3600
Sök

Turbo frågor

234 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#1
Jag har läst och hört att man kan höja laddtrycket genom att montera en fjäder på wastgaten, stämmer detta?
Vad har en 855 t5r för laddtryck original?
om det med fjädern stämmer skulle det behövas några andra inställningar för att inte motorn skulle ta skada eller höjs inte laddtrycket så pass mycket så att det behövs?

Mvh// Mattias

ProWanker
211 Inlägg
5 juni 2009
#2
Om det är en fjäder som då lägger utanpå så är det bara fall din wg läcker.  du har inget stag att skruva på ,eller montera en pysventil som du kan justera ladd med?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

234 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#3
Jag vet faktiskt inte riktigt. det är mina pärons bil kan inte kolla på den just nu (jag går bilsystemteknik utbildning i arjeplog, så det är en bit hem till T-boda) men det är ju snart lov så ska kolla det då. Om det inte är någon annan som kan svara på det. 

Men tack iallafall^^

Mvh// Mattias

1 302 Inlägg
5 juni 2009
#4
Hoppas du kollat med dina päron att det är okej för dem att du pillar på wastegaten för efter du väl har höjt laddet så har jag för mig att försäkringen slutar gälla på bilen då de inte gillar sådant.


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
5 juni 2009
#5
Höj inte laddet utan att chippa bilen.
Bara ett litet tips.

/Påsen

PÅSEN RACING

8 156 Inlägg
5 juni 2009
#6
På en justerbar wastgate så kan du spänna fjädern.
Jag har för mig att T5R laddar 0.7, men har troligen fel wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 juni 2009
#7
Styrs inte laddet av styrboxen på din bil?
Isåfall är det farligt att mixtra med laddet.

Jonas

234 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#8
Ok, tack för tipsen. det är ju dumt att göra något som gör att försäkringen slutar gälla och om bilen skulle paja. (farsan var lite nyfiken på det här så jag tänkte inte göra något utan tillåtelse/förvarnig wink)
men 850 t-röden har väll mer effekt, har för att jag har läst att motorerna är likvärdiga.
så skulle det ge mer effekt/funka med en styr box från en sådan?

Mvh// Mattias

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 juni 2009
#9
Kooza skrev:
Ok, tack för tipsen. det är ju dumt att göra något som gör att försäkringen slutar gälla och om bilen skulle paja. (farsan var lite nyfiken på det här så jag tänkte inte göra något utan tillåtelse/förvarnig wink)
men 850 t-röden har väll mer effekt, har för att jag har läst att motorerna är likvärdiga.
så skulle det ge mer effekt/funka med en styr box från en sådan?

chippa befintlig box istället för att tjabba med grejer från olika... kanske blir jobbigt att förklara för din far om du smälter en kolv eller skjuter en stake igenom blocket för att du inte har en anning om vad du håller på med

2slow

234 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#10
ja det har du helt klart rätt i. och då är väll det bästa att leja någon att göra det eller lämna in det på typ autotech.

Mvh// Mattias

234 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#11
hur är det bästa sättet att öka effekten på en 940 turbo då? är det samma där att det är säkrast att chippa om det finns chip?

Mvh// Mattias

1 587 Inlägg
10 juni 2009
#12
Kooza skrev:
Jag har läst och hört att man kan höja laddtrycket genom att montera en fjäder på wastgaten, stämmer detta?
Vad har en 855 t5r för laddtryck original?
om det med fjädern stämmer skulle det behövas några andra inställningar för att inte motorn skulle ta skada eller höjs inte laddtrycket så pass mycket så att det behövs?

Ingen fjäder, det är ett litet stag, väldigt tunt tongue

Mitt råd är: Rör inte på staget, chippa istället mkt säkrare..
Original ladd tippar jag på 0.6 är inte 100% säker däremot smile !


98 Inlägg
10 juni 2009
#13
T-5R laddar lite över 0.6 konstant
samt +0.2 bar vid overboost funktionen eller runt 0.8bar

Låt vg staget vara, laddtrycket styrs elektroniskt.
Chip är det som gäller.
Har du inte en extra laddtrycksmätare monterad så ska du avvakta med trim.

Orginalmätarn visar lite olika på alla bilar, därför saknar den skala. inget att lita på
Senast redigerat av Zulu (10 juni 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 juni 2009
#14
Kooza skrev:
hur är det bästa sättet att öka effekten på en 940 turbo då? är det samma där att det är säkrast att chippa om det finns chip?

Köp ett vikingchip för 1500 sen pyser du upp laddet till ca 1bar så har du nästan 200hk

Jonas


Sök