MrErlandsson skrev:
TBOC_Razor skrev:
Hahaha rätt kul att alla tror att Saab skulle bli mer svenskt efter denna affären än innan ^^;
Koenigsegg ägs till väldigt stor del av norrmän och saudi-schejker och inte svenskar.
Herr Koenigsegg äger väll fortfarande 67% av företaget om jag inte minns helt galet, så det kommer blir mer svenskt än innan iaf
Vad jag har hört är det 51%, alltså precis aktiemajoriteten, som han äger.
Och sen i praktiken så är det ju inte heller namnet på pappret som bestämmer vem som är ägaren utan varifrån pengarna kommer och dom kommer inte från Christians lilla ficka iaf...
EDIT: Nu vet jag inte om infon på wikipedia är uppdaterad men detta står det iaf om Koenigsegg på wikipedia.org:
"Största ägare i Koenigsegg är den norske designern och entreprenören Bård Ekers bolag Eker Group med 49 procent. Christian von Koenigsegg äger själv 18 procent av aktierna i bolaget. Resterande del ägs av ett 90-tal mindre investerare"
Kan det ha varit dom där 49 + 18 procenten du fått din siffra ifrån ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (11 juni 2009)
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P