3339
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

918 Inlägg
11 juni 2009
#121
Bjork skrev:
Pikey skrev:
Kanske de gör en vettig bil som omväxling, det som finns nu är ju bara piss.

Med tanke på hur många du ägt så vet du ju..

En SAAB kommer alltid vara en saab  mer säger ja inte!

Och en volvo kommer alltid vara en trakt...host, volvo wink
Erik du gillar väl saab? tongue

Traktor ja tongue stämmer det du sa lol


1 414 Inlägg
11 juni 2009
#122
TurbOla skrev:
Founder skrev:
För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Inte för att förstöra din dag, men Saab har gått med förlust ända sen företaget startades vid 1940 då man behövde en flygplanstillverkare. smile

Först var det flygplansindustrin/militären som höll Saab uppe under 1940 och 1950-talet, sen var det lastbilsindustrin 1960-1980, och sen nu var det GM från 1990-talet tills nu.

Saab har aldrig nånsin stått på egna ben - och frågan är - hur länge/om dröjer det till det finns en chans att de gör det? smile

Att pengarna från Saabs vinst har hamnat hos GM... må så vara - men det är fortfarande inte mer än typ 15 år tillbaka.

Alla år förut då?!
Saab har aldrig gått riktigt bra, det är tyvärr bara så. smile

Du bör kolla upp dina fakta lite bättre wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 juni 2009
#123
Får hoppas att det går igenom och att Saab 9-5 äntligen får bakhjulsdrift och V8 som det var tänkt för ett par år sedan i och med den nya 9-5:an cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

918 Inlägg
12 juni 2009
#124
EmilHammarlund skrev:
Slash skrev:
Får hoppas att det går igenom och att Saab 9-5 äntligen får bakhjulsdrift och V8 som det var tänkt för ett par år sedan i och med den nya 9-5:an cool

Bakhjulsdrift är inte så vanligt för familjebilar så det skulle nog vara en fördel för Saab.

Vore även skoj om de kunde bygga en bra, snål, miljövänlig familjebil utan en massa effekt men ändå med drivningen bak. Hade jag haft behov av en ny familjebil skulle en sådan varit lockande.

Hade kanske varit roligare om 9-3 fick bakhjulsdrift? ^^

Skulle inte saab släppa en bränslesnål bil i framtiden? 9-1 eller vad den hette.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juni 2009
#125
Ante90 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Slash skrev:
Får hoppas att det går igenom och att Saab 9-5 äntligen får bakhjulsdrift och V8 som det var tänkt för ett par år sedan i och med den nya 9-5:an cool

Bakhjulsdrift är inte så vanligt för familjebilar så det skulle nog vara en fördel för Saab.

Vore även skoj om de kunde bygga en bra, snål, miljövänlig familjebil utan en massa effekt men ändå med drivningen bak. Hade jag haft behov av en ny familjebil skulle en sådan varit lockande.

Hade kanske varit roligare om 9-3 fick bakhjulsdrift? ^^

Skulle inte saab släppa en bränslesnål bil i framtiden? 9-1 eller vad den hette.

Hoppas det, de behöver den för att överleva!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 100 Inlägg
12 juni 2009
#126
hmm undra om man får välja bil och motor!

isåfall,en og900 med koeningbababba motor och 4wd tack big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 062 Inlägg
12 juni 2009
#127
Slash skrev:
Får hoppas att det går igenom och att Saab 9-5 äntligen får bakhjulsdrift och V8 som det var tänkt för ett par år sedan i och med den nya 9-5:an cool

Säkert har någon urbotadum, puckad jänkare tänkt tanken för att de blir ett billigt sätt att få en bil att röra på sig. Dvs dit med stor cylindervolym.
Lyckligtvis kommer Saabs ledning och ägare ha fötterna på jorden och ögonen öppna och inte ens fundera på något så ostrategiskt.
V8:or i personbilar hör till gårdagen.


M.V.H.


promo
12 juni 2009
#128
Du har läst alldeles för mycket aftonbladet och lyssnat på Maud Olofsson det märks tydligt! GM hade inte behållt SAAB så länge som dom gjort om företaget inte generat i vinst, +siffrorna har däremot placerats i då storebror opel . Nu är SAAB tack gode gud av med Opel som ryggsäck, nu är det dax o visa omvärlden att SAAB kan generera vinst och jag tror även att Norskarna som står för cashen i detta fall fått se dom verkliga siffrorna annars hade man man nog inte köpt upp SAAB överhuvudtaget. 
TurbOla skrev:
Founder skrev:
För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Inte för att förstöra din dag, men Saab har gått med förlust ända sen företaget startades vid 1940 då man behövde en flygplanstillverkare. smile

Först var det flygplansindustrin/militären som höll Saab uppe under 1940 och 1950-talet, sen var det lastbilsindustrin 1960-1980, och sen nu var det GM från 1990-talet tills nu.

Saab har aldrig nånsin stått på egna ben - och frågan är - hur länge/om dröjer det till det finns en chans att de gör det? smile

Att pengarna från Saabs vinst har hamnat hos GM... må så vara - men det är fortfarande inte mer än typ 15 år tillbaka.

Alla år förut då?!
Saab har aldrig gått riktigt bra, det är tyvärr bara så. smile

RMR-Crew
478 Inlägg
12 juni 2009
#129
Skulle nog kunna överväga att köpa en SAAB om konigsegg är med i leken.. ska bli intressant.

1 062 Inlägg
12 juni 2009
#130
Ekis! skrev:
[
köper dom saab så är de för att driva vidare och effektivisera så de blir vinst...

Man effektiviserar inte Saab till vinst, GM har redan effektiviserat Saab till döds (nästan iaf). De är mycket effektiva redan idag på att bygga själva bilarna.
Det som återstår är  att tillföra är resurser att implementera ny teknik och släppa färdiga/halvfärdiga bilar utan att snåla in så förbannat som man gjort i 20år på både det ena och det andra för att pengasäcken vart tom och inte riktigt räckte till. Saab har fått mycket skräp att jobba med ett par decenier och man har inte haft mycket resurser att tala om för att få bilarna som man velat. Tyvärr men jag hoppas och tror på att vändningen är här snart för att stanna.


M.V.H.


87 Inlägg
12 juni 2009
#131
Fan va fräckt. Hoppas de går bra för dem nu då. Kanske man kan få tebax jobbet =P

Mvh//Chrille

Fotograf
166 Inlägg
12 juni 2009
#132
Så jävla underbart! Go Saab and Koenigsegg, go!!!

SAAB - Move Your Mind.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juni 2009
#133
promo skrev:
Du har läst alldeles för mycket aftonbladet och lyssnat på Maud Olofsson det märks tydligt! GM hade inte behållt SAAB så länge som dom gjort om företaget inte generat i vinst, +siffrorna har däremot placerats i då storebror opel . Nu är SAAB tack gode gud av med Opel som ryggsäck, nu är det dax o visa omvärlden att SAAB kan generera vinst och jag tror även att Norskarna som står för cashen i detta fall fått se dom verkliga siffrorna annars hade man man nog inte köpt upp SAAB överhuvudtaget.

Nu är det så mycket Opel i Saab att man kommer att tvingas att köpa in delarna till bilarna man ska bygga från Opel.
Jag har läst om Saabs historia på Fokus.se

http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/

Founder skrev:
Du bör kolla upp dina fakta lite bättre wink

Ja, men det har jag ju gjort. smile
Se länk ovan. smile

Men är krisen verkligen ny?

– Nej, säger Björn Elsässer, i dag pensionerad nationalekonom som forskat om svensk bilindustri.

Tvärtom har Saabs biltillverkning varit ett förlustprojekt redan från dag ett.

– Verksamheten hölls under armarna först av flygplanstillverkningen under 1950- och 60-talen. Och efter att Saab slog sig ihop med Scania 1969 så var det lastbilstillverkningen som stod för fiolerna, säger Elsässer.

Och det står även att på -80talet hotades Saab av nerläggning när GM sen gick in på -90talet och köpte upp Saab.


Så min fråga är: Vad har Koenigsegg för plan för att vända ett företag som gått back i 70 år? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
12 juni 2009
#134
Aftonbladet har lagt upp lite nya artiklar nu smile

Så ska de göra om Saab:
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5370811.ab

Kommer Saab att bli en sportbil nu?

– Om det blir klart, vilket vi inte vet ännu, ska Koenigseggs varumärke och sportbilskänsla i någon mån flyttas över till Saab. Det ligger i affärsidén. Då kanske Saab kan bli den bil den redan hade varit, om den inte hade haft en så stor internationell ägare.


Stora förändringar

Skulle Koenigsegg och Eker Group bli Saabägare, väntar sannolikt stora förändringar i Trollhättan.

– Det finns inget som drivs mindre effektivt än en bilfabrik i dag. Saab har 1 200 ingenjörer och frågar du chefen varför, får du svaret att det står i läroboken att det bör vara minst 600. På Koenigsegg är vi tio man som utvecklar världens snabbaste bil, sa Bård Eker till norska E24 för en månad sedan.


1 174 Inlägg
12 juni 2009
#135
jani.. det lär ju inte bli som gamla saab, volvo.. "massproducerade" tror Koenigsegg kmr satsa på mera kvalité och en mindre tillverknings skala. 

Tycker dock synd om alla stora återförsäljare som ex Svenska bil.. Som nu i årskiftet ska slå ihopp sig med mekonomen.  Tror knappast att dom kommer ses som en seriös återförsäljare till en fin saab ägd av Koenigsegg.

kanske har fel vad vet ja!

373 Inlägg
12 juni 2009
#136
http://www.youtube.com/watch?v=s0u4Z9Fv … re=related
Liten film om Saab man funderar tänker koenigsegg på att skapa en liknande sport modell tro;)?

''Hugin-Hachiko''

1 024 Inlägg
12 juni 2009
#137
hoppas dom köper saab och bygger om hela bilen totalt. för saab är så jävla fula bilar.. det kanse kan bli bra va!?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/36199/684168_9ntc9b.jpg
tror saab gillar starwars! varge gång jag ser en saab så påminer det om en sådan här figur?! så sant va! as fula!


653 Inlägg
12 juni 2009
#138
Rand skrev:
hoppas dom köper saab och bygger om hela bilen totalt. för saab är så jävla fula bilar.. det kanse kan bli bra va!?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/36199/684168_9ntc9b.jpg
tror saab gillar starwars! varge gång jag ser en saab så påminer det om en sådan här figur?! så sant va! as fula!

mycket snyggare än dina två volvo...

Smoke tires not drugs

362 Inlägg
12 juni 2009
#139
steifan skrev:
Mäktigt att ett så litet företag kan köpa ett så 'stort' smile

Iofs, företaget Koenigsegg har väl många kontakter med pengar. wink


49% av Koenigsegg är ju norskägt för övrigt. Eker Group
http://www.ekergroup.no/

Edit: Vilket redan står i tråden, bra gjort steifan cool

Köpte inte FIAT nyss Chrysler??? för 1 krona. eller har jag drömt det kanske? hmm
har för mig att jag läste det i metro eller nåt liknande

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

404 Inlägg
12 juni 2009
#140
Min personliga åsikt om Saab + Koenigsegg:

Om de lyckas vända folks åsikter om Saab och rikta in biltillverkningen mot  ny teknik kan företaget ha en ljus framtid. Hörnstenen i nästan alla framgångsrika svenska företag är innovationer, möjligheten att framställa en unik produkt som lockar en viss typ av kunder.

Det är först när Saab återigen kan ge allmänheten någonting de inte kan hitta i andra bilar som kundstödet kommer tillbaka. Sen skadar ju inte möjligheten att sälja ny teknik företagets ekonomi.



Sök