3668
Sök

Volvo 740 drar mkt soppa.. Vad kan vara felet?

2 283 Inlägg
19 juni 2009
998cc skrev:
byt stift, olja och bil

HAHAHAHAHAHHA

R.I.P. Michael Jackson!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 juni 2009
740 med automat är ju inte dom snålaste bilarna, min drar drygt litern blandad körning och strax under litern på långkörning

Jonas

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Nu var den ända frågan Hur jag fixar slangen och inget annat..

Tacksam för svar
Mvh

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
?

Fart missbrukare

1 562 Inlägg
19 juni 2009
BMWgrabben skrev:
998cc skrev:
byt stift, olja och bil

Du kunde inte skriva ett mognare inlägg va..?

ligger dock lite i detta gör en service till att börja med. den ska inte dra över en liter milen.

2 118 Inlägg
19 juni 2009
BMWgrabben skrev:
Pierre-na skrev:
Kolla den silvriga slangen/röret som går till luftburken om det är av eller har lostnat så drar bilen mycket mer soppa (Var nog den Rojpen menade)

Såg att den va lös igår faktiskt.. yikes (tyckte väl att den drog lite väl mkt):S
25liter ska väl räcka en 20mil om den ska dra runt litern.. men inte denna wink

Hur fixar jag den där slangen??

Mvh

Om det är den silvriga slang jag tror ni menar så ska den väl ändå bara hjälpa motorn att bli varm fortare då den går från grenröret in till luftburken ?

Om jag var du skulle jag bara gjort en stor service på bilen, dvs. Byte av olja, oljefilter, luftfilter, tändstift ev tändkablar och rotor..

Mvh

D.i.l.l.i.g.a.f

huh?
10 427 Inlägg
19 juni 2009
Här har du lite uppgifter på vad en 740 GL med B230F (manuell) drog när den var ny:

Bränsledeklaration: (Enligt Konsumentverket, lägre än gällande EU-norm)
Stadskörning: 1,04 l/mil
Blandad körning: 0,88 l/mil
Landsvägskörning: 0,69 l/mil
Motors snittförbrukning: Ca 0,95 l/mil

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
NJ_ skrev:
BMWgrabben skrev:
Pierre-na skrev:
Kolla den silvriga slangen/röret som går till luftburken om det är av eller har lostnat så drar bilen mycket mer soppa (Var nog den Rojpen menade)

Såg att den va lös igår faktiskt.. yikes (tyckte väl att den drog lite väl mkt):S
25liter ska väl räcka en 20mil om den ska dra runt litern.. men inte denna wink

Hur fixar jag den där slangen??

Mvh

Om det är den silvriga slang jag tror ni menar så ska den väl ändå bara hjälpa motorn att bli varm fortare då den går från grenröret in till luftburken ?

Om jag var du skulle jag bara gjort en stor service på bilen, dvs. Byte av olja, oljefilter, luftfilter, tändstift ev tändkablar och rotor..

Mvh

Ska göra en service under dagarna.
Men den där slangen, kan den ha stor betydelse kanske??

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Här har du lite uppgifter på vad en 740 GL med B230F (manuell) drog när den var ny:

Bränsledeklaration: (Enligt Konsumentverket, lägre än gällande EU-norm)
Stadskörning: 1,04 l/mil
Blandad körning: 0,88 l/mil
Landsvägskörning: 0,69 l/mil
Motors snittförbrukning: Ca 0,95 l/mil

Jag förväntar mig oxå den förbrukningen. Men som jag nämnde tidigare så kommer jag aldrig ~25mil på 25liter, kanske högst 15mil (knappt en veckas körning blandad och stadskörning)

Då är det ngt fel.. wink

Fart missbrukare

508 Inlägg
19 juni 2009
Hej !

Jag hade en Volvo 740 GL Blackline med automatlåda och den drog aldrig under litern milen men aldrig över 1.2 liter milen vid blandad körning . Jag hade Fungerande AC i min och om du har AC i din kan du ju koppla loss AC remmen så kommer den dra lite mindre .

Sedan gör ju automatlåda mycket också det kanske är den som gör att den drar mycket soppa för min var väldigt känslig men lätt växlad och var man väldigt lätt på foten vilket är den du växlar med så kunde man få den att gå på högsta växeln eller en växel utan att den växla ner även i uppförsbackarna så den inte växla ner så det kanske där du har felet att du gasar för mycket så bilen varvar mycket och växlar ner.

Jag körde oftast så att jag gasade så bilen varvade lagom mycket sedan släpte jag av på gasen och kände att bilen växlade sedan gasade jag lätt så fick jag den att gå på väldigt låga varv för gasa man eller var tung på foten då växlade bilen ner .

Så där kanske du har ett fel du gör som du kan träna på att gasa väldigt lite eller gasa ur och sedan lägga dig på den hastighet som du ska hålla och gasa lätt så bilen lägger sig på så hög växel som möjligt.

Läste någons annan tråd någon gång om en Volvo 740 GL som drog runt 2 liter milen och då var det lamda sonden som var fel, även lmm kan ställa till det.

Det var lite vad jag hade att bjuda på hoppas det hjälper något .

Glad midsommar smile

Trucker
2 710 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Volvo glidaren skrev:
Hej !

Jag hade en Volvo 740 GL Blackline med automatlåda och den drog aldrig under litern milen men aldrig över 1.2 liter milen vid blandad körning . Jag hade Fungerande AC i min och om du har AC i din kan du ju koppla loss AC remmen så kommer den dra lite mindre .

Sedan gör ju automatlåda mycket också det kanske är den som gör att den drar mycket soppa för min var väldigt känslig men lätt växlad och var man väldigt lätt på foten vilket är den du växlar med så kunde man få den att gå på högsta växeln eller en växel utan att den växla ner även i uppförsbackarna så den inte växla ner så det kanske där du har felet att du gasar för mycket så bilen varvar mycket och växlar ner.

Jag körde oftast så att jag gasade så bilen varvade lagom mycket sedan släpte jag av på gasen och kände att bilen växlade sedan gasade jag lätt så fick jag den att gå på väldigt låga varv för gasa man eller var tung på foten då växlade bilen ner .

Så där kanske du har ett fel du gör som du kan träna på att gasa väldigt lite eller gasa ur och sedan lägga dig på den hastighet som du ska hålla och gasa lätt så bilen lägger sig på så hög växel som möjligt.

Läste någons annan tråd någon gång om en Volvo 740 GL som drog runt 2 liter milen och då var det lamda sonden som var fel, även lmm kan ställa till det.

Det var lite vad jag hade att bjuda på hoppas det hjälper något .

Glad midsommar smile

Hej,

Jag förstår din mening men som jag skrev när jag startade tråden så är jag väldig känslig med högerfoten. Gillar o glida liksom. Kör med sportigt i Saaben. Vissa har nämnt den "silvriga slangen mellan luftburken o grenröret". Kollade upp det igår, o den satt lös (kopplade tibak den) kan den ha påverkat kanske..?

Hur kollar jag om lambdan och lmm är som det ska?

Tacksam för hjälp:)

Tack detsamma:)
Mvh

Fart missbrukare

1 422 Inlägg
19 juni 2009
Pierre-na skrev:

Det är ju bara förvärmaren, måste ju bara gå snålare och bättre om du tar bort den förutom vid kallstarter?

Trucker
2 710 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Andra ideér??

Vad kan det bero på??

Har gått 2 sidor nu utan några direkta svar. Hmm

Fart missbrukare

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 juni 2009
räknade lite på vad du tankade för o körde osv, får de till ungefär att den drar 1.2 - 1.3 och de är inte mkt för en 740 aut

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Trucker
2 710 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:

För 250-300kr får man ungefär 20-25liter i dagens bensinpris.
Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?

Mvh

Fart missbrukare

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 juni 2009
Med polarens automat 740 tog man sig 37 mil med full tank....

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Trucker
2 710 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
BMWgrabben skrev:
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:

Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?

Mvh

Ingen som har minsta koll på vad som kan vara??

Det roliga e att det så så många volvoägare utan att veta va detta är yikes

Fart missbrukare

roadrage
188 Inlägg
20 juni 2009
jadu nog är det nåt konstigt då min 760 med prv 6an drar max lika mycket som din  -.-

4 670 Inlägg
20 juni 2009
Du skriver att du kör mycke statskörning med din volvo? dvs mycke stop o start?

De drar väldigt mycke soppa om man bara kör så hela tiden så tycker din förbrukning verkar normal om du kör statskörning,

Sen hur långt har bilen gått? När är senaste servis gjort? osv osv Mycke som spelar in om man ska hålla på o räkna.

4 670 Inlägg
20 juni 2009
BMWgrabben skrev:
BMWgrabben skrev:

Mvh

Ingen som har minsta koll på vad som kan vara??

Det roliga e att det så så många volvoägare utan att veta va detta är yikes

Om du tankar 20 liter o bilen drar 1,5 liter så kommer du ju inte 20 mil med den wink

Drar den 1 liter kommer du 20 mil drar den 2 kommer du 10 mil

Med andra ord 1,5 liter så kommer du 15 mil wink
Senast redigerat av mickius (20 juni 2009)

Sök