Kolla den silvriga slangen/röret som går till luftburken om det är av eller har lostnat så drar bilen mycket mer soppa (Var nog den Rojpen menade)
Såg att den va lös igår faktiskt.. (tyckte väl att den drog lite väl mkt):S 25liter ska väl räcka en 20mil om den ska dra runt litern.. men inte denna
Hur fixar jag den där slangen??
Mvh
Om det är den silvriga slang jag tror ni menar så ska den väl ändå bara hjälpa motorn att bli varm fortare då den går från grenröret in till luftburken ?
Om jag var du skulle jag bara gjort en stor service på bilen, dvs. Byte av olja, oljefilter, luftfilter, tändstift ev tändkablar och rotor..
Kolla den silvriga slangen/röret som går till luftburken om det är av eller har lostnat så drar bilen mycket mer soppa (Var nog den Rojpen menade)
Såg att den va lös igår faktiskt.. (tyckte väl att den drog lite väl mkt):S 25liter ska väl räcka en 20mil om den ska dra runt litern.. men inte denna
Hur fixar jag den där slangen??
Mvh
Om det är den silvriga slang jag tror ni menar så ska den väl ändå bara hjälpa motorn att bli varm fortare då den går från grenröret in till luftburken ?
Om jag var du skulle jag bara gjort en stor service på bilen, dvs. Byte av olja, oljefilter, luftfilter, tändstift ev tändkablar och rotor..
Mvh
Ska göra en service under dagarna. Men den där slangen, kan den ha stor betydelse kanske??
Jag förväntar mig oxå den förbrukningen. Men som jag nämnde tidigare så kommer jag aldrig ~25mil på 25liter, kanske högst 15mil (knappt en veckas körning blandad och stadskörning)
Jag hade en Volvo 740 GL Blackline med automatlåda och den drog aldrig under litern milen men aldrig över 1.2 liter milen vid blandad körning . Jag hade Fungerande AC i min och om du har AC i din kan du ju koppla loss AC remmen så kommer den dra lite mindre .
Sedan gör ju automatlåda mycket också det kanske är den som gör att den drar mycket soppa för min var väldigt känslig men lätt växlad och var man väldigt lätt på foten vilket är den du växlar med så kunde man få den att gå på högsta växeln eller en växel utan att den växla ner även i uppförsbackarna så den inte växla ner så det kanske där du har felet att du gasar för mycket så bilen varvar mycket och växlar ner.
Jag körde oftast så att jag gasade så bilen varvade lagom mycket sedan släpte jag av på gasen och kände att bilen växlade sedan gasade jag lätt så fick jag den att gå på väldigt låga varv för gasa man eller var tung på foten då växlade bilen ner .
Så där kanske du har ett fel du gör som du kan träna på att gasa väldigt lite eller gasa ur och sedan lägga dig på den hastighet som du ska hålla och gasa lätt så bilen lägger sig på så hög växel som möjligt.
Läste någons annan tråd någon gång om en Volvo 740 GL som drog runt 2 liter milen och då var det lamda sonden som var fel, även lmm kan ställa till det.
Det var lite vad jag hade att bjuda på hoppas det hjälper något .
Jag hade en Volvo 740 GL Blackline med automatlåda och den drog aldrig under litern milen men aldrig över 1.2 liter milen vid blandad körning . Jag hade Fungerande AC i min och om du har AC i din kan du ju koppla loss AC remmen så kommer den dra lite mindre .
Sedan gör ju automatlåda mycket också det kanske är den som gör att den drar mycket soppa för min var väldigt känslig men lätt växlad och var man väldigt lätt på foten vilket är den du växlar med så kunde man få den att gå på högsta växeln eller en växel utan att den växla ner även i uppförsbackarna så den inte växla ner så det kanske där du har felet att du gasar för mycket så bilen varvar mycket och växlar ner.
Jag körde oftast så att jag gasade så bilen varvade lagom mycket sedan släpte jag av på gasen och kände att bilen växlade sedan gasade jag lätt så fick jag den att gå på väldigt låga varv för gasa man eller var tung på foten då växlade bilen ner .
Så där kanske du har ett fel du gör som du kan träna på att gasa väldigt lite eller gasa ur och sedan lägga dig på den hastighet som du ska hålla och gasa lätt så bilen lägger sig på så hög växel som möjligt.
Läste någons annan tråd någon gång om en Volvo 740 GL som drog runt 2 liter milen och då var det lamda sonden som var fel, även lmm kan ställa till det.
Det var lite vad jag hade att bjuda på hoppas det hjälper något .
Glad midsommar
Hej,
Jag förstår din mening men som jag skrev när jag startade tråden så är jag väldig känslig med högerfoten. Gillar o glida liksom. Kör med sportigt i Saaben. Vissa har nämnt den "silvriga slangen mellan luftburken o grenröret". Kollade upp det igår, o den satt lös (kopplade tibak den) kan den ha påverkat kanske..?
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:
För 250-300kr får man ungefär 20-25liter i dagens bensinpris. Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:
För 250-300kr får man ungefär 20-25liter i dagens bensinpris. Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?
Mvh
Ingen som har minsta koll på vad som kan vara??
Det roliga e att det så så många volvoägare utan att veta va detta är
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:
För 250-300kr får man ungefär 20-25liter i dagens bensinpris. Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?
Mvh
Ingen som har minsta koll på vad som kan vara??
Det roliga e att det så så många volvoägare utan att veta va detta är
Om du tankar 20 liter o bilen drar 1,5 liter så kommer du ju inte 20 mil med den
Drar den 1 liter kommer du 20 mil drar den 2 kommer du 10 mil