3583
Sök

Sant att bilen drar mer när det är mindre bensin i tanken=?

281 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Undrar lite, alla säger olika. Undrar alltså om bilen drar mindre om den är fulltankad eller kvittar det är full tank eller 20-30 liter varje gång???

/Deki

73 Inlägg
29 maj 2009
Varför skulle motorn kräva mer bränsle beroende på hur mycket bränsle det finns i tanken?!

Smålänning
7 883 Inlägg
29 maj 2009
Snarare mindre med minskad vikt big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

281 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
ahh jo låter ju rimligast..men då måste jag inbilla mig..för det känns som om det drar mer när jag har mindre bensin i tanken...haha

/Deki

2 982 Inlägg
29 maj 2009
_deki_ skrev:
ahh jo låter ju rimligast..men då måste jag inbilla mig..för det känns som om det drar mer när jag har mindre bensin i tanken...haha

hehe känns som att när mätaren står på hälften så drar mätaren oerhört snabbt neråt... sad

509 Inlägg
29 maj 2009
Residence skrev:
_deki_ skrev:

hehe känns som att när mätaren står på hälften så drar mätaren oerhört snabbt neråt... sad

De e ju brant nerförsbacke hehe. tongue

281 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
haha aa  det måste nog vara det då haha wink

/Deki

5 198 Inlägg
29 maj 2009
_deki_ skrev:
Undrar lite, alla säger olika. Undrar alltså om bilen drar mindre om den är fulltankad eller kvittar det är full tank eller 20-30 liter varje gång???

Skulle gärna vilja höra en förklaring från den som säjer att den drar mindre.

EDIT:stavfel
Senast redigerat av gamlingen (29 maj 2009)

Blivande elektroingenjör
13 Inlägg
29 maj 2009
Det krävs ju extra effekt att flytta på det extra bagaget (bensinen) om bilen är fulltankad. Det är ju som att ha en släpkärra där bak, fast mindre vikt såklart. Men det är inga större extra kilon vi pratar om. En fulltank (räknad 50l) väger cirkus 37kg.

Att det känns som om den drar mer när det är mindre soppa kvar är nog endast psykologiskt.

Jag är ingen expert, jag bara tror det.

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 maj 2009
_deki_ skrev:

Det är ju för att ju längre ner mätaren kommer, desto snabbare sjunker den! När bilen är fulltankad så står den på full i evigheter, sen störtdyker den ner bara! smile

Sök