Tjena
Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt pågående projekt. Detta är mitt första seriösa projekt, tidigare sysselsättningar har bl.a. varit att rostlaga min Volvo 240.
Min målsättning som förövrigt är helt tidsoberoende är att skapa en kul bil som är vettig att köra och som jag kan ta till träffar men också kunna ta till jobbet när jag känner för det. Bilen kommer bli mattsvart med röd eller orange som accent-färg (hjul, lister mm)
Objektet hittades förra året på blocket och köptes nästan direkt. Bilen har varit ståendes sedan 80-talet när förra ägaren bara skulle fixa till den lite. Den blästrades och mönjades på nån åker och har därefter bara stått under tak.
Bilen såg ut så här vid hemkomst!
Med kaross provad:
Så här har den sett ut
Det mesta behöver ju en genomgång som ni förstår...
Bakaxeln var tyvärr dålig i sina lagerbanor så den blir utbytt mot en Volvo 1031.
Bromsar kommer att bytas mot andra, bak kommer förhoppningsvis volvoaxelns bromsar att duga, annars får man väl byta upp sig. Fram är ett komplett paket inköpt från speedwaymotors.com det är baserat på ok från Impala tillsammans med skivor från Ford F-150
Jag kommer som sagt att renovera det mesta på egen hand och för rimliga pengar. Vad gäller motor kommer jag till en början att stoppa en en Volvofyra B230E. Enkelt och kanske framförallt billigt!
Roligt att inte vara som alla andra ock...
Som bilen står i nuläget ser det ut så här:
Jag ska förhoppningsvis ha den på hjul till hösten. Har i princip fått allt jag behöver det som saknas är spacers med bultcirkelsbyte samt ett par bussningar. Till detta kommer givetvis en del arbete med grundning och färg samt montering.
/Simon