mycket trevligt inlägg macce
tackar för komplimangen
ne jag jagar inte hästar alls utan vad som var viktigt för mej var att få en bra effektkurva.. så rak som möjligt.. så bara pga det och för att jag inte ville flytta varvstoppet så kanske jag gick miste om 20-40 hjulhk.
så jag jagar inte oanvändbara hk
och bara för det record så spann min bil INTE på rullarna.. utan jag menar att den spinner bort sej på gata alltså.
och jag märkte det att den kunde varit bättre fastspänd..hela bilen vred sej på rullarna och gungade tillbaks när han släppte på gasen.
ja ett rototest är lite mer ärligt än bänk/rullar om du vill kunna räkna fram vad du har i motorn
vill du ha fram hjulhk så slipper du ju den stora effektförlusten på däck och fälg om du kör med rototest.
så det beror helt på vad man är ute efter .
sen i standardfall på en RWD så räknar man med ca 10% effektförlust mellan motor och hjulen( sen vet jag inte om jag har mer eller mindre pga kolfiber koppling,svänghjul och kardan)
och en 4wd med automatare har MINST 30% förlust skulle jag tro.
sen så kan det skilja 5-10% från bänk till bänk( mustang dyno och dynojet som är dom två vanligaste i USA skilljer 10%)
och beroende på hur kall luft man har i lokalen.
och som blev citerat ovan.. lufttryck osv osv osv. mycket som spelar med. egentligen samma sak när en tillverkare anger en 0-100 tid.... det är inte många förare som får fram exakt den tiden själv var gång dom kör bilen 0-100
så det är väldigt mycket att spela med .
men jag kan ju iallafall säga med handen på hjärtat att 444hk är minst vad jag kan leverera ut på marken.
och även om jag inte bryr mej om exakta siffror på min bil så kan jag i samma ögonblick tycka att det ser klent ut jämnfört med många andra bilar här på sidan.. man vill ju ändå utmärka sej
givetvis så vet jag att här är många naiva på forumet som tror att dom fått 20 hjulhk på sin 1.8 sugmotor med hjälp av ett öppet filter eller så. men dom seriösa byggarna var jag mer nyfiken på vad ni angett
tycker detta inlägget av Mattias var bra skrivet
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=59720sen kan man snacka i en evighet om vad som är riktiga hk eller inte.. vad som är användbara..på väg..på bana...vilken sorts bana osv osv osv.
sålänge man har kul bakom ratten i sin bil så finns det ändå ALLTID nån bil som är snabbare