3028
Sök

Trögstartad golf 2 1.8CL (insprut), ryker svart och vitt och gasar av sig själv

6 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag har fått problem med min golf 2:a årsmodell 91...! Den startar rätt lätt när den är kall, men så fort den blivit varm så vägrar den nästan starta. Man nöter på startmotorn och håller fullgas o tillslut hoppar den igång. Men då ryker den svart och vitt och håller 1200varv/min. på fullgas ett tag tills den kommit över 2500varv/min. Där efter går den ojämt och gasar utav sig själv ibland... Vad kan de vara för fel?

Har hört att de kan vara topp-packningen som är slut?

Tacksam för svar!

MVH. Johan


236 Inlägg
2 juni 2009
#2
Låter som det skulle kunna vara någon tempgivare som är paj. Ger datorn felaktiga värden när den är varm så den skickar in för mycket soppa. Prova ta ur stiften och kolla hur dem ser ut och om dem luktar bensin.
Att den gasar av sig själv låter ganska konstigt, har jag ingen direkt förklaring på. Gasvajern fastnar?

Vitryker bilen när du kör så är det ju vattens om kommer in i förbränningen, oftast topplockspackningen som har gått sönder.


6 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#3
HenrikssonMedia skrev:
Låter som det skulle kunna vara någon tempgivare som är paj. Ger datorn felaktiga värden när den är varm så den skickar in för mycket soppa. Prova ta ur stiften och kolla hur dem ser ut och om dem luktar bensin.
Att den gasar av sig själv låter ganska konstigt, har jag ingen direkt förklaring på. Gasvajern fastnar?

Vitryker bilen när du kör så är det ju vattens om kommer in i förbränningen, oftast topplockspackningen som har gått sönder.

Okej, kan tempgivaren gått sönder pga. att jag kört med sportluftfilter? Jag ska kolla upp de där med stiften imorgon. Nae gasvajern har inte fastnat, gasen bara försvinner under foten liksom :s som om de skulle sitta någon och rycka tag i gasrullen..


236 Inlägg
2 juni 2009
#4
ofan, då måste det vara något mekaniskt där som gör att vajern fastnar eller vad man ska säga. Farthållare?

Tempgivaren går inte sönder pga sportluftfilter. Däremot kan luftmassemätaren ta stryk om du kör med öppet filter av fel typ. Kan vara värt att prova en annan luftmassemätare om du har möjlighet att låna en!


6 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#5
HenrikssonMedia skrev:
ofan, då måste det vara något mekaniskt där som gör att vajern fastnar eller vad man ska säga. Farthållare?

Tempgivaren går inte sönder pga sportluftfilter. Däremot kan luftmassemätaren ta stryk om du kör med öppet filter av fel typ. Kan vara värt att prova en annan luftmassemätare om du har möjlighet att låna en!

hm.. får väl dyka ner o ta mig en titt någon dag när de är uppehåll! Nix, har ingen farthållare på den. Jag måste ju åtgärda problemet i alla fall, de är väldigt irriterande när man kör inne i stan och den börjar gasa av sig själv upp till 3500varv/min. när man står vid rödljus eller om man bromsar. för den sticker ju bara iväg när de väl händer hmm

Jag kan se efter ifall jag hittar någon luftmassemätare som jag kan låna. men skulle inte tro att de är den, för bilen höll på lite sådär innan jag bytte till sportluftfilter. Så de kan nog vara någon tempgivare som spökar?


4 Inlägg
3 juni 2009
#6
farsan 740 glt 88 får också för sig att gasa på av sig själv, jävligt jobbigt..
brukar fixa sig när man trycker ner honom till 3000 varv i tom läge sen in i växel igen.
som HenrikssonMedia skrev så ger den även fel info om bensinen, visar att det finns både för mycket och för lite =/

6 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#7
Dawgy skrev:
farsan 740 glt 88 får också för sig att gasa på av sig själv, jävligt jobbigt..
brukar fixa sig när man trycker ner honom till 3000 varv i tom läge sen in i växel igen.
som HenrikssonMedia skrev så ger den även fel info om bensinen, visar att det finns både för mycket och för lite =/

Allright! Tack:) Jag ska ta en titt på den i helgen. Byta topppackning, tändstift, motorolja, oljefilter med mera.


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
3 juni 2009
#8
Finns ingen luftmassemätare på den bilen då den har spjällagesgivare ist OM det är singelinsprutning på den.
Den givaren händer att den går sönder, dock inte så ofta.

Har du provat montera tillbaka originalfiltret?


6 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#9
g-man skrev:
Finns ingen luftmassemätare på den bilen då den har spjällagesgivare ist OM det är singelinsprutning på den.
Den givaren händer att den går sönder, dock inte så ofta.

Har du provat montera tillbaka originalfiltret?

Okeej! Jag har faktiskt inte en aning om ifall de är singelinsprutning eller inte.. Aa jag har monterar tillbaka orginalfiltret, men de blev ingen skillnad tyvärr hmm


236 Inlägg
4 juni 2009
#10
Spjällägesgivare sitter det även på bilar med luftmassemätare, det är två helt olika saker. På förgasarbilar kan det vara annorlunda som du säger, dom har heller ingen luftmassemätare. Men eftersom WaZ beskriver bilen med insprutning så antog jag att den antingen har MAP sensor eller LMM. Har visseligen dålig kolla på golfarna så vad menas med Singelinsprutning? Snackar vi bilar som kör med 1 spridare för alla 4 cylindrar? Låter helknasigt isf?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
5 juni 2009
#11
Det ser lite ut som en förgasare men det sitter insprutning i det huset.
Vw med singelinsprutning har INTE luftmassemätare.



Sök