3462
Sök

Volvo 740 drar mkt soppa.. Vad kan vara felet?

Trucker
2 710 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Hej,

Nyligen köpt en 740 (den på min sida)
motorn är en B230F, automatlåda.
Allting går jävligt bra på bilen, inga missljud eller dyl. men tycker att den drar för mkt :S

Vad kan felet vara egentligen? Vet ju att dessa bilar är kända för att dricka en del, men inte så mkt..?:S

Kör väldig lugnt med den faktiskt, och ganska mkt i stan. Med väldig få start/stopp dvs..

räcker knappt med 250-300kr i veckan.. ska den verkligen dricka så mkt??

Tacksam för svar

Mvh

Fart missbrukare

847 Inlägg
18 juni 2009
Vad ligger din snittförbrukning på? 300kr i veckan säger inte mycket, då jag tankar för 900kr i veckan, men för det drar ju inte din bil 3gånger mer än min

Långtradarchaufför
282 Inlägg
18 juni 2009
Automatarn dra mkt, räknar med 1,1 milen minst, om den är ok, sen kan de va lmm, eller lambdan, igensatt luft/bränslefilter, alla sånna saker

BMW - Det stavas som det låter:)

660 Inlägg
18 juni 2009
BMWgrabben skrev:

250 - 300 kr i veckan för flera miljoner mil i veckan är billigt!

Ne seriöst.. det där säger juh inget! Du måste juh skriva hur mycket du åker också.. själv tankar jag för 1 000 kr i veckan också men jag kommer runt 100 mil också i veckan

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 juni 2009
är nog rätt normalt va glad att du inte kör automat och turbo hade vart så mkt värre

Trucker
2 710 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
Okej. Tanken är att Volvon skall användas mer som "stadsbil" medan Saaben som långfärdsbil.

Svårt o säga hur mkt jag åker, men det varierar. Tippar på 10-15mil i veckan, i saaben räcker samma pengarna betydlig längre..

Har kollat upp luftfiltret, som nytt.
Hur kollar jag resten då? smile

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
är nog rätt normalt va glad att du inte kör automat och turbo hade vart så mkt värre

Slår man upp mitt regnr i vv:s sida så står det Volvo 744-885. Vad menas med 885?

Fart missbrukare

5 650 Inlägg
18 juni 2009
BMWgrabben skrev:
MrEricsson skrev:

Slår man upp mitt regnr i vv:s sida så står det Volvo 744-885. Vad menas med 885?

bara modell kod som tex min heter 872 där

872 Inlägg
18 juni 2009
byt stift, olja och bil

If its too loud you are too old!

Trucker
2 710 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
998cc skrev:
byt stift, olja och bil

Du kunde inte skriva ett mognare inlägg va..?

Fart missbrukare

2 230 Inlägg
18 juni 2009
kolla slangen som går till luftburken/filtret så den inte nyper ihop sig smile
gjorde den på min å då man tog bort det gick den fan så mycket bättre å lite snålare.
sen olja tändstift å sånt..
dock så är ju 740 känd att dra soppa flesta drar ju runt 1l milen så..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

398 Inlägg
18 juni 2009
Kolla den silvriga slangen/röret som går till luftburken om det är av eller har lostnat så drar bilen mycket mer soppa (Var nog den Rojpen menade)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 juni 2009
BMWgrabben skrev:
Hej,

Mvh

Här har du anledningen till soppaförbrukningen.. volvo och bränsleekonomi har aldrig gått hand i hand.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Trucker
2 710 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
BMWgrabben skrev:
Hej,

Mvh

Här har du anledningen till soppaförbrukningen.. volvo och bränsleekonomi har aldrig gått hand i hand.

hahaha. Tycker väldig mkt om deras gamla bilar. Men håller fullständig med dig om deras misslyckande bensinslukande motorer. ..

Fart missbrukare

2 118 Inlägg
18 juni 2009
när jag gick skola tankade jag min 740 gle -88 med B230E för 300kr i veckan och det räckte precis för att klara sig "veckan ut" och då körde jag nästan bara till skolan fram och tillbaka ca 1.5mil...

D.i.l.l.i.g.a.f

5 650 Inlägg
18 juni 2009
BMWgrabben skrev:
AcesHigh666 skrev:
BMWgrabben skrev:
Hej,

Mvh

hahaha. Tycker väldig mkt om deras gamla bilar. Men håller fullständig med dig om deras misslyckande bensinslukande motorer. ..

men tycker du en volvo utan turbo drar mkt skulle du testa en med turbo där drar de värkligen mkt soppa

Långtradarchaufför
282 Inlägg
18 juni 2009
egentligen så är turbo, nästan snålare än icke turbo, min gamla 940 turbo gick snålare än min 740 gl och då va ändå 940in trimmad

BMW - Det stavas som det låter:)

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 juni 2009
BMWgrabben skrev:
Hej,

Allting går jävligt bra på bilen, inga missljud eller dyl. men tycker att den drar för mkt :S

Vad kan felet vara egentligen? Vet ju att dessa bilar är kända för att dricka en del, men inte så mkt..?:S

Kör väldig lugnt med den faktiskt, och ganska mkt i stan. Med väldig få start/stopp dvs..

Tacksam för svar

Mvh

Hmm efter som du kör mycket i stan, så har du väldigt mycket gas och stopp på de.. plus att lådan tar en del.. samma med min gamla 940 automatare.. dels turbo men drog la kanske 2-2.5 liter milen..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
18 juni 2009
jag körr också 740 med B230F och automat, dom drar soppa men är man snäll så går det ner till ca 1.0l, nästan 0.9 milen.
bara man kör lungt och bilen är välservad så brukar dom inte dra så mkt

Pontiac Firebird 1989.

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Pierre-na skrev:
Kolla den silvriga slangen/röret som går till luftburken om det är av eller har lostnat så drar bilen mycket mer soppa (Var nog den Rojpen menade)

Såg att den va lös igår faktiskt.. yikes (tyckte väl att den drog lite väl mkt):S
25liter ska väl räcka en 20mil om den ska dra runt litern.. men inte denna wink

Hur fixar jag den där slangen??

Mvh

Fart missbrukare

Sök