3618
Sök

Vilka däck är bästa köpet?

Byggare bob
173 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Köpte just 4st Pirelli (begagnade dock knappt körda)... en som sa att pirelli är budgetdäck med ett välkänt namn som typ håller i en säsong....   fick dock en offert från däckverkstaden på yokohama däck som skulle kosta nästna 1500 kr mer...

Jag har alltid fått uppfattningen att Michelin, Goodyear, Pirelli, Bridgestone är överlägsna?

Vilka däck skulle DU köpt?

Byggare bob
173 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
så yokohama är bra däck....?   men är en dryg månads körda pirelli bättre? ser ut som nya liksom..

2 201 Inlägg
16 juni 2009
jag har kört med falken i flera år, o är väldigt bra. toyo är oxå bra

1 339 Inlägg
16 juni 2009
Kollade runt på däcktester och där ligger Continental antingen på bästa plast eller så är det iallfall på en toppplats. Kan inte annat än rekommendera Continental. Kör också med sådana däck nu

Är dock en prisfråga.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 juni 2009
pirelli är inget dåligt däck..men slitstarkt är det verkligen inte
på det sättet är dom pissdåliga

iallfall har det varit så förr
jag skulle aldrig slösa flera tusen mer på tex michelin eller pirelli däck

skulle satsa på falken däck har kört på några modeller av deras däck och dom har fungerat mycket bra
och det brukar vara vättigt pris på dom

finns många konstiga märken och det klagas ofta att dom är helt värdelösa när det är blött
har själv några piss däck sitter på mina R-hjul och inte direkt upplevt dom som jätte kassa

har tex inte fått vattenplaning med något billigt däck fast o andra sidan inte ens när dom varit istort sätt helt blanka..kanske bara är något okunskaps problem som jag inte drabbas av pga jag förstår vart på vägen man ska åka eller så har jag bara tur smile

Kör fort så hinner inget hända...

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
17 juni 2009
sj kör jag med hankook däck

47 Inlägg
17 juni 2009
däckonline har ju betyg på däcken, men betygens trovärdighet är jag osäker på många med likadana betyg ???

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
Jag gillar faktiskt nankang skarpt fina å köra på spårar inte låter inte så mkt å håller länge.

Taskigt grepp i väta bara har jag hört inget jag har upplevt dock.

Har också hört att dom e helt värdelösa om du skall ha typ 185 65 15 eller nått annan dimension med lite profil. dom skall tydligen vara väldigt orunda

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

231 Inlägg
17 juni 2009
JaggaChafen skrev:
Jag gillar faktiskt nankang skarpt fina å köra på spårar inte låter inte så mkt å håller länge.

Taskigt grepp i väta bara har jag hört inget jag har upplevt dock.

Har också hört att dom e helt värdelösa om du skall ha typ 185 65 15 eller nått annan dimension med lite profil. dom skall tydligen vara väldigt orunda

Nu brukar de ju va så att kinadäcken inte är helt runda oavsett storlek du köper wink

Allt beror på vad du vill lägga i pengar och framförallt vad du ska använda däcken till?
Bara köra lugnt fram o tillbaka till jobbet i laglig hastighet, då hade jag satsat på Yokohama
som ligger väldigt bra till i pris (iaf hos oss big_smile )

Kör du hetsigt o friskt, så är GoodYears F1 Assymetric de grymmaste jag kört på nån gång

4 637 Inlägg
17 juni 2009
Volvo740an skrev:
Kollade runt på däcktester och där ligger Continental antingen på bästa plast eller så är det iallfall på en toppplats. Kan inte annat än rekommendera Continental. Kör också med sådana däck nu

Är dock en prisfråga.

Jättebra däck, har sådana på min!
Däck är ingen prisfråga, säkerhet ska man inte snåla med. Dessutom slits bra däck långsammare, rullar lättare och går tystare= bra för ekonomin och miljön. Folk som kör omkring med Kingstardäck på vintern är faan massmördare...

660 Inlägg
17 juni 2009
Jag köpte nya Continental till min 740 och dessa däck var grymt tysta och hade grymt fäste både på blöt och torr asfalt dock slets dom väldigt fort! 2 500 mil sen var det typ lagligt mönster kvar (3 mm)

Tror jag betalade runt 800 - 1 000 kr/st inklusive montering och balansering

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

170 Inlägg
17 juni 2009
När man skall köpa däck så är materialvalet på stommarna det viktigaste. Däck med med stommar byggda i rayon är klart överlägsna, men däck med stommar i polyester funkar också. Vissa Kinadäck har stommar i bomull och andra alldeles för klena material och dessa är inte att rekommendera.

Själv kör jag endast på Pirelli Zero och dom däcken funkar klanderfritt i alla sorters väglag. Ett annat däck som påminner om Pirelli Zero är Marangoni Mythos, samma materialval som Pirelli och ungefär samma vägegenskaper.

Givetvis så finns det fler bra däck än ovan nämnda, men Kinadäck skulle jag aldrig köra på då däcken är en av dom viktigaste säkerhetsdetaljerna på en bil.
Senast redigerat av TeamS (17 juni 2009)

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu

231 Inlägg
17 juni 2009
Soderqvist skrev:
Jag köpte nya Continental till min 740 och dessa däck var grymt tysta och hade grymt fäste både på blöt och torr asfalt dock slets dom väldigt fort! 2 500 mil sen var det typ lagligt mönster kvar (3 mm)

Tror jag betalade runt 800 - 1 000 kr/st inklusive montering och balansering

//Soderqvist

Nu finns det inte många vettiga däck om ens några som håller längre.
Numera prioriteras komfort istället för dåtidens "trädäck" som kunde rulla 10.000 mil

terazzi
17 juni 2009
Falken,Toyo,Yokohama wink

Med lem
1 127 Inlägg
17 juni 2009
Vill ni ha däck som håller länge är Wanli s1088 det ni ska ha. Satte på såna bak när jag köpte mina 18", beg som suttit på pappas bil i ca 2000 mil, minns inte exaktl. Var ca 4-5mm kvar, förra sommaren gick inte lugnt. Med sladdande och bus. 5-600 mil senare är det fortfarande ca 2mm kvar.

Hållt hur bra som helst på både pappas och min bil, men greppet och vägljudet är en klass för sig. roll Låter som fan om bilen t o m UTANFÖR pga däcken, lät en hel del inne i bilen också. Greppet var också intressant..

Dom däcken ska dö och nya continental ska på!
Senast redigerat av H3dlund (17 juni 2009)

553 Inlägg
17 juni 2009
Just nu kör jag på Maxxis victra däck, upplever inget obehagligt med dem, funkar bra i både torrt som vått, dock har de tendens att spåra lite.

När jag köpte däck till mina gammla 17"are så köpte jag Goodyear F1, bland det grymmaste jag har kört på och extremt bra i regn! Dock slets de lite snabbt, vet inte om det var däcken eller körningen de inbjöd till tongue

Antar också att det handlar om sommardäck?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 juni 2009
Chrill27 skrev:
Just nu kör jag på Maxxis victra däck, upplever inget obehagligt med dem, funkar bra i både torrt som vått, dock har de tendens att spåra lite.

När jag köpte däck till mina gammla 17"are så köpte jag Goodyear F1, bland det grymmaste jag har kört på och extremt bra i regn! Dock slets de lite snabbt, vet inte om det var däcken eller körningen de inbjöd till tongue

Antar också att det handlar om sommardäck?

Fan va alla rekomenderar eagle F1 mycket skumt om du skall ha riktigt bra sport däck e ju absolut michelin PS2 att föredre över alla andra

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2009
Zadran skrev:
terazzi skrev:
Falken,Toyo,Yokohama wink

Bra däck allihopa!

Men inte lika bra som tyskfranskaitalienska ligan överlag wink
Michelin/Continental/Pirelli/osv

Skulle nog stoppa in Nokian där också.

**

Pirelli av lite mera högprestanda-utförande brukar få toppbetyg
när det gäller vägkänsla. Annars okej allmänt, men inte bäst.
Läser rätt mycket tester, så finns nog en viss sanning i det där.

Edit:
Själv har jag enbart köpt Continental (6st) & Nokian (6st) på sommardäckssidan
och Gislaved ( ~Continental ) när det gäller vinterdäck. Ganska 'safe' då de alltid
presterar hyfsat eller är bäst.
Senast redigerat av steifan (17 juni 2009)

Dieselgypsy
538 Inlägg
12 juli 2009
Zadran, det finns en anledning varför A-märkesdäck från Conti, Good Year, Michelin, Bridgestone, osv gång på gång vinner däcktesterna.

Har själv enbart haft lappen i 5,5 år och kan säga följande saker om följande sommardäck:

-Conti Sportcontact 2= Fina däck och slitstarka. Rekommenderar dom varmt smile
-Vredestein Sportrac 2= Skitdäck. Extremt mjuka i stommen och slutkörda efter 1700 mil
-Bridgestone Potenza RE050A = Riktigt fina däck men sliter uta helvete. Hade med lugn körning enbart kvar 5 mm efter 900 mil.
-Hancook Ventus K... = Högljudda. Tyckte inte om dom.
- Sunny SN3800 = Låter lika mycket eller mer än dubbdäcken. Ska återkomma efter slutet av säsongen för att rapportera om slitaget.
-Firestone Firehawk = Tysta och inget att säga om.
-Michelin Primacy = Bra däck helt enkelt.
-Cooper någonting = Skitkassa däck för att ha på en Citra Berlingo.

Resten av min erfarenhet är från C-däck

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Sök