutom en omslipad kam så brukar dom vara känsligare än en som är gjord på råämne och härdad.

Yes, håller med dig i detta. Ska man ändå trimma eller renovera sin motor varför inte göra de riktigt från början, så slipper man alla extra utgifter som kommer. Far min körde med strax över 1.0 mm i spel. kan lova att de var inte vackert när vi tog av toppen, men fan så mycket bättre bilen gick med en riktigt inställning och mycket billigare i bensin..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 001 Inlägg
2 juni 2009
#18
Andreas 940 skrev:
Ok, kammen är ju ingen omslipad originalkam utan byggd från grunden så jag antar att den är härdad.

tror också att den är det, men som XeptiQ skrev så är det lika bra att du gör en riktig justering, du får helt fel värden på kammen & du får inte ut den effekt du ska ha med fel ventilspel/kaminställning och med detta fel så är alla andra justeringar i t.ex bränsle/tändning meningslösa för man får göra om alltihopa när man gjort justeringen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
2 juni 2009
#19
Mjo jag ska fixa det snarast, ringde till Volvo för att höra vad de tar för en justering men kom inte fram på telefon.

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 juni 2009
#20
Andreas 940 skrev:
Mjo jag ska fixa det snarast, ringde till Volvo för att höra vad de tar för en justering men kom inte fram på telefon.

När jag vart bort till Volvo och fråga vad ventil spelet är efter de har ställt in den så ställer de 0.40 på in/ut men i boken står de 0.40 in och 0.45 ut tror jag eller om de vart tvärrt om.. men enligt Volvo så gick motorn mycket bättre med den inställningen.. :s skumt men sant..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök