3459
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

451 Inlägg
11 juni 2009
Jag kan lätt tänka mig en saab nu när det blir svenskt och koennigsegg äger skiten, fan va tufft!!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
11 juni 2009
En Saab med rwd och V8, bara tanken får det att vattnas i munnen smile Skönt att slippa skämtföretaget GM också.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 juni 2009
Hahaha rätt kul att alla tror att Saab skulle bli mer svenskt efter denna affären än innan ^^;

Koenigsegg ägs till väldigt stor del av norrmän och saudi-schejker och inte svenskar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 255 Inlägg
11 juni 2009
Tror att anledningen till att de gått dåligt för både Saab och volvo är att ingen av dom släppt någon liten bensinsnål bil de är ju trotts allt dom som säljer nu. Men blir kul o se vad som händer om detta går igenom och om Saab kanske kan få någon riktigt sport modell vore riktigt fränt smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
11 juni 2009
TBOC_Razor skrev:
Hahaha rätt kul att alla tror att Saab skulle bli mer svenskt efter denna affären än innan ^^;

Koenigsegg ägs till väldigt stor del av norrmän och saudi-schejker och inte svenskar.

Herr Koenigsegg äger väll fortfarande 67% av företaget om jag inte minns helt galet, så det kommer blir mer svenskt än innan iaf tongue

6 170 Inlägg
11 juni 2009
MrErlandsson skrev:
TBOC_Razor skrev:

Herr Koenigsegg äger väll fortfarande 67% av företaget om jag inte minns helt galet, så det kommer blir mer svenskt än innan iaf tongue

Vad jag har hört är det 51%, alltså precis aktiemajoriteten, som han äger.

Och sen i praktiken så är det ju inte heller namnet på pappret som bestämmer vem som är ägaren utan varifrån pengarna kommer och dom kommer inte från Christians lilla ficka iaf...

EDIT: Nu vet jag inte om infon på wikipedia är uppdaterad men detta står det iaf om Koenigsegg på wikipedia.org:

"Största ägare i Koenigsegg är den norske designern och entreprenören Bård Ekers bolag Eker Group med 49 procent. Christian von Koenigsegg äger själv 18 procent av aktierna i bolaget. Resterande del ägs av ett 90-tal mindre investerare"

Kan det ha varit dom där 49 + 18 procenten du fått din siffra ifrån ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (11 juni 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

1 207 Inlägg
11 juni 2009
Anubis skrev:
Tror att anledningen till att de gått dåligt för både Saab och volvo är att ingen av dom släppt någon liten bensinsnål bil de är ju trotts allt dom som säljer nu. Men blir kul o se vad som händer om detta går igenom och om Saab kanske kan få någon riktigt sport modell vore riktigt fränt smile

Vad är c30'n då? Men jag måste instämma helt.
Senast redigerat av maco (11 juni 2009)

6 170 Inlägg
11 juni 2009
maco skrev:
Anubis skrev:

Vad är c30'n då? Men jag måste instämma helt.

Ful som stryk är vad den är....

Men det är nog helt riktigt Volvos minsta och mest soppasnåla bil.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
11 juni 2009
Det bästa med om Koeniggsegg nu blir ägare är ju om dom lägger om Saabs strategi fullständigt, och tar reda på vad folk vill ha.
Att livnära sig på två modeller (9-5 och 9-3) går ju inte i dagens läge, som någon skrev innan så krävs det en billig bil som folk har råd att köpa och dessutom en liten bil som inte häver i sig bensin.

Att tro att Saab kommer släppa värstingbilar är ju bara knäppt, det tjänar man inte pengar på om man inte redan är ett lyxmärke.

Mvh. David
Senast redigerat av Torlejf (11 juni 2009)

Bygger rolig bil. :)

186 Inlägg
11 juni 2009
Tror inte att de valt att köpa Saab för att stoppa in CCX motorn i och tycka att det är ballt... De kommer förmodligen fortsätta försöka ha kvar samma kunder som tidigare dvs. familjesvenssons som vill åka bekvämt och tryggt.
Men man kan ju hoppas på att instrumentpanelen och inredningen görs om helt och hållet, då den i princip sett likadan ut i 20 år.....

Catch me if you can!

tobbe91
11 juni 2009
Scorren skrev:
Tror inte att de valt att köpa Saab för att stoppa in CCX motorn i och tycka att det är ballt... De kommer förmodligen fortsätta försöka ha kvar samma kunder som tidigare dvs. familjesvenssons som vill åka bekvämt och tryggt.
Men man kan ju hoppas på att instrumentpanelen och inredningen görs om helt och hållet, då den i princip sett likadan ut i 20 år.....

word

Finlirare
478 Inlägg
11 juni 2009
tobbe91 skrev:
Scorren skrev:

word

Äntligen ett vettigt svar. Lär ju inte bli så mycket skillnad på bilen, bara för ett annat företag äger det nu tror jag iaf. Framhjulsdriften kommer ju till 99% vara kvar. Bara BMW och Merca som har lite vett innanför pannbenet big_smile

892 Inlägg
11 juni 2009
Haha, fan överraskad jag blev då! wink
Men skitkul om det skulle gå igenom! Inte tror jag de kommer bygga sportbilar av alla Saab, däremot är jag MYCKET nyfiken över vad som händer med Saab.
Någon mer än jag som minns senaste nyheten från Koenigsegg, om den där el-drivna supersportbilen men ny teknik osv...kanske något de har i kikaren om de köper Saab? roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Dalarna
156 Inlägg
11 juni 2009
låter lite spännande smile

Dalarna

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 juni 2009
Kommer nog bli bra. Kanske så att man kan beställa en i framtiden.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

157 Inlägg
11 juni 2009
fränt. Hade ju varit synd att lägga ner saab. Hoppas att det kommer lite nya moddeler nu av saab.

8 883 Inlägg
11 juni 2009
TBOC_Razor skrev:

Att det är utländska ägare spelar mindre roll , det viktiga är att tillverkningen sker i Sverige och sist jag kolla så tillverkades Koenigsegg i Sverige.

Fotograf på tierpidag.se

6 170 Inlägg
11 juni 2009
Hamilton skrev:
TBOC_Razor skrev:

Att det är utländska ägare spelar mindre roll , det viktiga är att tillverkningen sker i Sverige och sist jag kolla så tillverkades Koenigsegg i Sverige.

Ja men Saab har ju tillverkats i sverige hela tiden och folk har gnällt som 90-åringar med tandlossning på att det inte är ett svenskt företag.

Så hur ska ni ha det nu då ??

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
11 juni 2009
TBOC_Razor skrev:
Kan det ha varit dom där 49 + 18 procenten du fått din siffra ifrån ??

Min siffra kommer från en person här i trakterna som känner herr Koenigsegg, sen om han sa rätt eller inte det vet ju inte jag och vet inte heller om allt som står på internet är sant.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök