1812
Sök

Angivna HK

terazzi
14 juni 2009
#21
Pierre din bil e rå oavsett hk wink
Men förstår vad du menar,men det verkar inte dem andra göra?

737 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#22
hehe tackar.. ne jag tror jag blir ganska så missförstådd här


1 210 Inlägg
14 juni 2009
#23
SIR_Pierre skrev:
ne det är helt rätt... så dessa "hjukhk" som kommer fram på rullarna är ju vad som MINST kommer ut, den effekten jag angett är vad som kommer ut på marken

med ett rototest så ger den nog lite mer

om vi nu tar en bänk så som TS motor har så ger den ju olika effekt ut på hjulen om jag hade kört med tunga kromade 20 tummare än med mina VOLK. 

och det vet vu ju alla hur mycket förlust det är på det om man har tunga fälgar

Yes helt riktigt... smile

4 682 Inlägg
14 juni 2009
#24
de flesta brukar väl uppskatta och plussa till hk för de modifieringar de gjort.
50+hk för hålborrad luftburk, 60 +hk för rosthål i avgassystemet o.s.v wink.

1 210 Inlägg
14 juni 2009
#25
Moparboy440 skrev:
de flesta brukar väl uppskatta och plussa till hk för de modifieringar de gjort.
50+hk för hålborrad luftburk, 60 +hk för rosthål i avgassystemet o.s.v wink.

Nääää inte här i sverige.. de är bara i Finland dom gör så tonguebig_smile

Masterworks
14 juni 2009
#26
Jag kan ha fel, men e det inte ofta glädjesiffror på rullar?  roll

4 682 Inlägg
14 juni 2009
#27
Ekis! skrev:
Moparboy440 skrev:
de flesta brukar väl uppskatta och plussa till hk för de modifieringar de gjort.
50+hk för hålborrad luftburk, 60 +hk för rosthål i avgassystemet o.s.v wink.

Nääää inte här i sverige.. de är bara i Finland dom gör så tonguebig_smile

visst finns det de som gör det här oxå, vi har nämligen volvo raggare i finland oxå wink .
men population av volvo raggare e onekligen större i sverige tongue.

1 210 Inlägg
14 juni 2009
#28
Moparboy440 skrev:
Ekis! skrev:
Moparboy440 skrev:
de flesta brukar väl uppskatta och plussa till hk för de modifieringar de gjort.
50+hk för hålborrad luftburk, 60 +hk för rosthål i avgassystemet o.s.v wink.

Nääää inte här i sverige.. de är bara i Finland dom gör så tonguebig_smile

visst finns det de som gör det här oxå, vi har nämligen volvo raggare i finland oxå wink .
men population av volvo raggare e onekligen större i sverige tongue.

Haha ja du ser tongue

Majestas
1 319 Inlägg
14 juni 2009
#29
Masterworks skrev:
Jag kan ha fel, men e det inte ofta glädjesiffror på rullar?  roll

Absolut inte säger jag!! Tvärtom!

Kommer vi upp i högre HK ( vet sjävklart ej exakt ) men låt säg 400 - 500 och över där bilen kan spinna på rullarna, så blir ju resultatet sämre än vad i själva verket bilen presterar.

Finns många som varit med om det och vet vad jag talar om.

Vissa kan ju skryta om att " Bänken klarar 2000 hk " "Vi har bänkat 1200 hk dragracebilar " osv osv.
En korrekt inställning och fastspänning är ju sjukt viktigt om man ska få fram korrekta siffror, sen är det ju anorlunda från bil till bil.

Pierre - Jag tycker du gör helt rätt i att skriva den effekt du / ni bromsade fram på dina baksulor.
Bara effekten där är ju en spekulation i sig. smile

Dom flesta räknar väl med 12 eller 15 % drivförlust när man ska omvandla till Motoreffekt.

Hur som helst i all dess effekt hysteri tkr jag du ska va sjukt stolt över din 350..
Det är en fin siffra du har fått fram med setupen, och jag tycker inte du ska jaga mer bara för att få skandinaviens "värsta" 350z...

Team VeboTrim

Masterworks
14 juni 2009
#30
_MaCCe_ skrev:
Masterworks skrev:
Jag kan ha fel, men e det inte ofta glädjesiffror på rullar?  roll

Absolut inte säger jag!! Tvärtom!

Kommer vi upp i högre HK ( vet sjävklart ej exakt ) men låt säg 400 - 500 och över där bilen kan spinna på rullarna, så blir ju resultatet sämre än vad i själva verket bilen presterar.

Finns många som varit med om det och vet vad jag talar om.

Vissa kan ju skryta om att " Bänken klarar 2000 hk " "Vi har bänkat 1200 hk dragracebilar " osv osv.
En korrekt inställning och fastspänning är ju sjukt viktigt om man ska få fram korrekta siffror, sen är det ju anorlunda från bil till bil.

Pierre - Jag tycker du gör helt rätt i att skriva den effekt du / ni bromsade fram på dina baksulor.
Bara effekten där är ju en spekulation i sig. smile

Dom flesta räknar väl med 12 eller 15 % drivförlust när man ska omvandla till Motoreffekt.

Hur som helst i all dess effekt hysteri tkr jag du ska va sjukt stolt över din 350..
Det är en fin siffra du har fått fram med setupen, och jag tycker inte du ska jaga mer bara för att få skandinaviens "värsta" 350z...

Om hjulen spinner så går det ju omöjligt att få fram en effekt?

Info från annan sida:
"Rototest är den exaktaste dynon som finns idag, den ger ett exakt resultat inom 1% och ger inte alla de problem som rullande landsvägar med rullar har beroende på hur breda däck, lufttryck, slitage mm där däcken orsak till en ganska stor missvisning. Rototest mäter direkt på drivaxlarna och du får ett väldigt exakt resultat. "

12 086 Inlägg
14 juni 2009
#31
SIR_Pierre skrev:
allright.

det e kanske bara jag som bryr mej vad det kommer för effekt ner på marken då..

enligt mej så har det ingen betydelse vad du har i motorn om du ändå inte får ner allt i marken.

låt oss säga en 4wd bil med automatare...där e stor stor effektförlust på drivlinan o hjul ju

Jag kan ju säga att jag bryr mig föga om effekten över huvudtaget, jag iaf tittar inte runt på bilar här på siten för att de hur mkt effekt dom har utan om de är coola bilar/byggen inkl motorbyggen. Men själva effekten ger mig ingenting, vem bryr sig lixom tongue
Senast redigerat av JapMax (14 juni 2009)

12 086 Inlägg
14 juni 2009
#32
Moparboy440 skrev:
de flesta brukar väl uppskatta och plussa till hk för de modifieringar de gjort.
50+hk för hålborrad luftburk, 60 +hk för rosthål i avgassystemet o.s.v wink.

Den är fin ären 20hk+ på filtret 30hk+ på avgassystem, 20hk+ på chip 10hk+ planad topp. Fan vi är ju uppe i hela 196hk i en 740 GL tongue

Majestas
1 319 Inlägg
14 juni 2009
#33
Masterworks skrev:
_MaCCe_ skrev:
Masterworks skrev:
Jag kan ha fel, men e det inte ofta glädjesiffror på rullar?  roll

Absolut inte säger jag!! Tvärtom!

Kommer vi upp i högre HK ( vet sjävklart ej exakt ) men låt säg 400 - 500 och över där bilen kan spinna på rullarna, så blir ju resultatet sämre än vad i själva verket bilen presterar.

Finns många som varit med om det och vet vad jag talar om.

Vissa kan ju skryta om att " Bänken klarar 2000 hk " "Vi har bänkat 1200 hk dragracebilar " osv osv.
En korrekt inställning och fastspänning är ju sjukt viktigt om man ska få fram korrekta siffror, sen är det ju anorlunda från bil till bil.

Pierre - Jag tycker du gör helt rätt i att skriva den effekt du / ni bromsade fram på dina baksulor.
Bara effekten där är ju en spekulation i sig. smile

Dom flesta räknar väl med 12 eller 15 % drivförlust när man ska omvandla till Motoreffekt.

Hur som helst i all dess effekt hysteri tkr jag du ska va sjukt stolt över din 350..
Det är en fin siffra du har fått fram med setupen, och jag tycker inte du ska jaga mer bara för att få skandinaviens "värsta" 350z...

Om hjulen spinner så går det ju omöjligt att få fram en effekt?

Info från annan sida:
"Rototest är den exaktaste dynon som finns idag, den ger ett exakt resultat inom 1% och ger inte alla de problem som rullande landsvägar med rullar har beroende på hur breda däck, lufttryck, slitage mm där däcken orsak till en ganska stor missvisning. Rototest mäter direkt på drivaxlarna och du får ett väldigt exakt resultat. "

Hur står det till med effekten som mäts innan det börjar spinna då?
700 hk kanske blir 400 ? för att det spinner efter låt säga 5000 rpm ?

Team VeboTrim

737 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#34
mycket trevligt inlägg macce smile  tackar för komplimangen

ne jag jagar inte hästar alls utan vad som var viktigt för mej var att få en bra effektkurva.. så rak som möjligt.. så bara pga det och för att jag inte ville flytta varvstoppet så kanske jag gick miste om 20-40 hjulhk.

så jag jagar inte oanvändbara hk smile

och bara för det record så spann min bil INTE på rullarna.. utan jag menar att den spinner bort sej på gata alltså.

och jag märkte det att den kunde varit bättre fastspänd..hela bilen vred sej på rullarna och gungade tillbaks när han släppte på gasen.

ja ett rototest är lite mer ärligt än bänk/rullar om du vill kunna räkna fram vad du har i motorn


vill du ha fram hjulhk så slipper du ju den stora effektförlusten på däck och fälg om du kör med rototest.

så det beror helt på vad man är ute efter .

sen i standardfall på en RWD så räknar man med ca 10% effektförlust mellan motor och hjulen( sen vet jag inte om jag har mer eller mindre pga kolfiber koppling,svänghjul och kardan)
och en 4wd med automatare har MINST 30% förlust skulle jag tro.

sen så kan det skilja 5-10% från bänk till bänk( mustang dyno och dynojet som är dom två vanligaste i USA skilljer 10%)
och beroende på hur kall luft man har i lokalen.

och som blev citerat ovan.. lufttryck osv osv osv. mycket som spelar med.  egentligen samma sak när en tillverkare anger en 0-100 tid.... det är inte många förare som får fram exakt den tiden själv var gång dom kör bilen 0-100

så det är väldigt mycket att spela med .

men jag kan ju iallafall säga med handen på hjärtat att 444hk är minst vad jag kan leverera ut på marken.
och även om jag inte bryr mej om exakta siffror på min bil så kan jag i samma ögonblick tycka att det ser klent ut jämnfört med många andra bilar här på sidan.. man vill ju ändå utmärka sej smile

givetvis så vet jag att här är många naiva på forumet som tror att dom fått 20 hjulhk på sin 1.8 sugmotor med hjälp av ett öppet filter eller så.  men dom seriösa byggarna var jag mer nyfiken på vad ni angett

tycker detta inlägget av Mattias var bra skrivet
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=59720

sen kan man snacka i en evighet om vad som är riktiga hk eller inte.. vad som är användbara..på väg..på bana...vilken sorts bana osv osv osv.

sålänge man har kul bakom ratten i sin bil så finns det ändå ALLTID nån bil som är snabbare


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#35
_MaCCe_ skrev:
Hur står det till med effekten som mäts innan det börjar spinna då?
700 hk kanske blir 400 ? för att det spinner efter låt säga 5000 rpm ?

Om man mäter effekt och vill veta vilken effekt man har så är inte rullar ett bra sätt att göra det helt enkelt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#36
_MaCCe_ skrev:
Masterworks skrev:
Jag kan ha fel, men e det inte ofta glädjesiffror på rullar?  roll

Absolut inte säger jag!! Tvärtom!

Jag säger att det beror väldigt mycket på hur man bromsar...

Vi kan ta min bil till exempel, det är lite lättare att förstå.  fjuttmotor på 1.8liter och bamseturbo. Den är "död" under 4000rpm turbon vevar inte igång förrens strax efter 4000rpm.  Kör jag på 2:an så börjar det inte skjuta på förrens 5000rpm när laddet kommit, den hinner inte bygga ladd förrens då helt enkelt.   Om jag då i en bänk låser bilen på 4000rpm, håller den där i 5sek sen släpper iväg uppåt...  då kan jag locka fram 2 bar vid 4000rpm och få Natan till vridmoment.

Vad säger man då?  Motorn kan ge 700Nm men bara om man kör med husvagn upp för Hallandsåsen i motvind. Är det då en relevant siffra att presentera?

Samma sak killarna som har 407hk med en 19T turbo...  de kan säkert bromsa fram 407hk under väldigt kosta lastpunkter. låsa rototesten på 6000rpm i 2sekunder tex.  Men om man drar en 0-200km/h repa som tar 15sekunder...  orkar bilen ge sina 407hk då?  neee inte ett dugg...   är då 407hk en relevant siffra?   

http://www.garaget.org/?car=43057    174km/h i slutfart på 402m är inga 407hk iaf trots att motorn bevisligen kan ge den effekten. Därmed inte sagt att bilen är varesig långsam eller dåligt byggd, bara lustigt bromsad smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

737 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#37
men det har ju med hur effektkurvan ser ut så som jag förstår ditt inlägg

min bil tex har sina 830NM efter 4000 varv redan


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#38
SIR_Pierre skrev:
men det har ju med hur effektkurvan ser ut så som jag förstår ditt inlägg

min bil tex har sina 830NM efter 4000 varv redan

Effektkurvan ja... då får vi prata Hästar och inte Vridmoment smile   830Nm vid 4000rpm innebär att du har 830*4000/7024=472hk vid 4000rpm.  Jag är lite lat idag så klipper in ett citat som förklaring hur det hänger ihop

Samma diskussion på annat forum skrev:
Antag att du ska köra skit i en skottkärra. Vridmomentet är hur mkt du orkar ha på kärran för att bära upp den. Varvtalet är hur fort du går/springer med kärran.

Om du nu får i uppgift att flytta en skithög från en plats till en annan så kan vi säga att effekten är ett mått på hur snabbt du blir klar med uppgiften. En liten ettrig motor med lågt vridmoment får varva mkt för att utföra samma arbete/effekt medan en stor lågvarvig motor lassar på rejält i varje kärra, men masar sig fram långsamt så de blir klar samtidigt. De har alltså samma effekt.

Vridmomentet är ju hur kraftigt kolvarna trycks ned vid förbränningen och vrider runt vevaxeln. Effekten är summering av mängden kraft i varje kolvslag ggr hur många sådana det görs under en viss tid.

Effekt är ju ett mått på ett arbete eller en viss energimängd. I exemplet ovan blir enheten för effekt: Mängd skit förflyttad per sekund! Det går åt en viss mängd arbete per sekund för att accelerera en bil upp till en viss hastighet.

Det enda chefen bryr sig om är ju hur snabbt man flyttar skiten, och inte hur man går till väga. Slutsatsen är att det är effekten som (avgör/är ett mått på) hur snabbt en bil accelererar. Vrid och varv beskriver bara hur effekten uppnåtts skulle man kunna säga.

Avslutar med att förkorta formeln längre upp i tråden:
Vridmoment*varvtal/7024=effekten
effekten*7024/vartal=vridmomentet

Alltså, 830Nm vid 4000rpm blir  830Nm*4000Rpm/7024 = 472hk

låt säga att du har max effekt 550hk vid 6300rpm så har du 550*7024/6300 = 613Nm vid 6300rpm

Vi kan ju vara överens om att bilen din accelererar fortare där du har max effekt trots att vridmomentet är 200Nm lägre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 827 Inlägg
15 juni 2009
#39
SIR_Pierre skrev:
Tuffhaggman skrev:
SIR_Pierre skrev:

nu hänger jag inte med hur du menar...

"om det är bänkade hk --har ni angett vad som är i motorn eller riktiga hk ut på hjulen?"

ja för att om man inte har lyft ut motorn och bänkat den så är ju motor hk nått som bänken räknar fram och den vet ju inte exakt hur mycket effektförlust just min bil har i drivlinan

Mycket matig läsning i denna tråd får jag börja med... Kul att se.

Men Pierre... Ren gissning är det ju inte från bänkens sida. Bänkade dom rätt så släpper dom ju av på maxvarv, kopplar ur och låter växellåda, drivlina mm varva ner i sin egna takt. På så sätt mäter bänken av motståndet i dessa och med det som bas räkna ut effektförlusten i densamma... Visst det blir inget exakt räknesätt men det är ju betydligt mer än bara en gissning på effektförlust från bänkens sida.


Jag tycker personligen effekt på hjulen är mest intressant då det är det man kan utnyttja. Men eftersom produktionsbilar mäter motorhästar är det enklare att räkna på.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 014 Inlägg
15 juni 2009
#40
Min bil är effektmätt i samband med mappning på rullande landsväg. De resultatetn de har fått fram på den rullande landsvägen där har visat sig stämma mycket bra (snarare är de pessimistiska) om man jämför med vad deras bilar dels gett på andra rullar och framförallt vad de presterat på strippen.

Den motoreffekt jag angett i bilens övergripande info (det som syns i den lilla inforutan) är vad jag siktar på uppnå, och de siffrorna når jag bara genom att tanka 98-oktan och byta ut original katalysator. I den mer utförliga inforutan står lite underdrivna siffror vad bilen uppnått på rullande landsvägen, både i motorn och på hjulen.

Bilen ska mappas igen under lite andra förutsättningar, förhoppningsvis senare under sommaren. Jag kommer dock aldrig skriva ut exakt vad för resultat som uppnås eftersom det räcker bra med att jag själv vet vad den presterar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök