3523
Sök

Voltantalet på lågnivån från olika stereon. Skillnad?

Amatör
320 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Tjena!

Jo, det är det är så att jag undrar vad skillnaden är ifall ena stereons lågnivåspänningen är tex 6.5V och den andra 3V.

Blir det någon skillnad på ljudet?

Och så kan jag lika bra fråga en till sak.

Har en JVC KW-XG701 stereo samt en Pioneer DEH-P8600MP. Det är troligast att Pioneer:n ger ut bäst ljud, men frågan är varför?

/A

733 Inlägg
8 juni 2009
man justerar gainen efter hur hög signalen är.. så det spelar stor roll hur du har gainat stegen när det gäller att få ut mycket effekt och få det att låta bra samtidigt.

M.v.h. Emil

Amatör
320 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Hur menar du då?
Ska man gaina mindre om man får ut mer spänning i lågnivån?

/A

733 Inlägg
8 juni 2009
yes... om vi säger som så jag byta huvudenhet i min bil och fick mycket högre signal till stegen och fick sänka gainen med ca 20 % och får ändå ut samma tryck som innan, fast med lägre gain.

Men det enklaste är att höja gainen stegvis och lyssna hur det låter.. låter det dåligt så sänker man gainen, låter det bra men för lågt så höjer man.

M.v.h. Emil

Amatör
320 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Ahaa okej, för saken är den add jag köpte ett nytt slutsteg idag, Ett Magnat rx22, samt köpte en ny HU,     
JVC KW-XG701, märkte direkt att basen inte pumpade på lika bra som när jag hade Raveland steget, trots att basen står på max samt att gainen är max.
Nu till det ännu sämre, högtalarna tål inte mycket bas vid högre volym, dvs det börjar brumma typ eller hur man beskriver det, frågan är då, om jag ska sänka gainen på steget för att kunna öka basnivån på HU:n?

/A

733 Inlägg
8 juni 2009
har du kvar ditt raveland steg? isåfall hade jag testat det steget på basarna igen med den nya huvudenheten. Hur har du kopplat steget som du använder nu?

rättare sagt hur mycket effekt får basarna jämfört med det förra steget?

M.v.h. Emil

Amatör
320 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Ja minns inte, men Raveland hade 4 kanaler, så jag bryggade basarna på 2 så dem fick mer effekt.

/A

733 Inlägg
8 juni 2009
varför byta du steg då? har du kvar ditt raveland steg? du ska nog satsa på mer effekt till basarna.. om det stämmer som en person skrev i din andra tråd så får dina basar 90 watt/st och det räcker nog inte långt, inte ens till billiga basar.

Har du testat brygga ditt steg eller det kommer inte fungera?

M.v.h. Emil

Amatör
320 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Har inte provat brygga än, ska göra det imorn. Lite mörkt nu serru smile

Nej men allvarligt, får in en ganska ljus/klen bas, förut slog den hårdarare, men det går rykten om att Ravelands siffror inte stämmer, så.. :s

Sålde mitt raveland för 1000, kostar egentligen 895:- nytt och detta fick jag för 1000;-, kostde 1495:- nytt.

Dock var det demo-ex så fick det billigare.

Något fel må tro?

/A

733 Inlägg
9 juni 2009
det är säkert inget fel, men det är nog för lite effekt bara troligtvis, men det kan självklart vara något fel ändå...

M.v.h. Emil

Sök