3402
Sök

Camaro Z28 Black Widow

229 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#1
2008 fick jag hem min camaro från over there.
Och sedan dess har jag försökt uppgradera bilen efter vad jag tycker är viktigt.
Målet är att ha en snabb gatbil med bra prestanda och ett stilrent utseende. Jag ska kunna ta den på en längre turer, och vill jag åka på bana så ska jag inte behöva skämmas!
http://www.nordiccamaros.se/bilder/2008/september/host/2.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1451320.jpg

efekten var tillräcklig när jag köppte den 385rwhp och ca 500nm. Men nu måste det göras något åt!

Så prio ett var väghållning, inte för att den är så dålig som många tror, men för att det alltid kan bli bättre.
Redan innan bilen inhandlades i CA köpptes nya Eibach fjädrar, Polly bussningar till krängningshämmarna, chrome molly tubular controll arms och lite annat gott och blandat.
Snart efteråt insåg jag att stötdämparna bak behövde bytas ut, därför inhandlades koni dämpare.

Efter det blev stod koppling och bakaxel på tur, kopplings djävulen stod runt hörnet och väntade på mig, och på EDPS piteå 2008 tog det stopp, det var med nöd och näppe som jag tog mig de 30 milen hem. Trots det lyckades jag prestera 12.66@182 med dålig 60ft.
http://www.nordiccamaros.se/z28/juli/koppling/9.jpg
http://www.nordiccamaros.se/bilder/2008/september/1.jpg


2009-06-16 Blev det broms dags, 330mm skivor, bromsslangar och ventillation.
Jag har flera gånger upplevt att Camaron lider av dåliga bromsar, trots uppgradering av belägg så går bromsarna varma och "försvinner".

Ni kan se på bilderna hur gamla skivorna ser ut, och däför bestämde jag mig för att det var dags att bygga om.

Innan ombyggnation, "12 (305mm) skivor
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/687921_2gchow.jpg
Liten spricka.. på bild ser den liten ut...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/687922_74089c.jpg

Delarna som ska på plats. 330mm (C5 storlek) skivor med BMR Chromemolly C5 adapter plattor & spunna slangar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/687924_w8msb6.jpg
330mm skivor, slangar och adaptrar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/687928_er1r8f.jpg
Nya oken. big_smile Kommer från Aston Martin DB9 no bull shit, utan äkta Brembo.. eller I wish har bara ett och dom passar inte över skivorna :S

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/687929_v3b9x0.jpg
Senast redigerat av Mattilacken (6 augusti 2012)


229 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#2
Tja i stugan. Har tagit mig tid att uppdatera tråden lite.. blir inte kronologiskt.. och uppdateringarna kommer på slutet.. Men sammanfattningen nu i första inlägget är nytt i varje fall.

Detta är mitt projekt sedan 2008. 

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/13/1268411190_resized.jpg

https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1480824.jpg

Köppte denna bil i Californien julen 2007. I bilen satt en nybyggd LS1 med 385 uppmätta på hjulen, Snyggt motorutrymme och stilig inredning.

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/3/1267539866_resized.jpg

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/3/1267539877_resized.jpg?width=640&height=478

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/3/1267539871_resized.jpg


Fick hem den på våren 2008 och han inte köra mycket förutom en repa på strippen då jag blåste kopplingen. Klarade dock av att köra en 12.66 182 på min första sväng på strippen.


http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/11/1267562214_resized.jpg?width=640&height=480

Jag listar lite vad som är gjort.

I USA
Nybyggd LS1, cam, insug, avgassystem, mapp mm.
Pro 5.0 short shifter.
Arizen sport stolar. ( Till salu)
OEM CME avgassystem
+ lite annat godis.

2008
Koppling Spec Stage 3
Diffrential EATON Possitraction med 3:73
Stötdämpare gula Koni justerbara
Eibach Pro-Kit fjädrar
BMR justerbar Panhard
Spohn bärarmar.
Sparco Ratt
Optima Red topp batteri.
Rostfritt högflödes avgassystem, byggt av mig.

2009
Skulle det köras men innan det så han jag göra lite.
330mm broms uppgradering fram.
Special Z28 mätar tavlor.
Vita blinkers.

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/12/1267648625_resized.jpg?width=640&height=478

Under 2009 han jag köra endel, det innafattade en tur till Mottala och American Power tour och Wheels Nats Umeå.

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/12/1267644509_resized.jpg?width=640&height=478

Sessongen avslutades dock snabbt med ett haveri på bakaxeln.

http://iloapp.nordiccamaros.se/data/_gallery/public/15/1267637594_resized.jpg?width=480&height=640

Kolla sida 3 för fortsättning.
Senast redigerat av Mattilacken (6 augusti 2012)


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 juni 2009
#3
looking good big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

229 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#4
Var ner i garaget och kapade bort öronen. lämnade dock det övre då det inte är i vägen och det kan vara bra för att fästa broms ventilationen i det örat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689252_ity8o0.jpg

Efter att testmonterat adaptern, navet, skivan och oket iannan lackering såg jag att det var lite tight.. fick ungefär ett pappers ark mellan oket och vikterna som sitter längst ut.
Det syns inte så bra på bilden men om man kollar på hur oket är konstruerat så ser man att det sticker ut ett par flänsar upptill på oket. och dom tar i fälgen! Damn! ska pröva med spacer. för hjulet jag tror det löser problemet. Men det bästa hade nog varit att montera corvette ok i stället.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689262_qzj0q3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689265_ygbztb.jpg

Tog ingen bild på skivan och oket utan fälgen. får göra det i kväll. då syns det hur den ligger.
Senast redigerat av Mattilacken (18 juni 2009)


229 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#5
Då har jag varit i garaget och donat igen. Kväll lyckades jag få dit fälgarna så att dom inte tar i oken. På bilden syns ribborna som gjorde att fälgen skrapade i oket.
Har målat och fixat till oken nu efter bilden är tagen. ska gå ner i garaget om en stund och fortsätta.

Lösningen på fälg problemet var att slipa bort lite matterial från oket roll och sätta dit en 3mm spacer:/ men nu funkar det i varje fall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689498_phucsk.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689499_8ldhal.jpg
Senast redigerat av Mattilacken (18 juni 2009)


677 Inlägg
19 juni 2009
#6
det där kallar jag bromsar !!

229 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#7
Tack! synd bara att jag inte kan använda mitt aston ok =/

Nu är jag ivarje fall klar för denna gången. Var ner och gjorde klart igår. momentade alla bultar, monterade bromsslangar osv. Det enda jag har kvar är att lufta bromsarna och ta en provtur. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689888_4gl2fc.jpg
färdiga bromsarna med 330mm skivorna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/689889_4qcudq.jpg
Polerade ok.. får se hur jobbigt det blir att hålla rent.

Nu drar jag till stugan. Nästa vecka blri det nog att bygga bromskylning.


229 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/694227_b960j3.jpg
Nya bromsarna på plats:D fyller upp fälgarna bra;)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/694231_sukeh8.jpg
Min och polarens camaro efter första provturen av bromsarna. De funkar rikgitg fint. dock verkar ena skivan vara lite slagen... måste ha med priset att göra.. 1600kr för två:P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/694233_wswdkg.jpg
Bara en till liten pose;) kompisens '89 IROC Z och min '98 Z28. Kompisen är 9 år äldre än mig och har en 9 år äldre Camaro, och han köppte den i usa 9 år innan mig. Sammanträffande..?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/694241_lzptxg.jpg


dARKiE
5 031 Inlägg
26 juni 2009
#9
Ser mycket bra ut, feta skivor.

Läckra bilar..
Tummen upp : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

terazzi
26 juni 2009
#10
Sweeet big_smile

229 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#11
Tack:)


V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
22 juli 2009
#12
Alltid trevligt med lite camaro läsning:) såg för övrigt att du också var i säljartagen, angående bilen på blocket? Hur kommer sig detta? Sugen på något nytt? Är nog inga problem att få den såld.
Senast redigerat av Mrjockos (22 juli 2009)

V8 - 4 Life

229 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#13
Mrjockos: Ja vist är det;) Ja jag är sugen på att ha projektbil igen.. tycker denna är "klar"  om man nu kan säga att en bil kan bli klar någonsin.  Tyvär så har det inte varit en enda intressent så här långt.
Blir nog att köpa en gammal pickup av en kompis och sedan överladda.


229 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#14
Nu blir det total genomgång och uppgradering.. allt pga två av differetnial dreven som har gått sönder och då menar jag inte krondrevet och pinjongen, se bilden.

1. Inhandla Strange S60 bakaxel med Eaton TrueTrack och 4.10 utväxling.
2. Watts länk, för att få lite bättre vägegenskaper.
3. Renoverings sats och Viper spec axel till lådan.
4. Krängningshämmare runt om.
5. Genomgång motor, öka prestandan.. har dock inte bestämt mig hur.
6. Eventuellt göra minithub så jag får in OEM Z06 "19*12 fälgar
7. Subframe connectors

Det är planen Så nu gäller det att sätta igång!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/743301_0cdcjh.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/743294_yp4rwf.jpg

Jag kommer att ha delar till övers från nuvarande version som jag måste bli av med. Så är det nått du är intresserad av så skicka ett PM.

Stay putt!


229 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#15
De sista bilderna på bilen för den här sessongen.

https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1522958.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1523028.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1522984.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1523004.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1522975.jpg
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1480824.jpg

De ny installerade mätartavlorna. Med Z28 emblem i Z06 stil.
https://www1.garaget.org/archive/60/59564/73604/73604-1522986.jpg


4 682 Inlägg
21 augusti 2009
#16
ser riktigt snygg ut!

393 Inlägg
22 augusti 2009
#17
Den ser riktigt fin ut.Fint jobbat med den.Grymma bromsskivor med.smile


2 788 Inlägg
22 augusti 2009
#19
Fin bil du har! big_smile Bromsarna var ju riktigt sjyssta wink Släng gärna upp mer bilder på din kamrats vita Camaro, den var snygg som fan big_smile Lycka till med allting förresten smile


229 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#20
Idag började jag riva ur motor och låda. Många små kablar att koppla ur och många små bultar att släppa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745387_61kntx.jpg



Rivandet har börjat. I morgon får jag nog ut det mesta.. och mest troligt får jag motorn på golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745389_40qtup.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745392_8dhnt0.jpg

Inredningen har börjat plockats i bitar.. Stolar, matta och elektroniken ska ut. Rengöras, måla upp golvet och eventuellt monteras tillbaka om jag inte får andra idér.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745394_mp7sq0.jpg

Bakaxeln är ute, för att göra plats för en grövre och kraftigare axel. Vore var som fan att denna axel int e höll med Eaton Possitraction diffen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745396_ylevgq.jpg

Han även kolla lite blackrace idag!

Kompisens Mustang mot stans nya Z06'a
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745408_029lq6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/59564/745413_refb4o.jpg

Uppdatering när det händer.



Sök