3324
Sök

Hastighets vajer volvo till cheva

66 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#1
undra över hur ni som har volvo 240 med cheva v8 i och då även cheva lådan. hur har ni gjort med vajern till hastighetsmätaren?


1 758 Inlägg
3 juni 2009
#2
Sitter inte givaren i bakaxeln?
Har dålig koll på de gamla mekaniska systemen, men de med elektroniskt har iaf givaren i bakaxeln.
Låter väl mest vettigt också, eftersom det annars skulle behövas olika givarkransar i växellådorna beroende på vilken utväxling bakaxeln har?

5 111 Inlägg
3 juni 2009
#3
Alla 240 från och med 1986 har elektrisk hastighetsmätare med drivningen i bakaxeln. Går ju flytta över ett sånt system... 85 och tidigare har wirestyrt från lådan.


66 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#4
hur flytar man över de systemet då? har hört att de ska finnas en konventerings "hylsa" som man säter mellan vajer och låda som ska göra så att volvo mätaren stämer.... nån som vet vart men kan få tag på sånt?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 juni 2009
#5
schnauz skrev:
Sitter inte givaren i bakaxeln?
Har dålig koll på de gamla mekaniska systemen, men de med elektroniskt har iaf givaren i bakaxeln.
Låter väl mest vettigt också, eftersom det annars skulle behövas olika givarkransar i växellådorna beroende på vilken utväxling bakaxeln har?

Cheva har bara ett litet utbytbart plastdrev i växellådan, tar bara ett par minuter att byta om man hastighetsmätaren visar fel... Sitter alltså olika drev där beroende på vad man har för utväxling och däckstorlek.

Har dock inga kunskaper om volvos, eller hur man får dom båda att lira tillsammans...

SvineT skrev:
hur flytar man över de systemet då? har hört att de ska finnas en konventerings "hylsa" som man säter mellan vajer och låda som ska göra så att volvo mätaren stämer.... nån som vet vart men kan få tag på sånt?

Passar vajern på lådan så du bara får fel hastighet eller?
Senast redigerat av henke_99 (5 juni 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

66 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#6
henke_99 skrev:
schnauz skrev:
Sitter inte givaren i bakaxeln?
Har dålig koll på de gamla mekaniska systemen, men de med elektroniskt har iaf givaren i bakaxeln.
Låter väl mest vettigt också, eftersom det annars skulle behövas olika givarkransar i växellådorna beroende på vilken utväxling bakaxeln har?

Cheva har bara ett litet utbytbart plastdrev i växellådan, tar bara ett par minuter att byta om man hastighetsmätaren visar fel... Sitter alltså olika drev där beroende på vad man har för utväxling och däckstorlek.

Har dock inga kunskaper om volvos, eller hur man får dom båda att lira tillsammans...

SvineT skrev:
hur flytar man över de systemet då? har hört att de ska finnas en konventerings "hylsa" som man säter mellan vajer och låda som ska göra så att volvo mätaren stämer.... nån som vet vart men kan få tag på sånt?

Passar vajern på lådan så du bara får fel hastighet eller?

ja du.... bra fråga...får ta en titt på de och återkomma


66 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#7
Tror inte att de passar...... fast ja undrar om hur svårt de e att flytta över ett elektronisk system från en nyare?



Sök