3477
Sök

Volvo 740 drar mkt soppa.. Vad kan vara felet?

Trucker
2 710 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
mickius skrev:
BMWgrabben skrev:
BMWgrabben skrev:
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:

För 250-300kr får man ungefär 20-25liter i dagens bensinpris.
Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?

Mvh

Ingen som har minsta koll på vad som kan vara??

Det roliga e att det så så många volvoägare utan att veta va detta är yikes

Om du tankar 20 liter o bilen drar 1,5 liter så kommer du ju inte 20 mil med den wink

Drar den 1 liter kommer du 20 mil drar den 2 kommer du 10 mil

Med andra ord 1,5 liter så kommer du 15 mil wink

Håller med din matematik. Men nu var detta ett exmpel. Min 740 ska inte dra 1.5 om det inte är ngt fel..
Kör en del i stan, med väldig FÅ start/stop, kör väldig mjukt..

Fart missbrukare

5 198 Inlägg
20 juni 2009
En gammal bil drar mer än när den är ny,, enkel mattematik

Ford mekaniker.
6 Inlägg
20 juni 2009
Hej ! det "silvriga röret" har ingen betydelse alls om du kör med bilen och den går upp i temperatur.
men om lambdasonden inte funkar så kan en sossekontainer dra 3 liter milen hade en 740 som drog det och jag bytade lambdan och den gick som den skulle.
men men det finns massa faktorer om vad som gör att din b230 drar som den drar allt spelar in men ta den till en verkstad så kollar dom det snabbt:)

Mvh simon

Trucker
2 710 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Hur säker kan ja vara på att de e lamdan? tänkte ta o byta den nu under veckan.. o en sån går på typ 500kr

Fart missbrukare

herr
321 Inlägg
22 juni 2009
BMWgrabben skrev:
kan tänka mig att en "normal" 740 aut drar nånstans där stadskörning. men om vi tar lite matte:

För 250-300kr får man ungefär 20-25liter i dagens bensinpris.
Vi säger den drar 1.5milen.. Borde den tanken inte räcka omkring 20mil om inte mer, med tanke på hur jag kör (vääldig sparsam faktiskt) ?

Mvh

Bensinpriset idag på OK vid mig ligger på 13.15 kr/litern, alltså;

250(kr) / 13.15(kr/liter) = 19,01 du får alltså 19 liter bensin

vi antar att bilen drar 1,5 liter milen; 19,09 / 1,5 = 12,67

man kommer alltså 12.67 mil på 250 kr om bilen drar 1,5 liter milen

Jag har samma motor i min 740 automat, och det är vad min drar i stadskörning med kallstarter och bilköer..
Senast redigerat av bjornt (22 juni 2009)

872 Inlägg
22 juni 2009
lever denna tråden än. om bilen nu drar 1,5 liter milen. köp ej delar för förmycket pengar för att den ska dra mindre, då får du äga bilen länge innan du går med vinst. för den kommer aldrig att bli soppa snål.

lättast vore om du insåg att bilen kommer dra mycket. ska du ha en billig stadsbil så är mindre bil svaret. byt bort bilen mot en polo eller något i den stilen, kanske en eygo? först då kommer du spara pengar. du kommer ej spara pengar på din volvo.

If its too loud you are too old!

Trucker
2 710 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
handar inte om att spara pengar..

men den ska ej dricka 1.5-2liter milen.. då e de ngt fel wink

1-1.2 är tänkbart. men 1.5 är mkt wink

Fart missbrukare

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 juni 2009
varför hänga upp sig på att volvos är törstiga?

menar tex automat drar ju mer sen b230 motorna är ju inte världens soppa snålaste motor

va fortfarande glad att du inte har turbo

här ska du få se hur långt min bil gått sen jag tankade för 300 kr 11 mil på över 20 liter
https://www1.garaget.org/archive/27/26826/95228/95228-1461975.jpg

och då är de lungt manuell turbo körning

så skulle jag va du skulle jag inte hänga upp mig på att en gammal sliten bil drar mkt

vill man åka snålt åker man nissan micra inte volvo
Senast redigerat av MrEricsson (23 juni 2009)

2 656 Inlägg
23 juni 2009
MrEricsson skrev:
är nog rätt normalt va glad att du inte kör automat och turbo hade vart så mkt värre

hade själv en aut turbo med chip o höjt ladd och lite vx3 kam o dylikt :p drog bara motor väg halmstad klippan 1,6 i snitt wink

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
20 juli 2009
Testa med att tanka fullt, nollställ trippmätaren sedan kör du tills du få motorstop (ta med en fylld dunk i bagaget). Efter de så räknar du ut den exakta förbrukningen genom att dela de körda milen på trippmätaren med hur mycket som ryms vid fyll tank (60 liter). Efter de så kan du prova att byta luftfilter, olja, tändstift och så såg jag även att nån föreslog byte/rengöring av lamdasonden. Vet tyvärr inte hur man gör det, men vore tacksam om den som kan, berättar hur man gör så du kan får bukt på problemet.
Men skulle de visa sig att volvon drar runt 1 liter/milen så är de fullt normalt, har själv en Volvo 740 Black Line med B230f automat som drar runt litern.

Visst är 1 liter mycket med dagens mått mätt, men då får man tänka som jag gör: Jaja, den drar en del bränsle men hur mycket kostar de inte att köpa en "modern" bil i inköp, samt alla funktioner, avgasrening osv som kommer att krångla och gå sönder.

Bara en sån sak som att katalysatorn inte behöver fungera på volvo 740 av 88 års modell är ju helt underbart! Då har man ett problem mindre att bry sig om, om man gämför med en "modern" bil. Då anser jag i alla fall att det är bättre att lägga pengar på bensin och köra med en bil som inprincip om den körs normalt och hålls i ordning med normalt underhåll aldrig går sönder förutom vissa detaljer så som bensinmätaren osv. Men dessa delar är billiga, och har man inte lust att köpa nytt (Biltema osv) så finns de på skroten. Så istället för att tvingas att lämna in bilen och spendera pengar på en mekaniker för de saker som du normalt kan fixa själv på en 740 och andra bilar från den tiden, så tycker jag att kärran gärna får dra nån dl extra/mil.

Det är min personliga uppfattning! smile
Senast redigerat av Volvo-Jansson (20 juli 2009)

Volvoentusiast

Sök