Testa med att tanka fullt, nollställ trippmätaren sedan kör du tills du få motorstop (ta med en fylld dunk i bagaget). Efter de så räknar du ut den exakta förbrukningen genom att dela de körda milen på trippmätaren med hur mycket som ryms vid fyll tank (60 liter). Efter de så kan du prova att byta luftfilter, olja, tändstift och så såg jag även att nån föreslog byte/rengöring av lamdasonden. Vet tyvärr inte hur man gör det, men vore tacksam om den som kan, berättar hur man gör så du kan får bukt på problemet.
Men skulle de visa sig att volvon drar runt 1 liter/milen så är de fullt normalt, har själv en Volvo 740 Black Line med B230f automat som drar runt litern.
Visst är 1 liter mycket med dagens mått mätt, men då får man tänka som jag gör: Jaja, den drar en del bränsle men hur mycket kostar de inte att köpa en "modern" bil i inköp, samt alla funktioner, avgasrening osv som kommer att krångla och gå sönder.
Bara en sån sak som att katalysatorn inte behöver fungera på volvo 740 av 88 års modell är ju helt underbart! Då har man ett problem mindre att bry sig om, om man gämför med en "modern" bil. Då anser jag i alla fall att det är bättre att lägga pengar på bensin och köra med en bil som inprincip om den körs normalt och hålls i ordning med normalt underhåll aldrig går sönder förutom vissa detaljer så som bensinmätaren osv. Men dessa delar är billiga, och har man inte lust att köpa nytt (Biltema osv) så finns de på skroten. Så istället för att tvingas att lämna in bilen och spendera pengar på en mekaniker för de saker som du normalt kan fixa själv på en 740 och andra bilar från den tiden, så tycker jag att kärran gärna får dra nån dl extra/mil.
Det är min personliga uppfattning!