TurbOla skrev:
En sak du ska hålla koll på om du ska köpa en 850 är att se efter om det läcker mellan motor och växellåda.
Det sitter en packbox där, bakom svänghjulet, som kan krypa ut om det är för högt vevhustryck för länge, och då läcker den olja där.
Då måste man dela på motor och växellåda för att byta den.
Bytet kostar väl ca 5000 (på verkstad) - packningen 150kr.
Finns massa begagnade grejer till 850n, och ännu fler styling/reservdelar.
Stötdämpare + fjädrar runtom kostar 3900kr på GE Motorsport, det är billigt.
Växellådan är känd för att klara av mycket mos, men man ska inte stå och göra enhjulsburnouts, då ryker diffdreven efter ett tag.
Om du ska gå över 350hk eller ca 1,2bar i ladd bör du byta vevstakarna, men med vanlig chippning och sådant är det bara att tuta och köra.
Vid lugn körning drar bilen ca 0,75-0,8 - men när man ger järnet drar den lätt 3-4liter milen, men det är ju ganska naturligt.
Framvagnsgrejer slits ganska bra på dessa bilar, just på grund av effekten - samt de mjuka gummibussningarna som sitter original.
Byter man till eftermarknadsbussningar av delrin, får man förbättrad styrning, väghållning och hållbarhet.
Likadant med motorfästena - då motorn rör sig ganska rejält fram och tillbaka när man accar/släpper av och så, så äter det på övre motorfästet.
Karosserna är galvade, så de står emot rost mycket bra, vanliga ställen där rost kan dyka upp är baklucka (mest kombi) och hjulhus (stenskott).
Försäkringen på en 850 T5 är rätt hög om du står för den själv - då försäkringsbolagen vet att detta är en ungdomsbil.
Servicen behöver inte vara särskilt dyr om du är lite händig själv, klarar av att byta olja och filter, kamremmen byts var 12000e mil.
Hoppas du får någon nytta av den här infon.