torpis skrev:
Ekis! skrev:
Nu är de väll så att i ett rotortest. tas de flera olika bromsvärden i olika lägen... och sen så medel siffran på dessa bromsningar på alla växlar där har du din relevanta siffra på effekt i din bil...
Nej, det tas precis så som du själv specar upp. Du kan köra svep, 1000-8000rpm på 5sek eller på 120sek. du kan låsa statiskt på 3000rpm i 1sek eller 60sek... så det beror på den som programerar "bromsningen"
(tog bara exempel, är osäker på de riktiga gränsvärdena i tid)
Ok. jag kan ju inte svara riktigt på detta eftersom jag är för novis i ämnet.. men skickar en länk så kan man ju läsa om de själv om man orkar..
http://www.rototest.com/rototest-dynamometer.phpkan ju även slänga in detta saxat ifrån Nordic hemsida...
Nordic/Rototest VPA effektmätare
Rototest VPA är en avancerad chassidynomätare. Den är lika exakt som en motorbromsbänk, men har ett handhavande enklare än en rullande landsväg.
Rototest använder en patenterad design som mäter direkt på utgående axel från bilens kraftöverföring. Detta gör att man slipper felvisningar när hjulen slirar på rullarna samt helt eliminerar risken för däckexplosion.
Andra fördelar är att Rototest VPA är så exakt att man ser minsta variation av effekten. Metoden utvecklar ingen värmefriktion mellan hjul och rullar vilket gör att man kan testa bilen under många och långa svep.
Installationen är enkel. Bilen hissas upp och hjulen plockas av. Därefter monteras Rototest VPA och effektmätningen kan påbörjas.
Utöver effektmätning mäter och övervakar vi erforderliga tryck och temperaturer på insug och avgassida.
Rototesten är utrustad med bränslemätutrustning och kan simulera körcykler och belastningsfall där optimering av parametrar som effekt, vridmoment och bränsleförbrukning sker i realtid.
Effekt presenteras som Power [met hp].
Vridmoment presenteras som Torque [Nm].
Mätningarna är bromsad effekt respektive vridmoment.
Nordic anger Rototestdata +12% = vevaxeleffekt/vridmoment för bilar med manuell växellåda (automatlåda +15%).
Ovanstående faktorer speglar med stor noggrannhet de mätningar vi gjort på bilar med orginaleffekt.
De siffror som biltillverkaren anger i sina broschyrer och datablad är mätt på vevaxeln.
För ytterligare teknisk information besök Rototests hemsida